- Det er hardt å være tilbake på studielånet. Det er ikke det samme som å lede en stor bedrift og tjene 100 000 kroner i måneden, sier Dunja Matanovic.

Det er nå i overkant av to måneder siden 23-åringen satt i sjefsstolen for Norges største bemanningsbyrå, Adecco. I hele august fungerte hun som konsernsjef for mellom 6 og 7000 ansatte og vikarer. Det gjorde inntrykk.

- Jeg hadde hele tiden sett for meg at det ikke kom til å være ekte, at jeg ikke kom til å få være sjef. Men så var det søren meg ekte! Jeg fikk opplæring tre uker før tiltredelsen, og i hele vikariatet deltok jeg på ledermøtene hvor beslutningene ble tatt, forteller Matanovic.

Slo ut 16 000 søkere

Til vanlig studerer bærumsjenta industriell økonomi og teknologiledelse (Indøk) ved NTNU. Grunnen til at sommerjobben i år ble som konsernsjef, var at hun vant Adeccos konkurranse «Konsernsjefen», en årlig konkurranse hvor studenter fra hele landet kjemper om jobben. På veien slo hun ut over 16 000 andre. Den viktigste lærdommen av prosessen er at man må sørge for å bli husket av arbeidsgiveren.

- Søknaden ble sendt inn dagen før fristen gikk ut, og jeg tenkte «hvis andre kan vinne, hvorfor ikke meg?». Men jeg tenkte hele tiden på hvordan jeg skulle skille meg ut fra resten, hvorfor de skulle velge meg, hva de var ute etter, og hvordan jeg kunne gi dem det, sier Matanovic.

Etter å ha kommet seg gjennom både telefonintervjuer, stresstester, dybdeintervjuer og personlig-hetstester, ble vinneren kåret blant ti finalistene ved hjelp av en offentlig avstemning.

- Der skulle vi lage en video som fortalte hvorfor akkurat jeg fortjente jobben. Jeg skilte meg ut ved at jeg laget en animasjonsfilm. Grunnen til at jeg gjorde det, var at jeg oppfattet oppgaven som at man skulle være kreativ. Det forklarte jeg også i intervjuet etterpå, forteller Matanovic.

Overrasket

Under perioden som konsernsjef var det flere ting som overrasket henne.

- Mesteparten av tiden var den virkelige konsernsjefen til stede, og kunne gi meg oppfølging. Jeg deltok på alle de daglige driftsmøtene, som bedriften i hovedsak blir ledet gjennom. Det som overrasket meg var detaljkunnskapen konsernsjefen hadde om bedriften, hvor gøy de hadde det i ledelsen, og hvordan jobben lot seg kombinere med familielivet. Sjefen var flink til å dra hjem klokken 17, selv om han sikkert gjorde noe arbeid hjemme også, sier Matanovic.

I løpet av måneden hun tilbrakte i Adecco, rakk hun å utføre en analyse av bedriftens styrker, svakheter, muligheter og trusler (swot-analyse) og en Lean-analyse for å eliminere sløsing i bedriften. Analysene ble lagt frem for konsernsjefen og økonomidirektøren mot slutten av arbeidsperioden, og gjennomgås nå av ledelsen.

Døråpner

Selv om hun ikke går med på at hennes fremtidige karriere er sikret som følge av konsernsjefjobben, innrømmer hun at den har bidratt til at hun har blitt lagt merke til, og skaffet henne en rekke henvendelser.

- Jeg merker at det er en del interesse både fra bedrifter og enkeltpersoner, men jeg kan ikke gå inn på hvem de er, eller hva interessen går ut på. Mest av alt er de vel nysgjerrige på hvorfor jeg ble valgt. Jeg ble blant annet invitert med til Sikt-konferansen for unge ledertalenter og næringslivet i oktober, jeg regner med at det hadde noe å gjøre med at jeg hadde vært konsernsjef, forteller hun.

- Hvor ser du deg selv om 20 år?

- Da håper jeg at jeg er i en lederstilling. Ikke nødvendigvis som konsernsjef, men det er ikke feil om jeg er det. Helst i et spennende firma. Og så vil jeg ha familie. Jobben i Adecco lærte meg at det er mulig, det handler bare om prioriteringer, sier Matanovic.