De to mener regjeringen og andre sentrale politikere i posisjon vil bli målt på de løftene de mener er gitt i tilknytning til to av Midt-Norges aller største samferdselsprosjekter som fortsatt ikke er kommet i gang.

– Skal løftet innfris om at E6 fra Melhus til Ulsberg skal stå ferdig om syv år, må det gå frem av neste års statsbudsjett at det settes av penger til prosjektet, sier Sandvik.

Ny E6 har nå en prislapp på 15 milliarder kroner. Så sent som i 2010 var antatt kostnad 10,8 milliarder.

Ikke imponert

Giske og Sandvik er ikke særlig imponert over meldingen om at Trondheim vil få penger til en omfattende satsing på superbuss. Regjeringen har stilt i utsikt at byen får dekket 50 prosent av utgiftene til en hypermoderne bussrute Sluppen-Rotvoll. Ap-toppene kaller nyheten en «såkalt budsjettlekkasje».

– Det overrasker ingen at Trondheim vil få penger til kollektivtrafikk. Byen ligger i fremste rekke når det gjelder satsing på kollektivtransport. Det må regjeringen forholde seg til, sier de to.

Både Giske og Sandvik peker på klare uttalelser fra sentrale høyrepolitikere om at E6 Trondheimsveien skal stå ferdig om syv år, etter to års planlegging og fem års anleggstid.

Det haster

– Det betyr at veien kan stå ferdig i 2021-2022. Men her haster det med å komme i gang. Penger til planlegging må derfor bevilges i 2015, og det må komme et tydelig signal om at prosjektet blir finansiert. Rask utbygging krever at man kommer i gang flere steder samtidig. Det må rigges for full utbygging.

Europaveien som et OPS-prosjekt er de to Ap-politikerne sterkt tvilende til. Det innebærer en betydelig økt kostnad. Ifølge daværende samferdselsminister Marit Arnstad (Sp), kort tid før valget i fjor, ville Høyres OPS-organisering påføre prosjektet og bilistene 3,4 milliarder i ekstra kostnader.

Planlegging

Giske og Sandvik er innforstått med at dette er et beløp som vil belaste prosjektet over en 25-årsperiode. Men de mener diskusjon om finansieringsmåte ikke er viktig nå. Det viktige er å komme i gang med bygging av veien. Og det krever i første omgang penger til planlegging.

Når det gjelder elektrifiseringen av Trønderbanen og Meråkerbanen, peker Giske og Sandvik på behovet for å komme raskt i gang også der, noe som krever penger allerede i 2015. Særlig gjelder dette Meråkerbanen, «The missing link» i el-jernbaneringen Trondheim-Stockholm-Oslo-Trondheim.

Stora Helvetet

– På svensk side krever jernbanemyndighetene en permanent utbedring av jernbanestrekningen ved Stora Helvetet, mellom riksgrensen og Storlien. Dette arbeidet vil ta halvannet til to år fra 2016. Da er det viktig å ta elektrifiseringen på Meråkerbanen mens det likevel er stengt på svensk side, sier Sandvik.

Sporet har vært stengt siden november i fjor. Nå foregår et arbeid for å få strekningen midlertidig åpnet for trafikk i august neste år. Men allerede året etter blir den stengt på nytt. Det svenske Trafikverket antar at gjenåpning av banen kan skje i desember 2017. I tillegg kommer alpin-VM i Åre i 2019. Arrangøren ønsker å bruke Værnes.

Vegvesenet har fått 20 millioner

Linda Hofstad Helleland (H) sier den rødgrønne regjeringen ikke bevilget planleggingsmidler til ny E6 Melhus-Ulsberg i det hele tatt da den hadde muligheten.

– Vi sørget for av vegvesenet fikk 20 millioner øremerket til planlegging av veien i revidert nasjonalbudsjett i juni. Bare fire prosjekter i hele landet fikk penger da. Vi måtte sørge for at planleggingen kom i gang.

Hofstad Helleland lar seg ikke imponere av Ap-toppenes krav om penger til midtnorsk samferdsel.

– De rødgrønne hadde alle muligheter til å bidra, men gjorde det ikke. Hvis vi skulle gjennomføre E6-prosjektet på Ap-måten med parsellvis utbygging, slik gjeldende NTP gir anvisning på, ville ikke veien vært ferdig før etter 2032. Planen er underfinansiert med en milliard.

Gammeldags utbyggingsmåter

Lederen av Stortingets transportkomité sier hun vil gjennomføre prosjektet på syv år fra det kommer i gang. To års planlegging og fem års byggetid.

Hun mener utbyggingen med fordel kan skje som et OPS-prosjekt eller i regi av et veiselskap og er skuffet over at Ap bare sier nei til dette, uten å peke på nye løsninger.

– Gammeldags utbyggingsmåte må vi ta et oppgjør med. Vegvesenet er innforstått med fem års byggetid fra den dagen spaden stikkes i jorda. Men først må vi planlegge, og målet er at det skal vi bli ferdige med våren 2016. Alle reguleringsplaner skal da være på plass. Da får vi byggestart i 2017 veien klar i 2022/23. Det betyr fra fem til ti prosent besparelse i forhold til tretten års byggetid, færre trafikkulykker og mindre tapt tid for trafikantene. Bompengeperioden vil også kunne reduseres.

Det haster: – Skal løftet innfris om at E6 fra Melhus til Ulsberg skal stå ferdig om syv år, må det gå frem av neste års statsbudsjett, sier Ap-toppene Trond Giske og Tore O. Sandvik. Foto: Vegard Eggen
Ikke imponert: Linda Hofstad Helleland (H) er ikke imponert over Ap-toppenes krav om penger til midtnorsk samferdsel. Foto: Kjell A. Olsen