Pynter: Jenny Haukø har kjøpesenterjobb både som hovedinntekt og biinntekt. – Men jeg er ikke den første til å handle her! Foto: Kjell A.Olsen

– Det er ikke tvil om at vi nærmer oss en smertegrense på hvor mange kjøpesenter vi kan ha i Trondheim. Konkurransen har blitt betydelig tøffere de siste årene, sier Heidi Steen, senterleder ved Solsiden kjøpesenter.

Og nå blir den enda et hakk tøffere når «nye» City Lade åpner dørene for publikum. 60 nye butikker gjør at senteret kan tilby handlende trøndere 100 butikker fordelt på 45 000 kvadratmeter.

Med 1000 gratis parkeringsplasser til kundene, mener senterleder Bård Bye at City Lade nå vil kunne tilby alt en kunde måtte ønske.

Kan dryppe på Sirkus

– Hos oss vil de handlende finne butikker innenfor de fleste segmenter, alt fra interiør til dagligvarer, sier Bye som har sett frem til dagens åpning lenge.

– Vi startet denne prosessen i 2004 og siden den gang har det gått slag i slag.

Ikke langt unna sitter Trine Foosnæs og leder Sirkus shopping. Hun er spent på hvordan utvidelsen av City Lade vil slå ut for butikkene på hennes kjøpesenter. Det kan like gjerne slå positivt ut, mener hun.

– Et nytt og større City Lade kan føre til at flere vil legge handleturen til området. Og det er positivt for oss, sier Foosnæs.

Hun viser også til at Trondheim er en by i kraftig vekst, og at det sånn sett er naturlig med nye og utvidelser av eksisterende senter.

– Dessuten kommer 65 prosent av befolkningsveksten på denne siden av byen, sier Foosnæs.

Metningspunkt

Samtidig legger heller ikke hun, i likhet med sin kollega på Solsiden, skjul på at konkurransen mellom kjøpesentrene blir enda tøffere når dørene åpner på City Lade i dag.

– Vi nærmer oss et metningspunkt når det gjelder antall kjøpesenter i Trondheim, sier Sirkus-sjefen.

En av dem som følger kjøpesenterutviklingen i Norge nøye, er Tore Kvarud i Kvarud Analyse. Han er langt på vei enig i vurderingene til senterlederne ved Solsiden og Sirkus.

– Når det gjelder antall kjøpesentre i Trondheim så er det vanskelig å si om man har nådd et metningspunkt. Dette avhenger jo av størrelsene på kjøpesentrene. Men det kan være at antallet nærmer seg en smertegrense sett i forhold til antall innbyggere, sier Kvarud.

Tenke på seg selv

Men det er ikke bare nytt og større City Lade som gjør konkurransen tøffere. Vel så viktig er at veksten i varehandelen heller ikke i år skyter fart. Det betyr at ingen av kjøpesentrene får drahjelp av at du og jeg bruker mer penger.

Ifølge Kvarud er det derfor liten grunn til å tro at man vil bryte smertegrensen med det aller første.

– Tilveksten av nye kjøpesentre har vært liten de seneste årene og det er heller ikke grunn til å tro at veksttakten øker framover. Etter finanskrisen har veksten i detaljhandelen vært svakere enn før krisen. Selv om veksten ser ut til å ta seg noe opp, vil antall nye kjøpesentre vokse moderat også i årene framover, sier Kvarud.

Slik svarer konkurrentene

Hvordan vil man møte den styrkede konkurransen?

– Vi må bli enda flinkere på det vi er gode på. Og så må vi være flinke til å fortelle det utad. Vi er tross alt mer enn et tradisjonelt kjøpesenter Solsiden sjef Heidi Steen og viser til at det er veldig mange restauranter og utesteder knyttet til senteret.

Også Sirkus vil jobbe mer med å skille seg ut.

– Hos City Lade er det dagligvarehandel hos Obs! som er driveren, mens hos oss vil vi gi folk opplevelser, sier Trine Foosnes.

Mens senterleder Finn Dybdalen ved City Syd tar det hele med knusende ro.

