På Lade pakkes treningsklær i lilla plastposer, som sendes ut til hele landet. Nettbutikken Get Inspired har blitt en økonomisk suksess på få år.

– Det er rart å sitte her og se hva vi har bygd opp, sier daglig leder og lillebror Sindre (27). Gründer og storesøster Silje (30) jobber 40 prosent og bruker resten av tiden hjemme med datteren Celina (5 mnd.). Når hun er tilbake på fulltid i oktober tar hun tittelen markedssjef.

De startet opp med 40 kvadratmeter på Bromstad, men måtte etter hvert slå ned vegg etter vegg. Nylig flyttet de fra 380 kvadrat med lager og kontor til nesten tusen kvm. på Lade.

– Lagerkapasiteten vår femdobles i løpet av sommeren. Det er jo egentlig til å få grå hår av, sier Sindre. De har gått fra å være to ansatte til nå 20.

Startet med treningsvideoer

Get Inspired ble etablert av Silje i august 2009, men ble ikke en suksess med det samme.

– Jeg gikk på gründerskole i Shanghai, og hadde vansker med å få meg jobb da jeg kom hjem. Så jeg etablerte Get Inspired og laget en forretningsplan om å selge treningsvideoer. Det gikk heller ikke så bra. I 2011 tok jeg inn det første partiet med treningsklær, sier Silje.

Pilen snudde nærmest over natta da magasinet Kvinner og klær omtalte en treningstights som kun var å få kjøpt hos Get Inspired.

– Det haglet inn med bestillinger. Endelig, etter to år, kunne jeg ta ut lønn. Godfølelsen kom og vi sprettet sjampanjen, smiler Silje. Smile har hun gjort siden.

Markedsføring på Instagram

Lillebror Sindre, som nettopp hadde levert inn bacheloroppgaven sin på BI om nettopp Get Inspired, ble ansatt i 2011.

– Vi startet 2015 med å sette opp et budsjettert mål, men vi har allerede måttet justere det litt opp. Det samme måtte vi også i fjor. Nå har vi rundt 10000 bestillinger gjennomsnittlig i løpet av en måned, sier Sindre.

Det meste av markedsføringen skjer gjennom sosiale medier. De har ivret mest med omtale på blogger, men i dag er Facebook og Instagram blitt de viktigste stedet å være synlig.

– Vi sponser bloggere, de mest kjente er «fotballfrue» Caroline Berg Eriksen og Kathrine Sørland. I tillegg har vi et ambassadørteam på rundt ti sporty jenter. Vi spurte nettopp etter en ny ambassadør på vår egen instagramkonto, og fikk rundt 700 søknader. Det var utrolig gøy, sier Silje.

Sporty er trendy

Søskenparet ser nesten overrasket ut når de viser frem omsetningstallene fra starten og til nå.

– Jeg var veldig heldig med oppstartstidspunktet. Det var rett og slett prima timing, jeg var tidlig ute både med nettbutikk og sosiale medier. Jeg kunne forsøke og feile og starte opp i det små, men nå når både netthandel og sosiale medier er godt kjent for de fleste må alt fungere perfekt fra dag én. I tillegg er det veldig trendy å være sporty, det er til og med sneakers på catwalken, sier Silje.

Det handler om treningsklær for kvinner, og selv ikke med en mannlig daglig leder vil det endre seg.

– Nei, vi vil ikke tukle med suksessen. At vi har sporty kvinner som vår nisje er en soleklar suksessfaktor. Vi sender ut nyhetsbrev til kundene våre og med en så klar kundegruppe blir det aldri feil. Det er mer aktuelt å satse i andre land enn med andre klær, sier Sindre.

Ingen søskenkrangling

Det er krevende å bygge opp en suksess. Det har vært mye knallhard jobbing, til alle døgnets tider.

– I starten gjorde jeg alt mulig. Jeg satt på kundeservice og svarte på spørsmål om bh-størrelser, pakket klær, booket annonser og førte regnskap. Nå er det greit å få ansatt flere slik at vi kan sette bort noen av oppgavene og heller fokusere på det vi selv er gode på, sier Sindre, som også tidlig kom inn på eiersiden.

– Sånt blir det vel søskenkrangling av?

– Nei, vi jobber svært godt sammen. Vi har ulik kompetanse og utfyller hverandre, og vi kan være veldig direkte til hverandre uten å såre, sier Silje og Sindre.

Bygger vinnerkultur

Get Inspired satser på å øke omsetningen også i år, selv med flytting og investeringer. Men det behøver ikke å bli enda et år med dobling.

– Dette er jo fortsatt ganske nytt for oss, og vi har brukt advokat Harald Ellefsen som mentor og sparringspartner. Han ordnet et møte med Odd Reitan på Lade gård for oss. Det ble en ordentlig motivasjonsboost. Reitan har bygget opp en vinnerkultur, og nå er også vi mest opptatt av kulturbygging. Det er hovedfokuset fremover før vi igjen kan bli enda større. Vi skal overraske, inspirere og spre glede, både til kaffe latte-jenta som trener innimellom, til mosjonisten og den superspreke jenta, sier gründer Silje.

Øker kapasiteten : I løpet av sommeren blir lagret til Get inspired fem ganger større enn det er i dag. Søskenparet Silje og Sindre Landevåg satser også på økt omsetning. Foto: MARIANN DYBDAHL