– Vi synes dette er en uryddig opptreden av SMN og har derfor bestemt oss for å fryse kundeforholdet. De siste ukene har vi sagt nei til flere megleroppdrag, sier kommunikasjonsdirektør Åge Pettersen i Obos.

Obos er ikke alene om å reagere etter at Sparebank 1 SMN, gjennom sitt heleide datterselskap Sparebank 1 SMN Invest, for en snau måned siden kjøpte Leangen travbane sammen med Koteng Bolig og Jenssen Holding. Dette er samme trekløveret som står bak Grilstad Marina.

Aldri opplevd noe lignende

– Det har oppstått en situasjon som må løses. Vi kan ikke leve med at en bank som kjenner oss så godt, samtidig skal være vår konkurrent, sier Pål Aglen, regiondirektør i Veidekke som i likhet med Obos vurderer sitt forhold til SMN.

Veidekke bruker i dag SMN både som bankforbindelse og megler på sine utbyggingsprosjekter.

– Jeg har aldri opplevd noe lignende fra en bank, og dette har også vakt reaksjoner sentralt i Veidekke. Flere har tatt kontakt for å finne ut hva som foregår, legger han til.

Også i Selvaag Bolig er man kritisk til Sparebank 1 SMNs fremgangsmåte i forbindelse med kjøpet av travbanen.

– Urent trav

– Å være konkurrent med egne kunder er ikke smart, og det vil være vanskelig for oss å fortsette å være kunde hos dem om de skal fortsette med å være konkurrent. Dette kan ikke kalles annet enn urent trav fra bankens side, og det har vi formidlet til ledelsen i Sparebank1 SMN, sier administrerende direktør i Selvaag bolig, Baard Schumann.

Og det som får toppledere hos noen av Norges største utbyggere til å reagere, er følgende:

Et tomtesalg på travbanens størrelse er veldig sjeldent i Norge. Som Adresseavisen skrev 3. oktober er det forventet at den endelige kjøpesummen vil ende på cirka 600 millioner kroner. Noe som mest sannsynlig gjør det til Norges største eiendomshandel i år.

I Norge er det veldig få aktører som er i stand til å kjøpe og utvikle en tomt på travbanens størrelse, noe som går tydelig frem av hvem som til slutt kjempet om tomta.

Flere nasjonale selskap

Ved siden av SMN & Co var det kun Veidekke som sammen med Skanska la inn bud på den 123 mål store tomten.

Selvaag vurderte det en stund, det samme gjorde Obos. Men begge lot til slutt være å by. Begge er likevel kritiske til SMN.

Og her starter det mange anser som uryddig opptreden. For mens SMN hele tiden visste hvem de andre aktørene var, visste ikke konkurrentene om SMN. SMN avviser at de visste hvem konkurrentene var. Hos Veidekke sitter man igjen med følelsen av at banken kan ha brukt kundeinformasjon til vinne budkampen. Dette avviser banken.

Begge sider av bordet

– Som kunde blottlegger vi oss totalt overfor banken. De kjenner økonomien vår, de vet hvordan vi tenker og hvilke strategier vi har, sier Aglen

Han understreker at Veidekke ikke ønsker noen omkamp om travbanen.

– Vi tåler å bli slått i en budrunde. Det vi reagerer på er rolleblandingen. I en konkurranse må vi vite hvem som er våre konkurrenter, sier Aglen.

– Når fikk du vite at SMN ønsket å kjøpe travbanen?

– Det fikk jeg først vite da Adresseavisen skrev at tomten var solgt.

Ifølge informasjonsdirektør Åge Pettersen i Obos fikk de vite at SMN var konkurrent noe tidligere.

– Men det var sent i prosessen. Det var ingen åpenhet fra bankens side, heller ikke kjent at de satt på begge sider av bordet da travbanen ble solgt, sier Pettersen.

Regionsjef i Veidekke Eiendom, Pål Aglen. Foto: jens petter søraa
Norges dyreste: Ivar Koteng (t.v.) konstaterer fornøyd at han sammen med Sparebank 1 SMN og Jenssen Invest har kjøpt Leangen travbane. Kjøpet av travbanen ligger an til å bli den største enkeltstående eiendomshandelen i 2014. Foto: Morten Antonsen