– Prisene på bensin og diesel påvirkes ikke bare av råoljeprisen, sier pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Fuel & Retail Norge, for å forklare hvorfor drivstoffprisen ikke har gått ned mer.

– Drivstoffselskapenes innkjøpspriser på bensin og diesel svinger med tilbud og etterspørsel, lagerbeholdninger, sesongvariasjoner og kapasitet på raffineriene som produserer bensin og diesel, sier Hansen, og legger til at avgifter utgjør rundt 60 prosent av pumpeprisen.

Mens oljeprisen har sunket fra en topp på 115 dollar fatet i juni til rundt 86 dollar denne uken (minus 25 prosent), viser Statoils egne veiledende bensinpriser en nedgang på seks prosent i samme periode. En veiledende pris på 16,15 per liter kroner i slutten av juni var tidenes høyeste i Norge, mens gårsdagens pris på 15,18 øre er årets laveste.

Hansen sier at prisnedsettelsen denne uken skyldes nedgangen i internasjonale innkjøpspriser på bensin og diesel.

Lokale priser varierer

Konkurrenten Shell har satt ned sine veiledende priser med 5,6 prosent i samme periode, fra 16,03 kroner per liter til 15,14 kroner nå. Kommunikasjonsrådgiver Alice Bergfall hos Shell Norge sier at nedgangen i oljepris spiller inn, men at deres innkjøpspris kun utgjør rundt 30 prosent av totalprisen.

– Rundt 60 prosent går til statlige avgifter, mens de siste ti prosent skal dekke alle kostnader knyttet til virksomheten, inkludert fortjenesten oss og forhandlerne, sier hun.

Hansen hos Statoil Fuel & Retail legger til at prisen på stasjonene ofte er varierer fra veiledende pris på grunn av lokal konkurranse, og gjerne faller utover i uken. Store deler av volumet selges også rimeligere på grunn av rabattkort og storkundefordeler, ifølge Hansen.

– Vil holde seg lav

I ukene fremover det grunn til å tro at prisen på drivstoff vil holde seg ganske flat, ifølge oljeanalytiker Thina M. Saltvedt hos Nordea Markets.

– Råoljeprisen er forholdsvis lav for øyeblikket. Og selv om vi forventer at den vil stige litt, så vil den forsatt ligge på mellom 90 og 95 dollar per fat i en periode, sier hun.

Saltvedt sier at svakere krone og sterkere dollar har gitt en dobbel effekt på drivstoffselskapenes innkjøpskostnader, og dermed motvirket litt av fallet i oljeprisene.

– Valuta er en veldig viktig komponent som ofte glemmes når man spør om hvorfor drivstoffprisene ikke faller mer. Når oljeprisen faller får utlendinger et litt annet syn på norsk økonomi, og da faller ofte verdien på kronen. Da blir det dyrere å importere, sier Saltvedt, men forventer at også kronekursen vil ligge forholdsvis stabilt fremover.