Torsdag ble kontrakten som binder dem til den nye bydelen i minst 15 år signert.

De hadde grunn til å smile der de sto rundt modellen av bydelen som er under bygging øst i Trondheim.

For om ganske nøyaktig to år skal et kontor og industribygg på totall 9000 kvadratmeter stå klart for innflytting.

– Vi starter flyttingen 1. november 2016 dersom alt går etter planen, sier Andreas Jagtøyen, daglig leder ved Kongsberg Maritimes kontor i Trondheim.

– Det kommer til å gå etter planen, kommer det brennkvikt fra Ivar Koteng som via sitt firma Koteng Bolig er én av tre eiere av Grilstad Marina.

Hard konkurranse

Og det kan være god grunn å strekke seg langt for å holde tidsplanen. Kontrakten som partene signerte torsdag ettermiddag, er nemlig den største leiekontrakten på utleie Koteng har inngått i år. Sannsynligvis blir det den største kontrakten i Trøndelag i år.

– Det har vært hard konkurranse for å få Kongsberg som leietaker. Vi har strukket oss langt og vil fortsette å strekke oss for at de skal bli fornøyd med lokalene, sier Liv Malvik, administrerende direktør i Grilstad Marina.

Den harde konkurransen bekreftes av Rune Husby, partner i Norion Næringsmegling. Han har vært rådgiver for Kongsberg Maritime gjennom hele prosessen med å finne nye lokaler.

– Det har vært tøff konkurranse om å få Kongsberg som leietaker. Da vi startet prosessen i april var det 10 tilbydere på banen, forteller Husby.

– Hvorfor ønsket så mange Kongsberg som leietaker?

– Det er en solid og profilert bedrift. En sånn type leietaker er attraktiv for alle som driver med eiendom, forklarer Husby.

Når Kongsberg begynner nedpakkingen i Haakon VIIs gate om to år, er det også et signal om at Lade er en bydel under utvikling.

Rett element

– Ved siden av at de lokalene vi holder til i nå er bygget tidlig på 70-tallet og ikke tilfredsstiller våre behov i dag, er området også under omregulering fra næring til eiendom. Ved å flytte til Grilstad Marina, unngår vi den problematikken, sier Andreas Jagtøyen.

– Og så er vi en maritim bedrift. Her kommer vi nær fjorden. Den så vi så vidt fra toppen av Autronica-bygget, legger han til.

Seatex blir på Pirsenteret

Kontrakten som ble signert i går gjelder frem til 2031, med opsjon på forlengelse. Partene vil ikke ut med hvor mye den er verdt.

– Men det er en konkurransedyktig pris. Det viktige for oss er at vi får stor grunnflate til produksjon og lager, og kontorlokaler i to etasjer på toppen. Og vi får et helt nytt bygg tilpasset våre behov, sier Jagtøyen.

I tillegg til virksomheten på Lade, har Kongsberg Maritime også virksomhet på Pirsenteret gjennom datterselskapet Kongsberg Seatex. De blir ikke med på flyttelasset i denne omgang.

– Vi vurderte å gjøre det, men Seatex har en leieavtale som går ut i tid, forklarer divisjonssjef i Kongsberg Maritime Morten Hasås. Sammen med finansdirektør Kim Pedersen Lieblein kom han ens ærend fra Kongsberg for å signere avtalen i går.

– Seatex har behov for å ligge tett på sjøen og de lokalene de har i dag er veldig bra, legger Hasås til.

Hva så med Grilstad Marina – har de flere bedrifter inn på det nye næringsområdet?

– Visma flyttet nettopp inn i et nytt bygg, men alt er ikke utleid i det bygget ennå. Men kommer det nye leietakere, er vi klare til å starte nye prosjekter, sier Liv Malvik.

Hit: Tor Gilstad (blå skjorte), utleieansvarlig i Grilstad Marina, viser Andreas Jagtøyen hvor han og Kongsberg Maritimes 130 ansatte i Trondheim skal flytte inn om to år.F.v. Ivar Koteng, Liv Malvik, Kim Petersen Lieblein og Rune Husby (ytterst til høyre). Foto: VEGARD EGGEN