Kunder som bare har lån, forsvinner lettere enn en som har både lån, forsikring og sparing samme sted.

Likevel vinket BN Bank i fjor høst farvel til alt som heter produktpakker, «rabatter» og prutingsmonn.

– Vi synes ikke det er riktig å låse kunder inne fordi det er bra for banken. Hvis kunden ikke er fornøyd med oss, må hun gjerne finne seg en annen bank. Det er vel heller ingen som frivillig vil gå i fengsel, sier administrerende direktør Gunnar Hovland.

Finanstilsynet: – Ikke lovlig

Adresseavisen fortalte tirsdag om at norske banker beveger seg på kanten av loven når de lar det skinne gjennom at lånekunder kan få lavere rente dersom de også kjøper spare- og forsikringsprodukter.

– Krav om kjøp av produkter fra andre selskaper for å få lavere utlånsrente er ikke lovlig, sier Erik Lind Iversen, fungerende direktør for bank- og forsikringstilsyn i Finanstilsynet.

Flere banker har forsøkt å gjemme seg bak en unntaksbestemmelse i den såkalte produktpakkeforskriften, som åpner for rabatter dersom sammenkopling av flere produkter gir en besparelse for kunden. I så fall kreves grundig dokumentasjon.

– Besparelser som er hypotetiske eller ikke kan kvantifiseres, godtas ikke. Det kreves også en rimelig sammenheng mellom kostnadsbesparelsene som skal begrunne et unntak fra forbudet, og prisavslaget som tilbys kunden, sier Iversen, som presiserer at han uttaler seg på generelt grunnlag.

Gjør bankbytte trøblete

Uansett hva bankrådgiveren forsøker å gi inntrykk av, er det liten tvil om hva som er hans agenda når han forsøker å selge deg flere produkter samtidig, ifølge Hovland i BN Bank.

– Jeg tror hovedforklaringen er at det låser kunden inne. Jo flere produkter du har i en bank, desto mer trøbbel er det å bytte. Må du bytte både dagligbank, forsikring, pensjonsleverandør og så videre, tenker mange at offf…, det orker jeg ikke, selv om de kanskje vet at de kan spare en god del på å velge de beste av ulike tjenester, sier han.

Forbrukerrådet synes det er særlig problematisk at bankene ivrer etter å selge aksjefond til boligkjøpere i etableringsfasen.

– De som kontakter banken for å tegne lån, er folk som mangler penger. De som kontakter banken for å investere i fond, er kunder som har penger til overs. Å kombinere dette, er ulogisk, sett fra kundens ståsted. Fra bankens side er det derimot smart, sier fagdirektør Jorge Jensen.

Individuell vurdering

DNBs regiondirektør Torgeir Skirstad sier banken har sluttet med produktpakker. Men i motsetning til BN Bank, har ikke Norges største bank én pris til alle lånekunder med samme sikkerhet.

– Det er mange ting som spiller inn når det gjelder hvilken rente vi kan tilby boliglånskundene våre. Vi tar alltid utgangspunkt i prislisten vår, men vi gjør også individuelle vurderinger, sier Skirstad.