Ny bydel: På travbanen, samt parkeringsplassen og stallområdet til venstre for den, vil det om noen år vokse frem en ny bydel. Foto: Morten Antonsen

Planen er å bygge en barnevennlig bydel.

Torsdag kveld ble det endelig klart. Etter år med debatt, dragkamper og omkamper, blir Leangen travbane solgt. Kjøper: De som i dag bygger ut Grilstad Marina – Koteng Bolig, Jenssen Invest og Sparebanken 1 SMN.

– Dette er kjempeartig. Rett og slett storveies, sier en entusiastisk Ivar Koteng.

Eiendomskongen ser allerede for seg hva som skal bygges på den 123 mål store tomta, et av de største sammenhengende områdene nært sentrum som ikke er bygget ut.

Variert bebyggelse

– Vår erfaring er at barnefamilier ikke vil bo i leiligheter samme hvor store vi bygger dem. Så det blir ikke bare leiligheter.

– Så en variert bebyggelse med blokker og rekkehus?

– Noe sånt, ja. Men detaljene må vi ta etter hvert. Vi startet arbeidet med dette denne uken. Men målet er å lage en sentrumsnær bydel som er attraktiv for barnefamilier, sier Koteng.

Det er Midt-Norsk travforbund som eier travbanen i dag. Prosessen med å få solgt den har pågått i årevis, men i fjor vedtok generalforsamlingen at den skulle selges, forutsatt at kjøper sikret finansiering av ny travbane i Trondheims-regionen. Ett år senere skal nå begge deler være på plass.

– Det var et viktig vedtak. Man kan ikke gå ut i et marked og si man kanskje skal selge, sier Kjell Håvard Nilsen. Han er daglig leder i konsulentselskapet Optiman som har hatt ansvaret for å få avhendet Leangen og finne tomt for ny travbane.

Nilsen forteller at de har hatt flere interessenter. Hva Midt-Norsk travforbund får for travbanen vil ingen av partene ut med.

Fire alternativer

– Men salgsbetingelsene oppfyller fjorårets vedtak. Forventet salgssum er i størrelsesorden 600 millioner kroner, sier Nilsen.

Selv om partene i går ble enige, er det fortsatt en del formaliteter som må på plass. Det viktigste er en avklaring om hvor ny travbane skal bygges.

Ifølge Nilsen står det mellom fire alternativer:

* Bromsetåsen i Malvik

* Tulluan i Klæbu

* Vollmarka i Melhus

* Fannrem i Orkdal

– Vi har gjort en vurdering av hver lokasjon. Denne vurderingen og en rangering av alternativene vil bli lagt frem på Høstkonferansen for Midt-Norsk travforbund førstkommende søndag. Endelig vedtak om lokasjon skal tas på en ekstraordinær generalforsamling i november, sier Nilsen.

Det nye travanlegget vil koste i størrelsesorden 300 millioner kroner å bygge. På Vollmarka og Fannrem er det allerede travbaner, mens det på Tulluan og Bromsetåsen må bygges helt nye anlegg. Med unntak av Bromsetåsen kan alle anlegg stå klare våren 2018.

Siste sjanse

På Bromsetåsen vil det ta et år lenger fordi det må gjennomføres sprengningsarbeid. Dette vil i så fall forsinke fremtidig utbygging på Leangen. Eksisterende travbane blir nemlig ikke stengt før ny bane står klar.

Det er uenighet om hvor ny travbane skal ligge som tidligere har stoppet salg av tomta på Leangen. Styreleder Edmund Morewood i Midt-Norsk travforbund føler seg sikker på at man blir enige i år.

– Nå har vi kommet så langt og har så mye dokumentasjon at vi må klare å ta stilling til hvor den nye banen skal ligge. Og jeg har god tro på at det skjer, sier Morewood.

Skulle det ikke skje, er det bare én utgang av saken.

– Da blir travbanen værende på Leangen. Vi kan ikke legge den ut for salg på ny. Det har med tillit i markedet å gjøre, sier Morewood.

Så, blir man enige og ny bane står klar våren 2018, betyr det at Koteng og Co starte utbyggingen av den nye bydelen i andre halvdel av 2018. Partene har allerede vært i kontakt med Trondheim kommune som stil-ler seg positive til egen reguleringsplan for utbygging av området.

Alternativ: Melhus travpark er ett av fire alternativer når travforbundet nå skal finne ny travbane i trondheimsregionen. Foto: RUNE UNDLIEN