Mange kjenner det aktuelle området som snarveien til fots eller på sykkel mellom Strandveien og Lade kirke.

Planområdet, som utgjør rundt 50 dekar, ligger mellom Strandveien, Lade allé, Ladebekken, Sigmunds vei og en forlengelse av Ladebekken ned til Strandveien.

– De fleste blokkene vil være på fire eller fem etasjer. Men nederst i området, der hvor bygget etter Sverre Johnsen Frukt og Grønt ligger i dag, vil to bygg få sju etasjer i tillegg til parkeringskjeller. Men dette utgjør en liten prosentdel av hele utbyggingen, sier prosjektleder Børge Grønli i Heimdal eiendom.

Gassballonger

Når motstanden mot planene er stor blant naboene, skyldes det blant annet disse to blokkene.

– Vi er ikke imot boligbygging på området. Men vi reagerer på høyden og utnyttelsesgraden, sier Ådne Ervik.

– Med bygg som i realiteten er åtte etasjer høye vil du ikke lenger kunne se Lade fra byen – bare toppen av Ladehammeren. Vi har sendt opp gassballonger for å få et inntrykk av hvor høyt det blir. Det var skremmende, og jeg har gått så langt som å kalle de høyeste blokkene for en berlinmur på Lade, sier Ervik.

Han og flere andre i strøket har dannet en uformell aksjonsgruppe. De er også kritiske til Trondheim kommune.

– Spriket er stort mellom de føringene kommunen har lagt, og de planene vi nå ser. Det virker som om kommunen logrer pent når store utbyggere hever stemmen, sier Willy Larsen.

Det er en beskrivelse Børge Grønli ikke kjenner seg igjen i.

– Vi kan nok ikke unngå at enkelte beboere mister noe av utsikten. Men i kommuneplanen er det avmerket til sentrumsformål. I dag er det litt shabby der. Utbyggingen vil sørge for en vitalisering av strøket. Blant annet skal veien som heter Ladebekken forlenges ned til Strandveien.

– Her har vi tenkt oss en bygate med kafeer og butikker på gateplan – virksomheter som skaper liv og aktivitet. Det er planlagt grønne forhager ut mot gaten og små uformelle, urbane møteplasser, sier Grønli.

Leirgrunn

Naboenes bekymring gjelder også leiren i grunnen og faren for ras.

– Når en tung bil kjører forbi, rister huset, sier Larsen.

Men den bekymringen mener Grønli er grunnløs.

– Vi engasjerte geotekniker før vi engasjerte arkitekt. NVE stiller meget strenge krav til utbygger, slik at stabiliteten i grunnen trolig vil bli bedre etter vår utbygging.

I dag er Lade allé mellom Strandveien og Håkon Magnussons gate en del av den såkalte Laderuta for syklister. Denne delen av alleen er stengt for gjennomgangstrafikk.

Men kommunen har ifølge Børge Grønli gitt signaler om at det er ønskelig med snarvei for buss her.

– Det vil vi ta hensyn til i våre planer. Men helt bestemt er det ikke.

Naboene er skeptiske.

– Den 18 meter brede veien er faktisk det verste, med buss hvert femte minutt helt inntil husveggen, sier Willy Larsen.

– Tenk hvor mange syklister og fotgjengere som passerer her hver eneste dag. De vil bli nødt til å krysse busstraseen. Det samme gjelder skoleungene, både våre barn og de som flytter inn i det nye området, påpeker han og Ådne Ervik.

Attraktive leiligheter

Det er Per Knudsen Arkitektkontor AS som utarbeider planen for prosjektet som blir kalt Øvre Nyhavn. Noe av poenget er at den nye bydelen skal binde sammen havnen, Lilleby og Lade.

– Midt i området vil det være et parkdrag. Bebyggelsen blir lagt slik at det er mange innsmett til dette grøntarealet fra Lade allé. Vi vil få et sammenhengene parkområde fra sjøen og helt til Lilleby, til glede for alle i nabolaget og byen for øvrig, sier Børge Grønli.

Han tror boligene vil bli svært attraktive.

– De vil ha ulike størrelser, fra 30 kvadratmeter og oppover til 120 kvadratmeter. Noen vil ha balkonger, andre verandaer eller takterrasser.

Hva slags prisnivå boligene vil ligge på, kan ikke Grønli si noe om.

– Vi vet ikke når dette blir ferdig. Foreløpig holder vi på med reguleringsplanen, sier han.

Her passerer tusenvis av syklister og fotgjengere hver dag, sier Willy Larsen. Foto: AGNETHE WEISSER