– Vi vil nok merke litt til det de første ukene. Men på sikt vil kundene vende tilbake. Alle undersøkelser viser at folk handler nært der de bor og arbeider, sier Dybdalen vel vitende om at City Lade er på andre siden av byen.

Spente kunder

– Vi må handle noen blomster til heimen, det begynner å bli tomt ute, sier Helge Schjerpen (80). Godteriposen skylder han på kona, Marianne (77).

Det er ikke akkurat noe storhandel ekteparet har gjort dagen før nyåpninga. På åpningsdagen holder Helge og Marianne seg langt unna Lade, men til vanlig kjører de gladelig fra Byåsen, spanderer på seg bompengene, kjører til døren og tusler inn på City Lade.

– Vi drar ofte hit vi! Vi liker oss så godt her. Det er så greit og oversiktlig, dessuten er det så trivelige folk i kassen, sier Marianne. De har gjort seg til venns med personalet og treffer ofte kjente. I byen er de nesten aldri.

– Nei, da er det snakk om tannlegebesøk eller fotdamen, sier Marianne.

Dagen før dagen

Det er ikke akkurat «stille før stormen» på City Lade. Snekkere er så vidt i ferd med å pakke sammen og rydde seg ut, og rundt oss rusher ryddepersonell og renholdere. Lunsjen tas i trapper, på benker og softisen rekker ikke å renne. Bak presenningen som skjuler den utvidede og nyoppussede delen, får ingen kunder slippe inn før torsdag. Bortimot ti tusen ballonger skal blåses opp og henges mellom nymalte vegger. Det er én kvinne på den saken.

– Jeg har gjort dette siden jeg var 16 år jeg, så dette kan jeg, sier Jenny Haukø (21). Hun stortrives bak ballongblåsemaskinen, men protesterer når vi spør om dette er det eneste hun driver med. Om hun blåser ballonger, sånn på fast basis?

– Nei da! Jeg er også klovn.

For når kjøpesentre åpner er det ofte en klovn til stede. Og iblant ikler Jenny seg den rollen. Med ballongdyr skal kunder vinnes. Men ikke på City Lade. Det får holde med ballonger langs vegger, søyler og tak.

Drar ikke til byen

– Til daglig jobber jeg hos Traktøren, på Sirkus shopping, sier Jenny, som legger ned to døgns innsats i ballongjobben.

– Litt ekstra penger kommer alltid godt med med, understreker hun og avslører at hun ikke er spesielt glad i å handle på kjøpesentre. Ikke i byen heller.

– Det er sjeldent. Jeg er nesten aldri i byen for å handle. Det skjer bare når jeg skal ha tak i utstyr til en klovnejobb, eller antrekk til en senterfest.

I valget mellom City Lade og Sirkus shopping er hun tydelig i sitt budskap: –De er jo så like! Begge er moderne og har det du trenger. Jeg syns vi har mer enn nok kjøpesentre i Trondheim, sier Jenny og avslører at det er mange ting som er like greit og mye billigere å kjøpe på nett.

Opp av asken

Ved innkjørselen til senteret er en gammel skapning i ferd med å reise seg til nyåpningen.

Skulpturen Fugl Føniks sto utenfor Nobø fabrikker i over 20 år, men flakset sørover da fabrikken opphørte i 1992. Skulpturen, laget av Skule Waksvik, ble solgt til Veidekke, som så ga den som gave til Coop sitt distribusjonslager i Ski sør for Oslo. Fuglen ble gitt tilbake til Trondheim i forbindelse med Trondos sitt 40-årsjubileum i 2010.

Nå er vingene pusset og fuglen er klar for å vokte inngangen til sitt nye rede på Lade.

Holder tett: Morten Eggen og kollegene har holdt på siden januar og har malt det meste som er hvitt på senteret. De holder på til torsdag kl 10, så får kundene se. Foto: Kjell A.Olsen
Shiner: Når City Lade åpner i dag skal alt pussestøv være borte, lover isspiserne på benken som har renholdet etter byggeperioden. Foto: Kjell A.Olsen