- Kontrakten sikrer at vi ikke trenger å permittere eller si opp flere, sier direktør for olje og gass i Reinertsen, Torkild R. Reinertsen.

De har vunnet kontrakten for prosjekteringen av rørene som skal ilandføre olje og gass fra Johan Sverdrup-feltet, som er et av de største funnene på norsk sokkel noensinne.

LES PÅ PLUSS: Ansatte i Reinertsen blir medeiere

- Langsiktig

Kontrakten som er på fire og et halvt år, gir arbeid til 25-30 ingeniører på Reinertsens kontor i Trondheim frem til desember 2019.

- Det er en betydelig jobb for oss og våre ingeniørressurser, og den er langsiktig, sier Reinertsen.

Han vil ikke gå ut med hva kontrakten er verdt i kroner, men den utgjør flere titalls millioner for firmaet.

- For oss er dette en stor jobb. Det er viktig å skape arbeid til alle ingeniørene. Vi har vært gjennom betydelige bemanningsreduksjoner, men kan ikke ta noen tilbake på grunn av dette prosjektet, sier Reinertsen.

LES PÅ PLUSS: Tror lav oljepris er bra for Trøndelag

- Som vei på vestlandet

Selskapet har siden før jul i fjor permittert mange, og skal fra juni si opp mange av dem, mellom 350 og 400 ansatte. De fleste er ingeniører som jobber i Bergen og Trondheim. Før jul i fjor ble også 130 oljearbeidere oppsagt.

- Kontrakten skaper trygghet og langsiktighet for dem som jobber her, sier divisjonsdirektør i Reinertsen, Thomas Reinertsen.

Ingeniørselskapet skal detaljprosjektere et 26 mil langt oljerør til havs, som er rundt én meter i diameter og går over i et ti kilometer langt rør på land, som frakter oljen inn til terminalen på Mongstad. I tillegg skal selskapet prosjektere gassrørledningen som er 15 mil, som skal frakte gassen fra Johan Sverdrup inn til Kårstø.

Avdelingsleder for rørledninger og undervannsanlegg i Reinertsen, Gudmund Vagnhildhaug, sammenligner prosjekteringen av olje- og gassrørene med veibygging.

- Det er som å legge 26 mil vei i et terreng som ligner vestlandsfjordene, sier Vagnhildhaug.

LES PÅ PLUSS: Oljestudenter sliter med å få seg jobb

- Pris viktigere

- Oljerøret er noe av det mest utfordrende som er, på grunn av den ujevne sjøbunnen, med krevende kurver og vanndyp til 570 meter. Det er behov for å bearbeide sjøbunnen for å rette den ut. Sa er det viktig å ha god design, sier Randi Nesdal Sundli i Statoil.

Reinertsen vant kontrakten i konkurranse med flere norske og utenlandske konkurrenter.

- Vi konkurrerer både på det tekniske og på pris. Pris har ikke blitt mindre viktig i det siste, sier Torkild R. Reinertsen.

De to lederne i Reinertsen påpeker at det er viktig å få kontrakter i store utbygginger som Johan Sverdrup, fordi de ofte fører til flere oppdrag på samme felt.

- Det er viktig å få en fot innenfor. Det er et pre i fortsettelsen, fordi vi da kjenner feltet, sier Thomas Reinertsen, og viser til de har hatt kontrakter i mange år på felt som Ekkofisk, Ormen Lange, Skarv og Åsgard.

Kostnader ned 30 %

Grunnen til at mange leverandører til olje- og gassindustrien, som Reinertsen, har slitt med å ha nok å gjøre i det siste, er blant annet at Statoil kutter kostnader. Derfor har det blitt viktig å jobbe smartere, påpeker Reinertsen.

- Vårt mål er å få redusert kostnadene med 30 prosent sammenlignet med tidligere prosjekter, uten å redusere våre marginer, sier Reinertsen.

Informasjonssjef Sverre Kojedal i Statoil forteller at selskapet skal dele ut flere kontrakter på Johan Sverdrup-utbyggingen fremover mot sommeren. Planen for utvikling og drift av feltet skal også behandles i Stortinget før sommeren

- Det er viktig å kunne vise langsiktigheten i industrien. Johan Sverdrup skal være i produksjon i 50 år, og er et godt eksempel på at det er et stort potensiale for den videre utviklingen av norsk olje- og gassindustri. Dette bør studenter kjenne til når de skal velge studieretning. Selv om det er vanskelig å få jobb nå, er det viktig å vise at det er en lang fremtid i dette, sier Kojedal.