Målet hans er å femdoble omsetningen i løpet av fem år.

Skal det gå, må Vinnems klesmerke bli mer kjent. Derfor åpner han i dag sin aller første fullblods JohnnyLove-butikk i nyoppussede Paleet, midt på Karl Johan.

– Hensikten med butikken er ikke bare å selge klær. Vi vil at folk skal vite at det ikke er bare Moods of Norway som designer klær i Norge, sier han.

Halvpyntet og robust

Andpustne håndverkere i alle farger og fasonger spurtet inn og ut av Paleet i går formiddag. I dag åpner det tradisjonsrike kjøpesenteret i ny drakt.

JohnnyLove-butikken i 2. etasje er på bare 35 kvadratmeter, men er strategisk plassert rett ved rulletrappa. Blant naboene finnes det ingen store kleskjeder. Paleet skal være for dem som er på utkikk etter noe spesielt.

JohnnyLove-stilen ligger midt mellom Levi’s og Hugo Boss, ifølge sjefdesigner Vinnem. Samtidig skal klærne kunne tåle skikkelig trøndervær.

– Vi kaller stilen updressed casual. Hva heter det på norsk? spør Vinnem.

Halvpyntet, kanskje?

Ikke akkurat H&M

Vinnem kaller seg selv en materialnerd. Ytterjakkene hans koster gjerne 4-5000 kroner. Aller helst ville Vinnem brukt enda dyrere tekstiler. Da ville prisen fort kommet opp i 8-10000, anslår han.

– En av visjonene da jeg startet med dette, var å skape noe mer kommersielt, noe mange har mulighet til å kjøpe, sier han.

Vinnem tror ikke kunder som kommer inn i butikken vil snu når de får øye på prislappene.

– De fleste norske menn kjøper ikke klær så ofte, men når de først gjør det, er de opptatt av kvalitet og funksjon, sier han.

Drahjelp fra stjernene

Vinnem hadde verken banklån eller kapitalsterke eiere i ryggen da han startet JohnnyLove på Buran i Trondheim i 2006. I fjor omsatte han for nesten 16 millioner kroner. Nå får du kjøpt klær made in Trondheim i 130 butikker i flere land.

Hele veien har markedsføringsbudsjettet vært kroner null. Jungeltelegrafen har vært den fremste markedsføringskanalen.

– Klærne ville vært dyrere om vi hadde brukt penger på markedsføring, sier Vinnem.

I 2009 gikk Stargate-gründer Mikkel Eriksen og kona Hege Fossum Eriksen inn med tre millioner kroner og hjalp til med lanseringen i USA. Johnny Love vant innpass på det fasjonable varehuset Saks Fifth Avenue i New York, og Stargate-venner som Usher, Jay-Z og John Legend fungerte som levende reklameplakater.

Også i Tyskland har JohnnyLove bitt fra seg, forteller brand manager Magne Gisvold.

– 30 tyske butikker selger våre klær, sier han.

Ensomt

Det internasjonale gjennombruddet kom ikke helt av seg selv. Svære salgsmesser rundt omring i Europa var ensomme greier i starten, ifølge Gisvold. Ikke en kjeft kom bort til JohnnyLove-standen.

– Ingen tør bestille et svært parti fra noen som kan være borte neste år. Men når du står der for sjette og sjuende gang, da skjønner folk at du er seriøs, sier han.

JohnnyLove-designen er heltrøndersk, men det er mange kokker i sving før klærne havner i butikken. Materialene hentes stort sett fra Italia og Japan, mens plaggene tråkles sammen i Romania. Fem altmuligmenn og -kvinner ved hovedkvarteret på Buran sørger for å holde maskineriet i gang.

Neste steg på veien mot en årsomsetning på 100 millioner kroner er å få alle smådelene i maskineriet til å fungere bedre sammen, og kanskje åpne en butikk eller to til.

– Det er ikke sikkert det blir i Trondheim. Vi lurer litt på Bergen, men ingen ting er bestemt, sier Vinnem.

Kjøpesenteret Paleet på Karl Johan har vært gjennom en massiv oppgradering. Foto: Kristin Svorte