1. september 1939 ble skipsmodelltanken på Tyholt i Trondheim offisielt åpnet, og mandag var alle ansatte ved Marintek og NTNUs institutt for marin teknikk invitert på bursdagsfeiring.

En av de første skipsmodellene som ble testet var en modell av Gokstad-skipet fra vikingtiden, og siden starten har mer enn 3000 skipsmodeller og 1500 propeller blitt testet i tanken.

Administrerende direktør Oddvar Eide ved Marintek sier at norsk maritim næring og offshorebransjen har mye å takke miljøet på Tyholt for.

– Alternativet hadde vært å teste i utlandet, men skal du bygge opp kompetanse i et land så må du ha egne miljøer som kan støtte og fôre industrien med kunnskap. Det mener vi bestemt at vi har gjort herfra, sier Eide.

Allerede i 1913 ble ideen om en norsk skipsmodelltank lansert av en gruppe ledet av professor Hans R. Mørch på det nyetablerte NTH, og det første utkastet ble lagt frem to år etterpå. Likevel tok ytterligere 24 år før planene ble realisert, etter at samarbeid mellom blant annet skipsredere og Stortinget.

– Fagmiljø i verdensklasse

– Skipsmodelltanken var starten, og i kjølvannet er det etablert ny, omfatte infrastruktur og vokst frem et fagmiljø som er helt i verdensklasse, sier kommunikasjonssjef Jo Stein Moen ved Marintek.

40 år etter innvielsen av skipsmodelltanken ble Marinteknisk Senter på Tyholt offisielt åpnet, og samme år ble tanken forlenget fra 175 til 260 meters lengde. To år etterpå ble havlaboratoriet åpnet, noe som betød at enda mer avansert testing og forskning kunne utføres.

Nå håper Marintek og NTNU på et tredje løft gjennom etablering av Ocean Space Centre, der Nærings- og fiskeridepartementet nå har en prosjektorganisasjon på plass.

Større og dypere

– I det nye senteret har vi tenkt å bygge inn funksjonalitet som vi ikke har i dag, for å møte de utfordringene vi ser for oss når vi skal gå på dypere vann og ut i mer krevende farvann, sier Eide, og sier at det medfører at de blant annet må ha større og dypere bassenger.

– Vil den gamle skipsmodelltanken være like relevant i fremtiden?

– Den gamle tanken ligger ikke inne i det nye konseptet slik det er i dag, for i fremtiden vil man ha behov for å teste skip i sjøgang og med bølger fra alle kanter. Da holder det ikke med en lang sleperenne hvor man bare får testet med bølger rett forfra eller bakfra.

– Så det blir ikke noe 100-årsjubileum?

– Det tviler jeg på. Det ligger i hvert fall ikke inne i planen, sier Eide.

Jubileum: Ansatte ved Marintek og NTNU feiret 75-årsjubileet til skipsmodelltanken med kake. Foto: KIM NYGÅRD