1. Hvorfor er Ica-butikkene solgt?

Svensk-eide Ica Gruppen har ikke lykkes i Norge. Fra 2004 til 2014 gikk de fra en markedsandel på 22,4 til 10,5 prosent og har hatt enorme tap. I 2013 og 2014 var underskuddene på til sammen over én milliard kroner for Icas kjedekonsepter Rimi, Ica, Ica Stormarked og Matkroken.

Først ville Ica inn i et innkjøpssamarbeid med Norgesgruppen, men Konkurransetilsynet signaliserte at det ville de ikke få lov til. I oktober i fjor solgte derfor Ica hele sin virksomhet i Norge til Coop for 2,5 milliarder kroner. Kjøpet ble godkjent av Konkurransetilsynet 4. mars under forutsetning av at Coop kvitter seg med 93 av de om lag 550 Ica-butikkene.

2. Hva skjer med Ica-butikkene nå?

Ca. 450 av Icas butikker blir Coop-butikker. 50 av butikkene overtas av Norgesgruppen og Bunnpris kjøper 43 av butikkene Coop ikke får overta. Ifølge kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge, vil Matkroken-kjeden bestå innenfor Coop, mens Rimi og Ica blir gjort om til Coop Extra, Coop Prix og Coop Mega ut fra butikkstørrelse, vareutvalg og beliggenhet.

Bunnpris vil gjøre om alle sine nye butikker til Bunnpris-butikker. Norgesgruppen eier kjedekonseptene Kiwi, Joker, Spar, Meny og Ultra og vil i hovedsak omprofilere butikkene inn under de tre førstnevnte kjedene.

3. Når skjer endringene?

Ifølge Bunnpris-eier Christian Lykke vil overtakelsen skje 13. april. Søndagsåpne butikker vil bli overtatt søndag 12. april. Bunnpris sier de vil stenge sine butikker én dag for å få opp riktig priser og datasystem. Skilting, uniformer og annen Bunnpris-utforming vil komme på plass etter hvert. Coop vil ikke gå ut med datoen, men sier i «i løpet av kort tid». Konkurannsetilsynet har krevd at Bunnpris og Norgesgruppen overtar sine butikker før Coop får gjennomføre overtagelsen av Ica.

Overtagelsen vil skje i løpet av april, men omprofilering til nye kjedekonsept vil ta det meste av året, ifølge Coop og Bunnpris.

4. Hva vil endringene ha å si for kundene?

De mest konkrete endringene kundene møter, er at Ica- og Rimi-kjeden forsvinner fra Norge og erstattes av kjedene til Coop, Bunnpris og Norgesgruppen. Ica-eide Matkroken vil bestå i Coop-systemet.

Vareutvalget vil trolig bli noe endret. Alle kjedene har egne merkevarer (EMV) som ikke finnes hos konkurrentene. Icas EMV-er vil trolig forsvinne helt fra det Norske markedet og erstattes av andre merker eller EMV-er. Ifølge Icas kommunikasjonsavdeling jobber Coop og Ica med å finne ut om noen av EMV-ene i Ica skal videreføres. Icas EMV-er inkluderer blant annet Matmesteren, Frisk, Le Snack, Smart, Selected, I love eco, Shiny og varemerket Ica.

I et større perspektiv betyr endringene at Norge går fra å ha fem dagligvareaktører til fire, hvor Bunnpris fortsatt er desidert minst. Hva det vil ha å si for vilkårene for aktører i dagligvaremarkedet eller kundene, er ennå uvisst.

5. Hva med prisene?

De fleste pristester tyder på at kundene vil få noe billigere varer der Ica og Rimi erstattes av Coop Prix, Coop Extra, Kiwi og Bunnpris. I Adresseavisens store pristest før påske kom Ica og Rimi dårligst ut av samtlige kjeder, inkludert supermarkedkjeden Meny. Det er imidlertid både regionale forskjeller i pris samt at kjedene stadig endrer prisene som spiller inn i en slik sammenlikning. Både Coop, Norgesgruppen og Bunnpris øker sine markedsandeler. Kjedene sier at størrelse på innkjøp betyr lavere innkjøpspriser, noe som kan komme kundene til gode.

6. Får Coop-medlemmer kjøpeutbytte i de nye Coop-butikkene?

Ja, men et er ikke helt avklart hvor mye man får i kjøpeutbytte i de nye butikkene til Coop. Disse skal nemlig ikke skal drives innenfor de regionale samvirkelagene, men av Coop Norge Handel.

Alle Coop-butikker, også de nye, skal gi medlemmene minst én prosent kjøpeutbytte. Men ettersom de 103 samvirkelagene i Norge selv fastsetter eventuell høyere prosentsats, kan det komme til å avvike mellom en butikk drevet av samvirkelag som for eksempel Trondos, og i en butikk drevet av Coop Norge Handel. Dette jobber altså Coop med å avklare.