Ny bydel. Nye bruer kan forbinde 700 nye boliger med bykjernen. Foto: Trondheim Havn

Det som ordfører Rita Ottervik spøkefullt omtaler som skrapplass på Kullkranpiren kan dermed i fremtiden bli tomt for byens mest eksklusive boliger.

– Det kan bli Trondheims Tjuvholmen, sier styreleder Otto Frøseth i Trondheim havn og peker på skissen over Nyhavna.

Nye bydeler

Adresseavisen har tidligere skrevet om at kommunedelplanen for området gjør det mulig å bygge inntil 2500 boliger eller 265 000 kvadratmeter næringsarealer. Havneselskapets skisse, som er utarbeidet av Jstarkitekter AS, viser i alt 1400 boliger rundt denne delen av havna.

Det er også skissert en ny bru som forbinder Kullkranpiren med Strandveienkaien. Langs sjøkanten både her og på siden mot Ladehammeren står husene tett i tett. Kullkranpiren er blitt en egen øy ute i havnebassenget der vannet kan strømme fritt rundt den.

– Vi jobber allerede med prosjekt Renere havn til 500 millioner. Om noen år kan du bade i dette området, sier Frøseth.

Vil bygge langs Kanalen

På skissene som viser Kanalen er det tegnet inn store og små hus. Det kan gi plass til ytterligere 700 boliger. Området havneselskapet kaller Kanalhavna, på utsiden av vannet, der det i dag ligger industribygninger, kan bli enda en helt ny bydel. På skissene Trondheim Havn har fått laget, er den forbundet med bysentrum med to nye bruer fra Ravnkloa og fra Tordenskiolds gate.

Femtiårsperspektiv

Det er gått halvannen måned siden formannskapet ble orientert om havneselskapets arealdisponeringsplan. Ordfører Rita Ottervik sier det er mange detaljer som må diskuteres, men roser selskapet for helhetlig tankegang når det gjelder hvilke av deres arealer som bør brukes til havn, næring og bolig de neste femti årene. Hun sier politikerne var positive til det de fikk presentert.

– Dette er jo en fremtidsvisjon, ikke noe som skjer i morgen. For eksempel vil det ta tid å finne plass for alle aktørene som er involvert, sier Ottervik.

Store områder

– Trondheim er navet i Midt-Norge. Det har vært en havneby i 1000 år og skal være det i 1000 år til. Den viktigste oppgaven vår er å serve våre kunder og sørge for at varer og folk last kan fraktes ut og inn. Det viktigste for oss er å drive havna fremover, sier Frøseth.

Han viser til at de ønsker å tenke langsiktig fordi areal er en knapp ressurs. Derfor har havneselskapet jobbet i over ett år med planen som nå er lagt frem. I alt omhandler arealdisponeringsplanen 773 mål eiendom som Trondheim Havn eier i Trondheim. Selskapet har delt inn dette i seks ulike soner, Ila, Kanalhavna, Pir 1 og Pir 2, Nyhavna, Ladehammer- og Strandveienkaia.

Ny cruiseskiphavn

Ila skal etter planen fortsette som industrihavn og nødhavn. I tillegg ønsker selskapet å slippe byen helt ned til vannet og bygge høyere på området som i dag består av lave lagerbygg.

Områdene på Pir 1 og Pir 2 er de sentrale for den videre havnedriften på dagens skisser. Her vil havneselskapet også legge ytterligere til rette for store passasjerskip med enda en cruiseskiphavn. Området skal både være tilgjengelig for båt og biltrafikk for transport. Det legges til rette for både industri og næring på gateplan, men bygges høyere for å få plass til kontorer. Frøseth sier det er en bærende tanke at brede gater og siktlinjer på tvers skal gjør områdene behagelig for folk.

Ga grønt lys til planene

– Dette er veldig spennende, sier leder for representantskapet i Trondheim Havn, Bjørn Iversen.

Verdalsordføreren behandlet sammen med de andre eierrepresentantene den omfattende arealdisponeringsplanen i går. Der fikk styret i havneselskapet fullmakter til å jobbe videre med planene. Sannsynligvis blir det også ansatt en egen prosjektleder.

– Jeg synes dette er veldig interessant sett fra et havneperspektiv. Dette er en stor sak som vil utvikle seg over lang tid. Det som gjør det spennende er at det er tenkt helhetlig rundt geografi og tematikk. Det er fokus på kjernevirksomheten samtidig som det kan være mulig å bygge ut store områder, sier Iversen.

Verdalsordføreren sier hele landsdelen er tjent med positiv utvikling i landsdelshovedstaden Trondheim. Det er en av grunnene til at en slik plan er viktig.

I likhet med Iversen skryter orkdalordfører Gunnar Lysholm (Orkdalslista), som også deltok på gårsdagens representantskapsmøte i Trondheim havn, av den omfattende disponeringsplanen de har fått presentert.

– Det er fantastisk at det kan bli plass til flere tusen nye boliger sammen med næringsvirksomhet på områdene havna disponerer. Trondheim er vår storebror og det er viktig for Orkdal og for Midt-Norge om det lykkes, sier han.

Lysholm ser ikke umiddelbart at Orkdal kan overta virksomhet som i dag ligger i Trondheim, blant annet fordi det handler om helt ulike former for næringsvirksomhet. Kommunestyret i Orkdal har sagt ja til utvidelse av containerhavna i Orkanger, men det avhenger av gode veiløsninger i området.

Ordfører Rita Ottervik er positiv til Trondheim Havns helhetlige plan for hele havneområdet. Her sammen med styreleder Otto Frøseth i det interkommunale havneselskapet. Foto: Jens Petter Søraa