150 millioner har lastet ned appen Zedge, og dermed konkurrerer appen fra Trondheim med de største amerikanske appene. De har vært blant topp tjue på listen over mest nedlastede apper til Android i seks år. Likevel sliter trønderne med å skaffe ansatte.

– Vi behøver ikke mer kapital, men kapital målt i kunnskap har vi stort behov for, sier Tom Arnøy, daglig leder av den Trondheimsbaserte app-bedriften Zedge.

Når Adresseavisen er på besøk viser han ordfører Rita Ottervik rundt i bedriftens lokaler på Lade. De ansatte sitter konsentrert ved datamaskinene, men har de lyst kan de slå seg ned i fargerike sakkosekker som står rundt om i lokalene. Et lite Silicon Valley på Lade.

Store i USA

– Vi må jo konkurrere med bedrifter i Silicon Valley, der det er et enormt miljø sammenlignet med Trondheim. Her blir vi litt alene, og det merker vi når vi skal ansette nye folk, sier Arnøy.

Zedge startet opp i 2005, og er en app som hjelper deg med å tilpasse telefonen til mer personlig bruk, for eksempel ringetoner og bakgrunnsbilder. Det største markedet er i USA, der 20 prosent av alle med android-telefon har lastet ned Zedge. Hovedkontoret er fortsatt i Trondheim og her ønsker de å bli, selv om flere enn Trondheims befolkning registrerer seg hver dag på appen.

Rekrutteringsproblemer

Zedge har ikke brukt en krone på markedsføring, men veldig mye på rekruttering.

– I dag hadde vi en potensiell ansatt på intervju som vi fløy inn fra Russland, sier han.

– Vi ansetter ikke folk bare for å ansette, vi må ha de med den beste kompetansen. Vi bryr oss ikke så mye om hvor de kommer fra, bare at kompetansen er god nok, fortsetter han.

Det er høyere arbeidsledighet i Norge i dag enn på lenge med fire prosent. Zedge har ikke merket noe til dette, og mangler forsatt folk som for eksempel har kompetanse på IOS og Android.

– Studentene lærer ikke om dette på NTNU i dag, så det er noe de eventuelt må lære på egen hånd, sier Arnøy.

– Trondheim kalles jo så flott «teknologihovedstaden». Det er jo viktig at det ikke blir en sovepute, men at byen faktisk kan leve opp til merkelappen, sier Arnøy.

Zedge prøver å tenke langsiktig og samarbeider med NTNU om prosjektet «app-lab», som skal skape større kompetanse for app-utvikling hos trondheimsstudentene.

Ordførerbesøk

Arnøy fører ordføreren og følget inn på et rom innerst i lokalet. Forbi fotballbord, dartspill og ivrige programmerere som ikke enser at ordføreren er på besøk. Ottervik er på besøk for å snakke om hva kommunen kan gjøre for at det skal bli lettere å rekruttere og utvikle seg som teknologibedrift i Trondheim.

– For at vi skal kunne vokse er det viktig at det generelle teknologimiljøet vokser. Vi må stå sammen om å bygge en kultur for teknologi og entreprenørskap. Jeg tror kommunen kan være viktig på lang sikt, sier Arnøy.

Ottervik er enig i det Arnøy sier, og forteller at kommunen skal jobbe med å skape et større miljø som bedriftene kan vokse i.

– Vi har jo hjulpet noen bedrifter med kapital, men det viktigste vi kan gjøre er å få næringslivet, forskningsmiljøet og det offentlige til å dra lasset sammen. Vi har etablert et næringsråd i trondheimsregionen med alle disse aktørene, sier hun.

Nye fjes

Selv om de sliter med rekrutteringen, ansatte de en ny medarbeider for noen dager siden, og fem unge studenter jobber her i sommer. Skal vi tro nyansatte Tomas Strømdal er det drømmen om Amerika som tiltrekker.

– Det er veldig gøy å få jobbe i en bedrift som retter seg mot det amerikanske markedet, sier han.

Med Zedge kan du få for eksempel få nye bakgrunnsbilder.
Selskapet ligger på Lade, men investorene og de fleste brukerne er i USA. Foto: OLE MARTIN WOLD