Lastet med laks: Per Håkon Trøa og Nikolai Mihailov (kjørende) lemper kasser med fisk inn i ventende trailere. Foto: Kjell A.Olsen

Laksen svømmer inn, og det gjør også pengene. I raskt tempo.

Levende laks spreller ute i ventemerdene utenfor Salmars anlegg på Frøya. Deretter er det inn i fabrikken, som er en av verdens største og mest effektive. Hundre minutter etter er laksen sløyd, rensket og lagt i isoporkasse klar for levering. I 90 minutter av disse har den ligget til kjøling og blitt tappet for blod.

Det går fort og mye skjer automatisk. Rullebåndene går, og utenfor står trailere i kø og venter. En trailer tar 20 tonn, og på en god dag kjører 30 fullastede trailere ut i verden med Salmar-laks. Det blir 600 tonn som skal leveres til mer enn 40 ulike land.

– Rekorden er 56 trailere på én dag, da var det travelt. Siden jeg begynte å jobbe her for fem år siden har kurven gått bare en vei, sier truckfører Per Håkon Trøa og peker opp mot himmelen med arma.

Salmar dukker plutselig opp nede ved fjorden etter en bilvei langs et karrig og øde landskap. Her begynte lakseeventyret i 1991, men dagens bygg på 17500 kvadratmeter sto ferdig i 2010 og kostet en halv milliard kroner å sette opp.

23 nasjoner på jobb

– Mange kan jo anse det som galskap å sette opp dette store bygget her ute, for det kan ikke brukes til mye annet enn fisk og kontorer, sier IR-ansvarlig Runar Sivertsen. Men så langt er det god forretning i en kommune med 4500 innbyggere. Salmar har rundt 500 ansatte på Frøya, og er avhengig av utenlandsk arbeidskraft.

Bygget har store vindusflater. Inne kan de se ut på fjorden og utenfra kan man se inn på produksjonen. Arbeidere fra 23 nasjoner, flest fra Polen og Litauen, sørger for at det kan ligge feit, fin laks på mange middagsbord.

– Her inne fra har vi flott utsikt til verdiskapningen der ute, sier Sivertsen og viser frem styrerommet med panoramautsikt til fjorden, merdene og brønnbåten Ro Fjell.

Savner sushi

Like innenfor er selve produksjonen. 130 laks i minuttet med en snittvekt på 4-5 kilo. Rundt 70 prosent av fisken sendes videre ferdig sløyd, mens vel 30 prosent bearbeides videre til fileter.

– Så langt i dag har vi slaktet 82 000 laks og det er før lunsj. Det går unna, sier Ronny Brattland som jobber i det han selv kaller fyrtårnet. Herfra følges fisken tett med kameraer i alle deler av slakting og bearbeiding.

Produksjonen går hele dagen, og de ansatte går stort sett i toukers-turnus. En uke på dag og en uke på kveld.

Johnny Angelsnes vokste opp med foreldre som drev lakseoppdrett med slakteri på Dolmøya. De gikk konkurs, men sønnen har fortsatt å jobbe med laks, nå på Salmar.

– Jeg har prøvd å ta andre jobber også, men kommer alltid tilbake til laksen, smiler Angelsen. I kantina i tredje etasjen hos Salmar står det laks på menyen, det gjør det i alle fall to-tre dager i uka.

– Om jeg ikke blir lei av laks? Nei, jeg spiser laks så ofte anledningen byr. Jeg er stolt av produktet vi lager, og tilbereder selv laks flere ganger i uken. Jeg liker den godt grillet, og er ofte sugen etter sushi. Det er vel det eneste minuset med å bo på Frøya, at det ikke er god ferdigsushi å få kjøpt, sier Angelsnes.

Glad i laks: Johnny Angelsnes har så å si alltid jobbet med laks, og er mest glad i sushi. Foto: Kjell A.Olsen
Trailerkø: Utenfor Salmar på Nordskaget på Frøya står trailere i kø for å hente laks. Foto: Kjell A.Olsen