AMK-sentralen ved St. Olavs Hospital har som første regionale sykehus tatt i bruk en tilleggstjeneste med applikasjonen Smart113 som gir AMK-sentralen din nøyaktige posisjon når du ringer nødnummeret 113.

- Tid kan være dyrebart når man trenger medisinsk hjelp. I de fleste tilfeller virker det vanlige systemet utmerket, der men ringer inn og forteller AMK hvor man er. Men i utmark eller når du ikke vet helt hvor du befinner deg, vil AMK i Sør-Trøndelag få den viktige informasjonen om hvor du er når du ringer med Smart113, sier Fredrik Øvergård ved Råd AS i Trondheim som har utviklet appen.

Deler telefonens stedsinfo

Smart113 er en app som deler smartelefonens geodata, stedsinformasjon med AMK-sentralen. Appen er utviklet i samarbeid mellom Råd og St. Olavs Hospital, med støtte fra Innovasjon Norge, og har vært under utprøving som pilotprosjekt hos 113-sentralen i Sør-Trøndelag siden desember. Men Øvergård har jobbet med dette i tre år.

Ideen kom etter at han selv ble alvorlig skadet i en sykkelulykke hjemme i Vikhammer i 2008.

- Jeg lekte på sykkel sammen med nevøen min. Vi syklet og hoppet rundt på lekeplassen. Så, på et hopp, kjørte jeg for hardt på og ble kastet over styret og landet på hodet, forteller Øvergård.

Skjønte ikke alvoret

Sammenstøtet med bakken var så kraftig at han knakk ryggvirvelen tre steder, slo ut tenner og fikk lungekontusjon som gjorde det vanskelig å puste. I ettertid viste det seg også at Øvergård etter å ha slått hodet i bakken, gikk fra å være 178 sentimeter høy til å trykke ryggvirvelen sammen så han etterpå målte 175 cm.

Naboer ringte etter ambulanse. Men fordi de ikke visste hvor alvorlig ulykken var, og fordi AMK ikke visste nøyaktig hvor Øvergård befant seg, tok ikke ambulansen raskeste vei. Øvergård fikk hjelp og ble bragt til akutten, men veien tilbake til livet igjen, ble en kamp mot smerter han ennå sliter med.

– Jeg kunne ikke gå tilbake til jobben jeg hadde før ulykken og måtte finne på noe nytt. Med god hjelp fra Nav, startet jeg på et BI-studium og ut ifra masteroppgaven min der startet arbeidet med Smart113 i samarbeid med St. Olav, sier Øvergård.

- Nyttig utenfor allfarvei

Nå er altså appen under utprøving og har vist seg å gjengi innringernes plassering ganske så nøyaktig. En av de som har testet dette ut, er avdelingssjef ved Medisinsk nødmeldingstjeneste og AMK-sentralen, Kirsten Mo Haga.

– Jeg var ute i terrenget og testet i vinterferien. Det gikk bra det. Appen kan være nyttig særlig der det ikke finnes gateadresser, man ikke vet helt hvor man er eller er et sted hvor det er vanskelig for å forklare, sier hun.

Ansatte ved AMK-sentralen ved St. Olavs Hospital har alle fått opplæring i systemet. Når de får inn anrop med hjelp av Smart113-appen, kommer det straks opp en markør med informasjon om hvem som ringer og, dersom det er valgt i appen, type nødsituasjon og om du har kommunikasjonsutfordringer.

- Et godt hjelpemiddel

Det ligger ifølge Øvergård en rekke muligheter i appen, ut over stedsangivelse. Men alt er ikke på plass ennå.

AMK mottar 22.000 113-henvendelser i året. Haga understreker at den valige 113-oppringingen, uten app, fortsatt vil være AMK-sentralens viktigste kontakt med publikum i nødsituasjon.

- Man må ringe 113 og helst snakke direkte med AMK om det oppstår en nødsituasjon. I situasjoner det det ikker er mulig så er dette et godt hjelpemidlert for å finne folk som ikke kan snakke i telefonen. Har man lastet ned appen, er det ikke vanskelig å bruke den. Men man skal på ingen måte begynne å knote på telefonen når situasjonen er kritisk. Da er det bare å ringe på vanlig måte så få man hjelp, sier hun.

Fra Iphone må man ringe fra appen. I Android ringer man på vanlig måte med SMart113-appen. Foto: VEGARD EGGEN
Kaja Flatøy ved AMK-sentralen kan se hvor nødsamtalen kommer fra når man bruker Smart113. Foto: VEGARD EGGEN