Selv om bilprodusenten Tesla har snudd opp ned på oppfatningen av elektriske biler, så velger Toyota i stedet å satse på en helt ny teknologi.

Hydrogenbilen Toyota Mirai kommer til Europa og USA i løpet av 2015, selv om nordmenn må vente litt lengre.

– Vi startet å selge Mirai i Japan den 15. desember, og vi har vært nødt til å øke produksjonen på grunn av større etterspørsel enn ventet, sier prosjektdirektør Katsuhiko Hirose, som deltok på Enovakonferansen i Trondheim tirsdag.

Mirai er i og for seg også en elektrisk bil, men i motsetning til en Tesla så kommer ikke elektrisiteten fra et batteri, men fra en brenselscelle som omdanner hydrogen til strøm. Det eneste utslippet fra bilen er vann.

Ifølge Hirose vil den ha en rekkevidde på rundt 50 mil, og det vil ta tre minutter å fylle hydrogentankene. Hirose sier at den vil bli langt mer brukervennlig enn batteridrevne elektriske biler, og han forventer også at den vil bli konkurransedyktig på pris.

– Vi har kuttet kostnadene dramatisk de siste årene, men vi ser også dramatiske reduksjoner i årene fremover, sier Hirose.

Toyotas valg er omtalt som gambling, men Hirose påpeker at en rekke andre bilprodusenter nå jobber med hydrogenbiler.

Vurderer strategien

Enova overtok nylig ansvaret for klimaarbeidet i transportsektoren som står for en tredel av Norges samlede klimautslipp, og de skal blant annet utarbeide en ladestrategi for elbiler.

Også for hydrogenbiler vil infrastruktur, og mulighet for å kunne fylle tankene, bli avgjørende.

Kommunikasjonssjef Eiliv Flakne i Enova sier at de nå diskuterer hvilke strategier de vil legge opp for transportsektoren, og at de også vurderer hvordan de skal forholde seg til hydrogenteknologien.

– Hydrogen er like attraktivt som andre energibindere, sier Flakne, som på spørsmål om de risikerer å gå i gang med en feilslått ladestrategi, svarer at de ikke vil legge alle eggene verken i den ene eller andre kurven.

– Det er altfor tidlig å si om det blir en hydrogensatsing, men at hydrogen vurderes som et veldig godt alternativ er riktig.

– Ikke enten eller

Marius Holm, leder i miljøstiftelsen Zero, tror ikke valget vil stå mellom hydrogenbiler og batteridrevne biler, men tror de vil kunne utfylle hverandre. Han ser ingen grunn til at batteribiler vil bli utkonkurrert, men sier at det er områder hvor hydrogen er langt mer egnet.

– Det blir både et kappløp, særlig innen personbiler, der spørsmålet blir hvem som klarer å redusere kostnadene mest. Men så er det mange områder hvor batterier ikke er så egnet, og det særlig gjelder større kjøretøy og langtransport, sier Holm, som mener at man må satse på begge teknologier for å få en utslippsfri transportsektor.

– Vi har i dag like gode rammevilkår for hydrogenbiler som for elbiler, men det vil ikke komme en eneste hydrogenbil før vi får infrastruktur på plass, sier han.