Først og fremst ved å få kjendiser til å bruke capsen.

Det begynte med at Kevin Aleksandersen og kompisen Alex Sandmark, som da begge var 18 år, satt på gutterommet hjemme på Kattem. De følte det manglet et kul brand og utforming på capsene i markedet. Dermed designet de logoen Livin', med en mann istedenfor den andre i-en.

– Vi satt og lekte oss. Etter at vi hadde laget logoen oppdaget vi hvor lett det er å bestille ting fra Kina, så bare for gøy bestilte vi noen capser og collegegensere med logoen på. Alle vennene våre vil ha capsen, så vi begynte å selge. Vi gikk fra dør til dør, sier Aleksandersen.

Dette var for to år siden, og i 2014 kom Roar Westerås inn i Aleksandersen sitt liv.

– Jeg møtte mora til Kevin og så hva guttene holdt på med. Jeg likte logoen og ideen rundt, og jeg ville at de skulle lykkes. Det første jeg spurte dem om var: Hva vil dere oppnå; drive butikk fra kjøkkenbenken eller satse kommersielt, sier Westerås som har jobbet i næringslivet med egne firmaer i mer enn 30 år, mest med musikk og media.

Caps og snekkering

Alex hadde andre planer, mens Kevin ville satse.

– Dette er Kevin sitt prosjekt, mens jeg bidrar med min erfaring. Guttene hadde allerede begynt å handle fra Kina. Men jo mer penger som ble sendt ut av landet, jo større var sjansen for å bli lurt. Jeg ordnet med leverandør- og designerkontakter i Norge som jeg vet er seriøse, og vi fikk merkenavn og logo beskyttet av patentstyret. Dette er viktig, slik at ikke alle kan kopiere produktene våre, sier Westerås.

Livin' har kontorlokaler på Bakklandet. De har tatt seg god tid med oppstarten av firmaet. Fordi de har villet gjøre alt ordentlig, og fordi Aleksandersen først til høsten kan jobbe mye mere med Livin'.

– Jeg gjorde en klar avtale med Kevin om at han først og fremst må ta seg en utdannelse. Han kan ikke basere pensjonisttilværelsen sin på capsen, sier Westeråas.

Møter folk i baren

Til høsten tar 20-åringen svenneprøven som forskalingssnekker/betongarbeider.

Hverdagene er jobb hos entreprenørfirmaet Peab, mens resten av tiden brukes på Livin'. Aleksandersen jobber også som bartender i helgene, rett og slett for å møte de riktige folkene. De som bruker caps.

– Målgruppen vår er aktive mennesker mellom 10 og 35 år. Vi når dem ikke med tradisjonell annonsering. Vi bruker sosiale medier og får kjente personer til å gå med capsen, sier Aleksandersen. Instagram-kontoen til Livin' viser at en lang rekke kjendiser har tatt bilde av seg selv med capsen på, som Carina Dahl, Erik & Kriss, Eric Saade, Kaveh og Sval.

– Vi går til «bjellesauene». Når Alexandra Joner er i byen gir vi henne en rosa caps. Så legger hun ut bildet av seg selv med capsen på bloggen sin og vi selger flere, sier Aleksandersen.

Travel festivalsommer

I tillegg til caps fås også logoen Livin' på t-skjorter.

– Men hva er egentlig så spesielt med logoen Livin'?

– Det står for noe aktivt, det handler om å leve. Det er litt sånn carpe diem. Og så kan det bli til flere uttrykk, som «livin' on the edge» og «livin' on the road», sier gutta.

Nå går de en travel sommer i møte, hvor de vil at enda flere skal gå med deres logo på seg. Da blir det å møte opp på festivaler og steder hvor «bjellesauene» er.

– For meg er dette et overskuddsfenomen. Men det blir uansett ikke til av seg selv. Skal dette bli en suksess, må det brukes tid og vi må vite hva vi vil. Og det vet Kevin, sier Westerås.