– Kiwi endrer prisene flere ganger hver dag mot høytider som påske, sier regiondirektør Espen Larsen i Kiwi.

Med en handlekurv som er 64 kroner billigere enn nummer to på lista og hele 453 kroner billigere enn den dyreste, vinner Kiwi påskepristesten med god margin.

– Det er ikke overraskende. Vi har jobbet knallhardt og jeg er veldig fornøyd med at vi vinner, sier Larsen.

Høyere pris timer før

Overrasket er det imidlertid noen andre som er.

Butikkjedene følger nøye med på hverandres priser. Som Adresseavisen tidligere har fortalt, er prisjegere fra de ulike kjedene daglig i konkurrentenes butikker for å sjekke priser og sørge for at de selv er like billig eller billigere.

Ikke alle varer sjekkes daglig, men to av Kiwis konkurrenter har delt sine prissjekkelister med Adresseavisen. Den ene var i en Kiwi butikk i Trondheim tirsdag morgen, den andre var på prisjakt hos Kiwi om lag en til halvannen time før Adresseavisens pristest ble gjennomført hos Kiwi ca klokken 12.20 tirsdag. Begge disse konkurrentene har registrert at de fleste av varene Kiwi kommer særlig godt ut med i vår pristest, kostet mer tidligere på dagen.

For eksempel er Grandiosa som koster 24,90 i vår pristest, registrert med en Kiwi-pris på 39,90 hos begge konkurrentene. Norvegia-osten som de sier kostet 78,70 hos Kiwi da de var der, kostet 58,90 da Adresseavisen testet. Konkurrentene har notert seg at Laban seigmenn kostet 17,20 hos Kiwi, mens da vi var på pristest kostet samme pose 8,90 kroner.LES OGSÅ: Presser godis-prisene rekordlave

Avviser test-tilpassing

Adresseavisen kom uanmeldt, men gjorde oss til kjenne i alle butikkene vi besøkte. Vi besøkte butikk etter butikk i løpet av ca fem timer tirsdag, og var for eksempel hos Norgesgruppen-eide Meny om lag halvannen time før vi kom til en annen av Norgesgruppens kjeder, Kiwi (se beskrivelse av metoden i faktaboks).

– Er Kiwi gjennom Norgesgruppen blitt varslet om at det pågikk en pristest i Trondheim eller ble priser kuttet mens vi var i butikken?

– Nei, vi ble ikke varslet. Vi konkurrerer jo også med Meny. Jeg fikk ikke vite at dere hadde vært hos Meny før dagen etter, og butikksjefen har ikke mulighet til å endre priser. Det gjøres fra regionkontoret eller sentralt, sier Espen Larsen i Kiwi.

- Endret to-tre ganger tirsdag

Også Meny-kjeden, ved driftsjef i Midt-Norge Tore Evjen, avviser at Meny varslet Kiwi.

Kiwi vil ikke oppgi nøyaktig klokkeslett for når prisene på enkeltvarer ble endret i løpet av vår testdag, eller om det stemmer at de hadde andre priser om morgenen enn på formiddagen. Espen Larsen sier:

– Nå før høytid endrer vi prisene flere ganger daglig ut fra prissjekker hos andre kjeder, og det ser vi også at våre konkurrenter gjør. Prissjekkerne melder inn til Kiwi sentralt som setter ned prisen umiddelbart. Tirsdag kom det prisjusteringer til butikkene to-tre ganger. Det er vanlig, og jeg avviser på det sterkeste at vi har endret prisene for å komme bedre ut i testen.

Nye prisene etter testen

Allerede tirsdag ettermiddag hadde lavpriskjedene vi har vært i kontakt med, hatt sjekkerunde hos konkurrentene med varelisten fra testen. Dermed bør du kunne finne akkurat disse varene til ganske lik og laveste pris hos alle som mener alvor med lavpris i Trondheims-området til og med påske.

– Prisundersøkelser viser alltid et øyeblikksbilde, og vi synes det er gledelig at Kiwi er billigst i Trondheim i Adressas påskepristest, sier Espen Larsen.

Dette svarer de andre kjedene på testresultatene.

Rema 1000, regiondirektør Brynjar Hovstein:– Vi er opptatt av at vi til enhver tid skal ha de laveste prisene. Det er sterkt beklagelig at vi er nummer fire her. Vi reagerte straks vi så at vi var ute av kurs. Vi mener våre konkurrenter driver bevisst prisdumping straks de oppdager en prisjeger eller journalist. Vi ønsker en offentlig dagligvareportal som kan gi alle kunder innsyn og oversikt over prisforskjellene mellom kjedene. Vi har tatt til orde for større åpenhet rundt priskonkurranse og prissammenligninger, fordi vi mener åpenhet fører til mer konkurranse.

Trondos (Coop), sektorsjef Jack Andrè Hveding:– Vi er litt overrasket over at vi ikke vinner denne testen. Vi skal være billigere eller like billig som konkurrentene, både på Extra og Obs. Det som ikke er med her er at kundene våre får to prosent kjøpeutbytte i tillegg. Dersom Rema sikter til oss om prisdumping, er svaret at vi manipulerer ikke prisene opp mot prisjegere.

Ica/Rimi, sen. kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg:– For Rimi er vi ikke fornøyde med dette resultatet. På frukt og grønt har vi allerede satt ned prisene i alle våre butikker. Dessverre ser vi at kampanjene våre ikke treffer med varene som er valgt ut til pristesten denne gangen. Ica skal alltid ha konkurransedyktige priser, og vi vil gjennomgå testen nøye. Vi har mange ukentlige gode tilbud og faste storkjøp som gjør Ica konkurransedyktige.

Bunnpris, dirftsdirektør Tore Bjørnebo:– Vi er ikke fornøyd med at vi havner på 5. plass. Prisen på Salmalaks er allerede endret. Neste gang synes vi Adresseavisen skal velge «snål frukt». Snål frukt har samme smak, men er mye billigere.

Meny, Driftssjef Midt-Norge Tore Evjen:– Meny vil aldri kunne konkurrere på pris mot de billigste lavsortiment butikkene, men på utvalg og spesielt innen rene ferske varer, fagkunnskap og lidenskap for god mat er det ingen som skal være bedre enn Meny. Der andre synes pris er viktigst jobber vi med lidenskap for mat. Meny har over 500 forskjellige typer ost i sitt sortiment. Det kaller jeg lidenskap.

Brynjard Hovstein regiondirektør Rema 1000 Midt (Trøndelag). Foto: Marianne Tønset
Sektorsjef Jack Andrè Hveding i Trondos (Coop).