Røros: – I praksis betyr det stengt lufthavn fra kl. 14.43 til 19.30 mandag til torsdag, og fra samme tid til litt tidligere åpning fredag.

Det sier lufthavnsjef Stig Moen ved Røros lufthavn til Adresseavisen. Han uttaler seg på oppdrag fra Avinors direktør for regionale lufthavner, Margrethe Snekkerbakken, som ikke har latt seg intervjue av Adresseavisen om saken.

Omfattende omstilling

– I tillegg til Røros kjenner jeg til at også Fagernes får en lignende ordning med stengt lufthavn mellom de faste ruteanløpene, sier Moen.

Via sin kommunikasjonssjef, Gurlie Høeg Ulverud, har Snekkerbakken gjennom en e-post forklart at stengningen er et ledd i en større omstilling som samlet skal gi Avinor 600 millioner kroner i reduserte årlige driftskostnader fra og med 2018.

Hun viser samtidig til fremleggelsen av lufthavnstruktur-rapporten den 20. mai. Der fremgikk det bl.a. at ingen lufthavner foreslås nedlagt i perioden frem til 2019.

17 lufthavner vurdert

I alt 17 lokale lufthavner har vært vurdert, både i sammenheng med endringer i øvrige transport tilbud, kostnader ved drift og vedlikehold og omfanget av statlig støtte.

Avinor-rapporten konkluderer med at det må iverksettes omstillingstiltak «i henhold til samfunnsutviklingen og behovet for effektivisering slik at lufthavnenes rolle kan styrkes og videre drift forsvares. Særlig viktig er utvikling i bosetting, næringsliv og vegstandard.»

– Tapper distriktene

– Dette er ikke akkurat med på å bygge opp under den store satsingen som bl.a. nå skjer rundt næringslivsutvikling i Rørosregionen. Når den sittende regjeringen sier at hele landet skal tas i bruk, må de vel mene til noe mer enn som reisemål, sier ordfører Hans Vintervold i Røros.

– Jeg synes dette er både veldig trist og dumt. Det føles som om distriktene blir tappet bit for bit, og jeg er veldig skuffet over at vi verken er blitt orientert eller har fått mulighet til å mene noe om dette i forkant, sier han.

Lufthavnsjef Stig Moen forteller at dagstengningen er ment som en permanent ordning, men at det kan bli nødvendig å gjøre visse justeringer når den nye konsesjonsperioden for flyruten starter 1. april neste år.

Uklart rundt besparelse

Moen har foreløpig ingen konkret oversikt over hvilke besparelser tiltaket kan gi i det årlige driftsbudsjettet på ca. 26 millioner kroner ved Røros lufthavn. Han regner med at Røros lufthavn i år vil ha et samlet antall passasjerer på ca 21000.

– Jeg håper først og fremst at tiltaket vil kunne bidra til at driften av Røros lufthavn trygges på lengre sikt, sier Moen.

Naturlig avgang

Røros lufthavn har én naturlig avgang blant bakkepersonellet i månedsskiftet august/september, som da reduseres fra syv til seks fast heltidsansatte. Det vil utgjøre en årlig innsparing på ca. én million kroner.

– På den annen side kan vi få økte utgifter gjennom delte skift, slik det ser ut nå, sier han.

I praksis vil stengningen bety at Røros lufthavn vil være utilgjengelig for såkalt ad hoc flytrafikk i de timene lufthavnen er stengt hver dag. For charterfly mener Moen at det vil være mulig å få til løsninger utenom de nye åpningstidene dersom det planlegges i god tid.

– Røros flyskole vil kunne få noe kortere tilgang til å fly øvelser mot operativt tårn på grunn av de stengte perioden, mens vanlig småflytrafikk ikke blir berørt, siden de allerede har tillatelse til å operere utenfor åpningstid, sier Stig Moen.

Stenger: Røros lufthavn vil fra 22. juni være stengt i perioden fra ettermiddagsflyet har gått til Oslo og frem til det returnerer om kvelden. Foto: GEIR TØNSET