Røros: – Dette er en stor anerkjennelse av det arbeidet vi driver, samtidig som det styrker både selvfølelse og identitet for alle i Rørosregionen, sier styreleder og initiativtaker bak Rørosmat SA, Ingulf Galåen.

Navet i lokalmatutviklingen

Gjennom tildelingen er Rørosmat også kandidat til den nasjonale Bygdeutviklingsprisen, som skal deles ut under Internationale Grüne Woche i Tyskland 15. januar 2015.

Med sine 29 medlemmer, som samlet representerer 110 årsverk, anser Galåen at Rørosmat er selve navet i lokalmatutviklingen i Rørosregionen.

– I denne regionen er tettheten mellom lokalmatprodusenter større enn noen andre steder i Norge. For de små produsentene betyr det at de kan finne en plass innenfor et større miljø. Det gjør det enklere, både å drive og å ta skrittet til å utvikle et skikkelig næringsgrunnlag, sier han.

– Samhandling lønner seg

Daglig leder Kristin Bendixvoll peker på at selskapet også er et viktig fellesskap der medlemmene kan finne støtte, utveksle erfaringen og spille hverandre gode.

I sin begrunnelse for tildelingen sier juryen i Innovasjon Norge bl.a. at Rørosmat har bevist at samarbeid og samhandling lønner seg, og at de har gjort koblingen av lokal mat og reiseliv til en suksess for hele regionen..

Juryen peker også på at Rørosmat skiller seg ut ved å produsere lokal mat i store volum. De har dessuten gjort merkevaren kjent over hele landet og lyktes med å etablere en landsdekkende distribusjon.

– Det er nettopp dette som har vært vår strategi gjennom flere år, og med denne oppmerksomheten har vi også et bevis på at vi har holdt riktig kurs, sier Bendixvoll.

Identitet og opprinnelse

Både hun og Galåen tror at den positive oppmerksomheten som ligger i pristildelingen vil bidra til å gjøre det litt enklere å drive utviklingen videre.

– Vi bruker konsekvent begrepet lokalprodusert mat fremfor kortreist mat. Det er et mer presist uttrykk, fordi folk først og fremst er opptatt av å kjøpe mat som har en identitet og sikker opprinnelse. På kjøpet følger også historien rundt maten, sier Ingulf Galåen.

Vil være Norges tydeligste

Kristin Bendixvoll forteller at Rørosmat SA pr. i dag sysselsetter ca. seks årsverk ved det nye anlegget i Havsjøveien industripark på Røros.

Ambisjonen er å være Norges tydeligste merkevare innen lokalmat, i tillegg til å gjøre det enklest mulig å kjøpe lokalprodusert mat. I praksis virker det slik, at en kunde som f.eks. vil kjøpe varer fra ti ulike medlemsbedrifter, sender sin ordre til Rørosmat, som leverer og fakturerer.

På den måten kan den lokale matbedriften kan prioritere tiden til produksjon og utviklingsarbeid.

Omsatte for 220 millioner

– De 29 medlemsbedriftene våre hadde i fjor en omsetning på til sammen ca. 220 millioner kroner. Bygdeutviklingsprisen er en stor anerkjennelse for alle dem som har bidratt til dette, og vi arbeider stadig med å få flere med på laget, sier Kristin Bendixvoll.