Dermed er det duket for en tilspisset kamp om kundene i Coop-bastionen Trøndelag og hjemmebanen for både Rema 1000 og Bunnpris.

I 2003 åpnet Trøndelags første Kiwi-butikk i Oppdal. Siden da har Kiwi i snitt åpnet i overkant av to butikker i året i regionen. Nå er målet å nå 50 trønderske Kiwi-butikker innen ti år.

– Med det vil vi doble markedsandelen vår. Det er hårete mål, men vi jobber langsiktig, bygger stein på stein, sier regionsjef Espen Inge Larsen i Kiwi region Midt.

Selv om Kiwi er en relativt ny aktør i Trøndelag, er de ikke grønne på dagligvare: På landsbasis har kjeden 604 butikker. Til sammenlikning har Rema 535 butikker, hvorav 54 i Trøndelag.

Vil doble markedsandelen

Kiwi er under paraplyen til Norges største dagligvareaktør, Norgesgruppen, som på landsbasis har hele 39,3 prosent markedsandel med Kiwi, Spar, Joker, Meny og Ultra. Rema er nest størst med 23,1 prosent og Coop Norge har 22,7 prosent.

Men i Trøndelag er det motsatt .

Her er Coop desidert størst med nær halvparten av markedsandelen i Nord-Trøndelag og 38,6 prosent i Sør-Trøndelag (se fakta). Rema er nummer to og Norgesgruppen ligger på tredjeplass inkludert Kiwi som har 5,6 prosent markedsandel i Nord-Trøndelag og 6,6 prosent i Sør-Trøndelag.

Milliardmarked

De trønderske kundene la igjen tilsammen 14 milliarder kroner i dagligvarebutikkene i fjor. Dette vil Kiwi altså ha en større andel av.

– Det som er spesielt med Trøndelag er at Coop, Reitan og Bunnpris har så store markedsandeler. Vi mener at det er bra og sunt med mer konkurranse i et marked. Det er et stort marked, og vi har fortsatt lav markedsandel her. Butikkene vi har åpnet er blitt svært godt mottatt, noe som tyder på at kundene setter pris på flere alternativer, sier administrerende direktør i Kiwi, Jan Paul Bjørkøy.

Kjeden driver ut fra en kombinasjonsmodell med både egendrevne og franchisedrevne butikker. I Trøndelag er det foreløpig ingen franchiser, men regiondirektøren vil mer enn gjerne at nye butikker drives av kjøpmenn med egne butikker.

Tre tomter klare

Av planer kjeden vil ut med i Trøndelag, er det reguleringsplaner til kommunal behandling både for Verdal sentrum og Byåsen i Trondheim. Der byr Kiwi opp til konkurranse med alle tre trønder-kjedene, i tillegg til Ica-eide Rimi. Går reguleringsplanene igjennom vil Kiwi åpne butikk på Havstad og Dalgård.

– Vi er ikke redd konkurranse. Målet er å ha tre butikker på Byåsen innen få år, sier Espen Larsen ved regionkontoret på Tillermyra.

Sjefen ukependler

Regionsjefen er Skien-gutt og ukependler mellom Østlandet og jobben i Trondheim. Ennå er han ikke kvitt rulle r-en når han snakker om butikken i «Narrdobakken», men det er ikke med dialekta de skal vinne trønderkundene.

– Vi har klokketro på konseptet vårt, og etterhvert som kundene blir mer kjent med oss, vil de velge Kiwi mer og mer, mener han.

Nardobakken som er den største og foreløpig siste butikken Kiwi har åpnet i Trøndelag, går så det suser, skal vi tro kjeden selv.

– Nardobakken ligger an til en årsomsetning på 80 millioner kroner, betydelig over budsjett. Samme tendens har vi i Munkegata som endte med 60 millioner i omsetning første drifstsår, som vi er svær fornøyde med, sier Espen Larsen.

– Ansatte trives

For butikksjef Parya Jansepar og hennes 45 ansatte i butikken i Nardobakken, ligger suksessen blant annet i trivsel.

LES MER: Godt arbeidsmiljø redningen for mange

– Kiwi er en seriøs kjede som tar vare på sine ansatte og gir oss mange muligheter. At de som jobber her trives, kan man se ut fra sykefraværet som ligger på null, sier hun.

Tilspisset kamp om butikktomtene

Rema 1000 ville også ha butikktomten på Havstad, men tapte budrunden mot Kiwi.

– Vi slåss om beliggenheter hele tiden og Kiwi er litt mer aggressiv. Men det er klart: De kommer inn på Coop- og Rema-land så de må finne gode tomter. Vi har lagt merke til at de investerer kraftig, og på Havstad var de villige til å by høyere enn jeg hadde mulighet til, sier Brynjar Hovstein, Regionsjef i Rema 1000 Midt

– For meg henger alt sammen: Skal vi ha lave priser ut, kan vi ikke betale for mye for tomtene, legger han til.

Stoler på lokalkunnskapen

Regionsjefen mener Rema 1000s lokalkunnskap, og eget eiendomsfirma i Reitan Eiendomsutvikling, gir kjeden fortrinn i tomtekampen.

– Lokalkunnskap og kontakten inn mot riktige aktører i Trøndelag, kan være viktigere enn hvem som har mest å punge ut, sier Hovstein.

– Vil maten bli billigere i Trøndelag om Kiwi blir større?

– Jeg tror ikke det vil gjøre noe med prisbildet. Men det er klart at jo flere butikker som kommer, jo dyktigere må vi være, sier han.

Planlegger en tredje Obs!

Trondos-sjef Torbjørn Skei er ikke helt enig.

– Økt konkurranse betyr lavere priser, mener han.

Men at Kiwi har sterk satsing i Trøndelag, mener han er en overdreven påstand. De er i alle fall ikke alene om det.

– I løpet av det siste halvannet året har vi åpnet ny Extra-butikk på Stjørdal, på Ranheim og på Tiller. I tillegg har Meråker fått ny Coop-butikk, vi utvider i Klæbu og får ny bytikk på Byåsen om noen år. Ja, Kiwi har en offensiv i markedet, men hele dagligvaremarkedet er i sterk bevegelse, sier Skei.

–  Hvorfor står Coop og Trondos så sterkt i Trøndelags-fylkene?

–  I Coop er jo kundene eierne og de har et sterkt forhold til felleskapet.

–  Hva er strategien for å holde stand?

– Det er mange steder vi ønsker å etablere oss med flere Extra-butikker, i alle fall to Mega-butikker og en ny Obs! i Trondheim. Vi ser for oss å åpne en tredje Obs!-butikk i Trondheim innen fem til ti år, sier Skei.

Han legger til:

– Obs! City syd og Obs! Lade er de to desidert største butikkene i landet i omsetning. Bare fruktavdelingen på Obs! Lade omsetter for mer enn en helt ordinær Kiwi-butikk.

– Frykter du Kiwi vil ta markedsandeler fra Trondos?

– Nei.

Regionsjef Espen Larsen i Kiwi Foto: MARIANNE TØNSET
Brynjard Hovstein regiondirektør Rema 1000 Midt Foto: Marianne Tønset, MARIANNE TØNSET
Torbjørn Skei i Trondos Foto: STEINAR FUGELSØY, Adresseavisen