Striden i flyselskapet Norwegian tilspisset seg torsdag, da ledelsen varslet at de vil splitte selskapet som organiserer pilotene i tre.

Selskapet varslet at de vil opprette tre nye datterselskaper i Norge, Sverige og Danmark, og overføre de skandinaviske pilotene til hvert sitt selskap. Ifølge Norwegian-ledelsen setter streiken alle arbeidsplasser i fare, og omorganiseringene vil gi pilotene mulighet til på påvirke sin egen fremtid. Alternativet til kostnadskutt er nedbemanning blant pilotene, varslet selskapet.

Parat, arbeidstakerorganisasjonen til pilotene, reagerte kraftig på ledelsens grep.

– Målet til Kjos har vært å splitte pilotkorpset i Skandinavia. Det har han nå forsøkt å gjøre ved å hive dem ut av datterselskapet Norwegian Air Norway og inn i tre nyetablerte datterselskaper. Det gjør han uten å informere, drøfte eller på noen annen måte følge reglene i arbeidsmiljøloven, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud ifølge NTB.

– Kundene er viktigst

Professor Grete Wennes ved Handelshøyskolen i Trondheim mener Norwegian-ledelsen spiller et høyt spill med lojaliteten til sine kunder.

– Den viktigste gruppen for Norwegian er kundemassen. Selv om de taper penger hver dag på en streik, så vil de tape enda mer hvis kundene tar parti med pilotene, sier Wennes.

– Er det større sjanse for det i Norge enn i andre land?

– Det sterke partssamarbeidet vi har i Norge er helt unikt, og vi har noe vi kaller den norske modellen hvor medvirkning og medbestemmelse er viktige elementer. Striden i Norwegian synliggjør at vi er vant til sterke fagforeninger, og når denne modellen blir satt under press så reagerer vi.

– Så Norwegian-ledelsen spiller et høyt spill?

– Ja, de vil kanskje lykkes i forhandlingene, men spørsmålet er hva de lykkes med på sikt. Den norske modellen blir veldig utfordret i denne konflikten, og på Norwegian sine vegne så ville jeg vært bekymret for hvordan kundene betrakter dette, sier Wennes.

Ansatt i datterselskap

Norwegian-konsernet er organisert rundt et morselskap, Norwegian Air Shuttle (NAS), som har en rekke hel- eller deleide datterselskaper under seg. Kundene kjøper billetter hos morselskapet, mens pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN). Stridens kjerne er at pilotene krever tariffavtale med NAS, som de ser på som sin reelle arbeidsgiver.

Professor Tore Bråthen ved Handelshøyskolen BI sier en organisering i henholdsvis mor- og datterselskaper er vanlig i næringslivet, og at det ikke er vanlig at mor- og datterselskap sees under ett når de ansatte er ansatt i datterselskapet. Men han peker på unntak.

– Der hvor morselskapet står for den reelle ledelsen av datterselskapet, så kan man argumentere for at de bør sees under ett i noen sammenhenger. Da vil skillet mellom selskapene bare være formelt, ikke reelt, sier Bråthen, som understreker at han ikke uttaler seg spesifikt om Norwegian.

– Hvilke konsekvenser kan det gi?

– Forutsatt at det er grunnlag for å se mor- og datterselskapet under ett, kan det kanskje få betydning ved en konkurs i datterselskap, og gi medarbeidere rett i til jobb i morselskapet, sier han.

– Et steinhardt løp

Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole tror ikke Norwegian-ledelsen løser det grunnleggende problemet ved å splitte opp pilotselskapet, og tror partene kan få vanskelig med å forsones.

– De kjører et steinhardt løp, og jeg er redd de glemmer at det kommer et liv etterpå der de skal finne sammen. Moderne bedrifter fungerer fordi ledelse og ansatte har et fornuftig samarbeid, og jeg tror det kan bli vanskelig i Norwegian nå, sier han.

Selv om kundene nå er sinte på grunn av kansellerte fly, så tror Andreassen at de vil komme tilbake hvis Norwegian har de billigste billettene. Verre er det hvis kundene ikke stoler på selskapet.

– De som har litt hukommelse husker trøblet med de nye Dreamliner-flyene. Hvis det siver inn en holdning om at Norwegian er uforutsigbare, så vil de bli valgt bort hvis kundene har et alternativ, tror han.

Professor Grete Wennes ved Handelshøyskolen i Trondheim sier det norske samarbeidsmodellen i arbeidslivet er unik. Foto: Lasse Berre