Akkurat nå blir den 10,99 meter lange sjarken ferdigstilt ved Dora2. I løpet av få dager skal den sjøsettes og batterikapasiteten testes.
- Planen er å kjøre utover Trondheimsfjorden og se hvor langt vi kommer. Vi har 30 batterier som til sammen genererer 195 kilowatt-timer. Det tror vi er nok kraft til å oppnå en fart på rundt åtte knop, samtidig som batteriene skal klare en hel dag på sjøen. Det tilsvarer vanligvis mellom seks og ti timer for en fisker, sier daglig leder i Selfa Arctic, Erik Ianssen.
Nå kommer trådløs strøm både til lands og til vanns
Først i verden
Båten er bestilt av en fisker i Troms, og Trondheims-verftet er først ute i verden med å lage en batteridrevet fiskebåt. Båten er støpt i en standardisert båtform, men drivverket er alt annet enn standardisert. I tillegg til batteriene har båten en dieseldrevet generator som kan benyttes om man feilberegner tiden ute på sjøen.
- I en båt som dette må vi ha generatoren. Den kan enten kjøres sammen med elmotoren, eller lade batteriene. Batteriene kan lades opp rundt 30 000 ganger før de må byttes, og har en antatt kjemisk levetid på 10-20 år, sier Ianssen.
Han forteller at det også er andre fordeler ved å bruke elmotor.
- Grunnen til at fiskeren fra Troms ville ha den, var først og fremst at det er mye mindre vibrasjoner på båten med en elmotor, og at han kunne spare utgifter til drivstoff, sier Ianssen.
Marintek oppretter ny lab for hybride skipsmotorer
Vil vise frem teknologien
Det var Selfa selv som tok initiativ til å bygge båten. Trondheimsverftet ville vise at teknologien til å gjøre det allerede finnes. For å få alt det elektriske på plass benyttet Selfa seg av kompetansen til Siemens i Trondheim. Ingeniørselskapet har tidligere laget det elektriske systemet til verdens første elektriske ferje som nå er i drift på Sognefjorden.
- Vi har laget det elektriske systemet på fiskebåten, i tillegg til å integrere det elektriske med generatoren. Vi er ikke i tvil om at dette er fremtiden, både kostnadsmessig og med tanke på klimaet, sier Odd Moen, salgssjef for Siemens i Trondheim.
Siemens vant klimapris for elektrisk ferje
Også Ianssen trekker frem den positive klimaeffekten av å gå over til elektrisitet. Han tror også teknologien kommer til å lønne seg økonomisk.
- Båten er dyrere å bygge enn en vanlig motorbåt. Selv om prisene på batterier faller raskt, er jeg usikker på om den noen gang blir billigere å produsere enn en båt med petroleumsteknologi. Men ser man på hvor mye man kan spare på drivstoffutgifter og vedlikehold, tror vi dette vil være bærekraftig også økonomisk fremover, sier han.
Slipper ut like mye som flyene
Torsdag fikk også stortingspolitiker og parlamentarisk nestleder for Høyre, Nikolai Astrup, en omvisning på el-sjarken som Selfa har bygget på Dora.
Han mener det må bygges flere elektriske fiskebåter som den Selfa har utviklet.
- Det er fascinerende å se at man har utviklet en så energieffektiv båt. Når man i tillegg til klimagevinsten også ser at dette kan være en økonomisk lønnsom teknologi, da er man på riktig vei, sier han.
Grønne penger vokser raskest
Kystfiskeflåten består i dag av rundt 4000 båter. Ifølge Astrup bruker denne flåten rundt 400 millioner liter diesel i året, og slipper ut like mye CO2 som all innenlands flytrafikk i Norge.
- Den norske fiskeflåten står for rundt 2,5 prosent av Norges totale CO2-utslipp. For å nå de nasjonale klimamålene er det viktig også å få kutt i klimagassutslippene fra disse fartøyene. Da må teknologien også være lønnsom, sier Astrup.
- Vil dere innføre nye krav om lavere klimagassutslipp for fiskebåter og skipstrafikken?
- Det er blant annet Enovas oppgave å vurdere hvilke barrierer som er i dette markedet, men regjeringen har allerede innført nye krav om null- eller lavutslippsteknologi for ferjene, sier han.