For norske dagligvarebutikker taper til sammen mange millioner på ribbekjøttet vi kjøper før jul.

Årsaken: Sterk priskonkurranse butikkene imellom og dumping av prisene for å sikre seg sin del av julehandelen.

Verste tapsprodukt i jula

Går det med ribbeprisen i år som i fjor og de siste årene, vil konkurransen mellom dagligvarekjedene bety at du kan handle ribbe til 20–30 kroner kiloen. Det betyr igjen at dagligvarekjedene, særlig lavpriskjedene, vil tape to–tre ganger mer enn de tjener for hver kilo ribbe som ender på fatene våre i jula.

– Ribbe er blant de verste tapsvarene i dagligvarehandelen. Om man vil tjene penger skal man helst ikke selge så mye ribbe i høytiden, sier Bunnpris-sjef Christian Lykke.

– Selger du norsk ribbe til 19,90 eller 29,90 kroner kiloen er det klart du taper penger. Men slik er konkurransesituasjonen; du må være med når de andre kjedene setter ned prisen, sier Trondos-sjef Torbjørn Skei.

– Ja, vi taper på ribbesalget. Middag, og særlig ribbe i juletida, er så sentralt for å trekke kunder at det blir prispress på det, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Alle bekrefter tap

Adresseavisen har fått et sjeldent innsyn i hvor mye det koster butikken å selge billig ribbe. Alle dagligvareaktørene bekrefter overfor avisen at de taper penger på mye av julematen, og ribbe er det aller største tapssluket i julehøytiden.

Én kjede, Bunnpris, har gitt oss sine innkjøpspriser på ribbe og på enkelte andre julevarer.

I tillegg har Nortura åpenhet rundt hva bøndene får betalt for gris, ikke spesifisert til type kjøtt som ribbe, men pris per kilo slaktegris. Og har du ikke nå skannet lenger ned i denne teksten for å se hva Bunnpris har oppgitt som innkjøpspris, kan du kanskje allerede her ane hvor dårlig det står til med inntjeningen i butikkene:

– Veiledende avregningspris til bonden for slaktegris i beste klasse er denne uka (uke 44) på 24,30 kroner per kilo. I tillegg til det som betales til bonden, er det kostnader for slakting, skjæring, pakking, offentlige avgifter mm. som påløper før ribba er klar for butikken og forbrukerne. Om ribbe selges for eksempel 20–30 kroner kiloen i butikk, er dette langt under hva det koster å produsere kjøttet, sier informasjonssjef Marit S. Hoven i Nortura.

Så mye taper de

Bunnpris har innkjøpssamarbeid med Rema 1000, og den prisen Bunnpris må betale leverandørene for sine varer, skal være de samme som Rema 1000 betaler. Så hvor mye betaler Bunnpris selv for ett kilo Gilde fryst tynnribbe?

Om lag 80 kroner kiloen. Med 15 prosent moms blir det cirka 92 kroner kiloen.

– Skal vi gå i null, må vi legge på rundt 20 kroner i kostnader som husleie, lønn, strøm og ta en utsalgspris på rundt 110 kroner kiloen, sier Christian Lykke.

Får du kjøpt ribbe på Bunnpris til 29,90 kroner kiloen, har altså butikken spleiset med 80 kroner. For to kilo ribbe, blir det 160 kroner i tap for butikken, tre kilo 240 kroner i tap, og så videre.

Og omtrent like mye er det all grunn til å tro at de andre kjedene, som ikke vil oppgi sine innkjøpspriser, taper på julens mest populære festmåltid.

Henter inn på annet

– Årsaken til at det er blitt sånn, er konkurranse. Så enkelt og så vanskelig. Det blir en spiral der du må være med og sette ned prisene for å få kundene til å handle hos deg, sier Torbjørn Skei, som altså ikke vil fortelle hvor mye Trondos taper på ribbe, men bekrefter at det er en tapsvare i jula.

– Betyr det at prisen på andre varer settes opp for å ta inn det tapte?

– Sånn er det hos alle, at noen varer kan vi ta litt høyere pris på, typisk de det ikke er like stor konkurranse på, sier Skei.

Administrerende direktør Jan Paul Bjørkøy i Kiwi sier at prisen på andre varer ikke blir høyere av litt for billig julemat, men at økt salg i jula dekker opp.

– Trekker vi kundene til butikken med billig ribbe, selger vi mer av andre varer. Totalt sett har vi da råd til å tape på enkelte varer, sier han.

Ribba mest pop

Ifølge Nortura er ribbe den vanligste av julens høytidsmåltider.

– Vi legger opp til å selge noenlunde samme volum som i fjor. Totalt sett anslås det at markedet for ribbe er omtrent på 9000 tonn. Anslagsvis ligger totalkvantumet for pinnekjøtt på 2000–2500 tonn, sier informasjonssjef Marit S. Hoven.

Nå gjenstår det å se hvor billig årets juleribbe blir i butikken. Kiwi-sjef Bjørkøy mener det kan bli noe høyere pris enn i fjor. Men det er ingen som er sikre.

– I år har det vært noe underskudd på svinekjøtt, så prisen inn til butikk har økt. Når alle må betale mer i år enn i fjor, blir kanskje prisen ut høyere. Men det er for tidlig å si. Det er jo konkurransen som bestemmer, sier han.

Ribbe juleribbe tynnribbe gilde obs city syd. Øystein Petersen, salgsleder ferskvare (i mørk genser), Helge Jacobsen, salgsleder i skjorte, kunde Bjørg Blekken Foto: Marianne Tønset
- Om ribbe selges for eksempel 20–30 kroner kiloen i butikk, er dette langt under hva det koster å produsere kjøttet, sier informasjonssjef Marit S. Hoven i Nortura.
- Middag, og særlig ribbe i juletida, er så sentralt for å trekke kunder at det blir prispress på det, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.
-Slik er konkurransesituasjonen; du må være med når de andre kjedene setter ned prisen, sier Trondos-sjef Torbjørn Skei. Foto: Ivar Mølsknes