I fjor ble det solgt cirka 10 000 elsykler i Norge. Dette var en dobling fra 2013.

Dette er tall som både Sportsbransjen; som hvert år lager en oppsummering av bransjens utvikling, og Syklistenes landsforening bruker. Det var også en dobling i salget fra 2012 til 2013.

I år kan økningen bli enda større.

– Vi har bare sett starten, jeg venter på at salget skal eksplodere, sier leder i Syklistenes landsforening i Trondheim, Richard Liodden Sanders.

Istedenfor bil

Elsykkel er en tråsykkel med en liten hjelpemotor som går på batteri. Slik får du en ekstra dytt opp bakkene. Modellene har blitt flere og bedre, derfor spås det enda flere elsykler langs veiene.

– Vi vil minst få en dobling i år også. Det vi har sett fra andre land er at det er når sportsbutikkene begynner å selge elsykler at det virkelig tar av, og de begynte å ta inn sykler i fjor. Kunnskapen er større, i fjor spurte folk oss hva en elsykkel er, mens i år spør de hvilken elsykkel de bør kjøpe. Det er et reelt alternativ til bil, og særlig i Trondheim med sykkelinfrastrukturen som har kommet bør elsykkel-salget virkelig ta av, sier informasjonssjef i Syklistenes landsforbund Hulda Tronstad.

Ikke juks

Richard Liodden Sanders venter på at salget skal ta enda mer av, og ser mot andre sykkelland.

Statistikk viser at i fjor økte salget av elsykler med 16 prosent i Nederland, med 17 prosent i Tyskland og med hele 37 prosent i Frankrike.

– I Nederland var andelen solgte elsykler i 2014 på hele 21 prosent, altså var én av fem sykler en elsykkel. I Norge er det enda tyngre å sykle enn i flate Nederland, så det er klart flere vil oppdage elsykler her også, spår Sanders og tilbakeviser argumentet at å sykle med batterihjelp er juks.

– Å bruke elsykkel har samme treningseffekt som å gå. Selv om det er lettere enn vanlig sykling, så får du hjertet til å pumpe nok til at det gir en helseeffekt. De som prøver elsykkel blir frelst. De endrer reisevanene sine, og bruker den der de vanligvis ville tatt bilen. Og det er ikke rart, for det er gøy med elsykkel. Det som ikke er gøy med vanlig sykkel, som å sykle i oppoverbakker eller i motvind, blir gøy det også, sier Sanders.

Flest kvinner

Elsykkel-selgere kan melde om godt salg, selv om det ennå er tidlig i sykkelsesongen.

– Salget av elsykler så langt i år er helt ekstremt. Vi selger det vi klare å skaffe, og tilbakemeldingene er helt suverene. Samtlige som kjøper er strålende fornøyd. Vi begynte å selge elsykler for tre-fire år siden, men de vi solgte da er helt annerledes enn syklene vi selger i dag. Nå snakker vi om en helt annen verden, med komfortable sykler med god batterikapasitet, sier Svenn Roar Olsen hos Axel Bruun Sport i Trondheim.

Olsen viser til mer enn en dobling.

– Mangedobling vil jeg heller si. Sykkelsalget generelt går bra, men spesielt elsykler. Den typiske kunden er litt voksen, gjerne over 45 år. Det er litt flere damer enn menn, men egentlig så har vi hatt alle mulige innom, i ulike aldersgrupper, sier Olsen som også har solgt elsykler til menn på 80 år.

God kunnskap

Også hos Carpoint som kun selger elektriske kjøretøy merker trenden.

– Bare forrige lørdag solgte jeg seks-sju sykler, sier Carl Petter Amundsen. For to år siden solgte Carpoint i Trondheim 200 elsykler, i fjor endte salget på 300 sykler.

– Det blir nok enda flere i år, for nå tar det skikkelig av. Folk som kommer vet hva de vil ha, de har lest seg godt opp og når de får en prøvetur blir de frelst, smiler Amundsen som også selv er en ivrig elsyklist.

Helt herlig med dyttehjelp

Gerd Lauritzen (65) hadde ikke syklet på sju år. Så satte hun seg oppå en elsykkel og ble daglig syklist.

– Åh, dette er en velsignelse for en eldre kvinne, smiler Lauritzen.

Rak i ryggen, med frisk vårvind i ansiktet og med dyttehjelp av en motor når hun tråkker.

Lauritzen er på vei fra hjemmet sitt på Heimdal til Stavne, og lar seg stoppe på Granåsen. Sykkelen kjøpte hun i fjor sommer, og nå er den tatt frem igjen. Klar for sesong nummer to.

Fått bedre kondis

– Jeg hadde dårlig kondisjon, men et stort ønske om å komme meg mer ut, sier Lauritzen om årsaken til kjøpet av elsykkel. Hun fikk tipset av en manuellterapeut, og nå er hun langt mer ute enn før. Kondisen har også blitt bedre.

– I fjor på sommerhalvåret brukte jeg sykkelen hver dag til og fra jobb. Jeg bor på Heimdal og jobbet hos Statens vegvesen i Midtbyen. Det er litt over én mil hver vei og med elsykkel bruker jeg kortere tid enn med bussen. Sykkelturen tar rundt 35 minutter, bussturen 45, sier Lauritzen. Å ta turen med vanlig sykkel ville vært utenkelig.

Sjumilssluker

– Med dårlig helse, krampe i leggene og pust som en hval så synes jeg det er for langt. Men nå ser jeg lett på stigningen opp Bøckmannsveien, og så er det jo en fin gevinst å sykle forbi alle blodtrente som henger over syklene sine, smiler Lauritzen

Nå har hun en lengre ferie som ender med pensjonisttilværelse om tre måneder.

– Når du ikke skal sykle på jobb lenger, så vil vel elsykkelen bli mindre brukt?

– Nei, nå skal jeg sykle enda mer! Elsykkelen kan brukes i marka og tas med på ferie, dette er bare helt herlig. Eneste minuset er at den må lades etter sju mil. Når det går så lett å sykle, så har det lett blitt sju mil, sier Lauritzen og tråkker med letthet videre.

Tråkker lett: Gerd Lauritzen begynte å sykle igjen da hun oppdaget elsykkelen. Foto: Morten Antonsen
Foto: Morten Antonsen