Det var mang en næringslivsleder som puttet pekefingrene i ørene da Hugh Forrest viste en kort film som forklarte hva festivalen South by Southwest (SXSW) er.

Men så var det nå det de hadde kommet for å høre tidlig en fredag morgen på konferansen Makers Faire. Hva kan Trondheim lære av det SXSW har betydd for Austin siden festivalen så dagens lys i 1987?

– På den tiden var byen en slapp studentby. Samtidig var den en liberal oase i ellers så konservative Texas, fortalte Forrest og mente byen har flere likheter med Trondheim.

Milliardinntekter

I dag er Austin motsatt av slapp. Byen omtales som live-hovedstaden med flust av konserter hver kveld. Statistikken viser at flere hundre mennesker daglig flytter til byen. Og It-giganten Dell har lagt sitt hovedkvarter dit. SXSW får æren for denne utviklingen.

For SXSW er ikke bare en musikkfestival. Gjennom årene har man utvidet med å inkludere film, gründere, foredragsholdere m.m.

– Folk kommer på festivalen for å oppleve det som er «hot» om tre år. Det være seg teknologi, filmregissører eller band, fortalte festivalsjefen og viste blant annet til at Twitter i sin tid ble lansert på SXSW.

Møteplass

– Ingen trodde den gang at et søtt, lite program som festivaldeltakerne brukte til å finne ut hva vennene spiste til frokost, noen år senere skulle bli en viktig kommunikasjonskanal for den amerikanske presidenten.

Nå tiltrekker festivalen toppledere fra de store selskapene og har blitt en møteplass på tvers av bransjer og fag. Og det legges igjen store penger. I 2013 hele 1,3 milliarder kroner den uken festivalen pågikk.

Foto: VEGARD EGGEN