Og legger til: – Vi vet hva vi får for tomta nå, men ikke hva vi vil få i fremtiden.

Adresseavisen dro til Leangen for å finne ut hva travfolket mener om salget av travbanen.

– Løp én, hest nummer ni. Nei, jeg mener hest nummer åtte.

Hesteeier Bent Pettersen er tidlig på plass for å hente startnummeret til hesten Acer Poppy i luka til Stig Rønne. Det er fortsatt over halvannen time til løpsstart, men allerede er det et yrende liv i stallområdet, som ligger mellom hovedtribunen og idrettsanlegget på Leangen.

Gjennom den blå porten ruller stadig nye hestetransporter inn. De navigerer seg frem mellom hester og mennesker til en av stadig færre ledige parkeringsplasser. Det er mørkt og trangt. Selv erfarne hestefolk har minst ett øye vendt over skuldra. For å unngå at man står i veien for hester eller biler.

Gammel «nytribune»

20-åringen Robertsen fra Leksvik trekkes av flere frem som et av de store kusketalentene i Midt-Norge. Denne løpsdagen skal hun kjøre to løp. Men selv om det er konkurransedag, er det store samtaleemnet salget av travbanen.

Det har for så vidt vært det store samtaleemnet i travmiljøet gjennom flere år. Det nyeste bygget på Leangen er bygget tidlig på 80-tallet.

– Og det vi kaller «nytribunen» ble bygget i 1978, sier Rolf Inge Furuhaug, styremedlem i Midt-Norge Travforbund (MNTF).

Bruker ikke anlegget

Leangen travbane ble første gang åpnet i 1931. Den gang var travanlegget på 370 mål. Gjennom årene er bit for bit solgt og man sitter igjen med 123 mål. Adresseavisen får opplyst at det koster travet 800 kroner å drifte en stallplass. Å leie den koster 75 kroner.

– Selv til den subsidierte prisen er det bare én person som leier plass her. Det sier noe om hvor dårlig forholdene er på Leangen, sier Geir Trøan, også han styremedlem i MNTF.

Så å si alle vi prater med denne kvelden håper salget av travbanen gjennomføres. Men før det kan skje, må travet selv bli enige om hvor en ny bane skal bygges.

Krangler om plassering

Alternativene som er lanser ligger i Melhus, Malvik, Orkdal og Melhus. I forrige uke anbefalte styrer i MNTF å gå for alternativet i Klæbu. 330 millioner av de anslagsvis 600 millionene man vil få for tomta, vil gå med på å bygge my travbane like ved Vassfjellet.

Men som alltid når noe nytt skal bygges i Norge, dreier krangelen seg om plassering.

– Det viktige er ikke hvor, men at et nytt anlegg bygges. Avstanden mellom de ulike alternativene er så korte at det ikke spiller noen rolle, sier kusk og travtrener Magne Olsen (55).

Øke rekrutteringen

Med gård på Heimdal har han gode treningsmuligheter selv.

– Men et nytt anlegg kan samle miljøet sånn at vi kan lære av hverandre. Det er veldig viktig for de unge som har det vanskelig med å finne gode treningsløyper på egen hånd, sier Olsen.

– Det er stor interesse for trav i Midt-Norge, men det er ikke noe godt tilbud til de som vil begynne, sier Bjørn Garberg, som er travtrener og regnes som en av nestorene i travsporten.

63-åringen er fortsatt aktiv, men innser også at han ikke har så mange år igjen.

– Min motivasjon nå er å få på plass et nytt anlegg så fort som mulig. Rekrutteringen til sporten er større nå enn da jeg startet. Men mulighetene er dårligere. Mitt mål er at travet skal gi dem som ønsker det muligheten til å prøve seg, sier Garberg.

Fortiden: Bjørn Garberg har vært aktiv i travmiljøet i flere mannaldre og er en merittert kusk og travtrener. Men i første løp måtte han se seg slått av Veronika Bugge (25). Foto: TERJE SVAAN
Flytteklar: Amanda Robertsen klargjør familiens hest M H Fantomet for løp. Robertsen er en av mange i travmiljøet som håper at travmiljøet i Midt-Norge vil få en ny vår dersom man blir enige om ny plassring for travbanen. Foto: TERJE SVAAN
Barnetrav: Tilhengerne av ny travbane peker på viktigheten av at et nytt anlegg kan få egne treningsbaner på ponnier slik at at anlegget også kan brukes av de aller yngste kuskene. Foto: TERJE SVAAN
Fremtiden: Vernonika Bugge (25) kusket Acer Poppy (i bakgrunnen) frem til seier i første løp. Foto: TERJE SVAAN