Befolkningen i Oslo har det klart beste kollektivtilbudet i landet. «For godt», ifølge kollektivekspert.

Ines Luna har, som mange andre i Oslo, prioritert bort å ha bil. Selv når eldstemann skal begynne i barnehagen til høsten ønsker hun å fortsette å bruke kollektivtransport.

– Egentlig har vi tenkt å sykle frem og tilbake. Vi bor veldig sentralt, og det er gode kollektivforbindelser. Vi har ikke hatt behov for bil, sier Luna.

På vegne av de største avisene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand, har Respons Analyse utført en spørreundersøkelse som måler velgernes tilfredshet med egen by.

Undersøkelsen viser at innbyggerne i storbyene stort sett er fornøyde med kollektivtilbudet sitt, men at det er store forskjeller innad i byene. Oslo og Trondheim er byene der flest er fornøyde med tilbudet. Disse byene har også størst andel innbyggere som har et «svært godt» kollektivtilbud.

For bra tilbud

Oslo gjør det såpass bra i flere sammenhenger at enkelte mener kommunen gir sine innbyggere for bra tilbud. Ifølge den tyske kollektivtransportekspert Axel Kühn får Oslo mindre igjen per kroner sammenlignet med andre europeiske byer.

– Oslo har et svært godt kollektivtilbud til befolkningen, men har til gjengjeld få som bruker tilbudet. Tilbudet er sammenlignbart med Zurich som ofte er brukt som et eksempel på et svært godt kollektivtilbud, men antallet som bruker det er én tredjedel av Zurich.

Oslos busser, trikker, båter og baner kjører altså rundt på mer luft enn sammenliknbare byer. Kühn trekker frem flere grunner til dette, blant annet at byen er mindre tettbygd i utkanten. Selv om det er lavere befolkningsgrunnlag der, er tilbudet svært godt. Da blir linjene mindre brukt, og fremkomstmiddelet blir sjeldent fylt opp. I tillegg trekker han frem at det er flere parallelle tilbud inne i bykjernen.

Befolkningstetthet viktig

Oslo er også den eneste byen i Norge der over 50 prosent av transportmiddelbruken foregår miljøvennlig. Altså velger mange å ta turen til fots, på sykkel eller kollektivt, ifølge SSB-rapporten Byer og Miljø.

– For å kunne tilby et kollektivtilbud er befolknings- og arbeidsplasstetthet avgjørende. Jo flere som bor og arbeider i samme område gir grunnlag for et godt kollektivtransporttilbud, sier Tor Medalen, professor i by- og regionplanlegging ved NTNU.

I tillegg til å ha det beste kollektivtilbudet i landet, er Oslo også den tettest utbygde byen. Byen har ca. 50 innbyggere per hektar mens Bergen, Stavanger og Trondheim har cirka 30 innbyggere per hektar. Trondheim er byen der nest flest er fornøyde med kollektivtilbudet.

– Trondheim har gjennom flere år vært flinke til å tenke på at flest mulig skal ha et godt tilbud og i de senere årene har boligutbyggingen vært knyttet opp til områder som enten har et brukbart tilbud fra før eller som relativt enkelt kan få det ved å forlenge linjer, endre tilbudet litt og øke frekvens, sier Medalen.

– Bedre enn i San Diego

Oslo er også den eneste byen i landet der under halvparten av husholdningene eier en bil, ifølge SSB. Medalen trekker frem kollektivfrekvens som en viktig faktor for å få flere til å velge kollektivtransport over privatbilisme.

– Fire avganger i timen er etter min mening et godt tilbud. Men seks avganger er et svært godt tilbud. Da kommer bussen eller trikken så ofte at man ikke trenger å tenke på rutetabeller og avgangstider, sier Medalen.

Ines Luna bruker Oslotrikken ofte.

– Det kan være litt skummelt med barnevognen på gamle trikker, men i de nye er det ikke et problem. Noen ganger er det mange vogner. Man har nesten en liten babyboom på trikken, sier Ines Luna.

Hun har tidligere bodd i San Diego. Hun mener kollektivtilbudet i Oslo er mye bedre enn tilbudet i USAs åttende største by.

– I tillegg til mange avganger, er systemet veldig oversiktlig, og enkelt å bruke.