NHO foreslår å ruste opp en rekke veistrekninger langs E6 og E39, og vil samtidig satse milliarder på dobbeltspor og elektrifisering av jernbanen.

Listetopp for Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Trondheim, Hilde Opoku, ville brukt pengene helt annerledes.

- Vi ville snudd helt om på prioriteringen, og brukt to tredeler til kollektiv og bane, og én tredel til vei, sier hun.

E6 Ulsberg - Værnes

24 000 medlemsbedrifter i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) står samlet bak kravet om å øke samferdselsinvesteringene med 73 prosent fra dagens nivå, fra 37,5 til 65 milliarder kroner årlig.

Det er nå Norge kan lene seg på oljeinntektene, understreker NHO. Etter 2030 vil inntektene fra oljen skrumpe inn.

I en rapport som legges fram torsdag, har NHO listet opp hvilke prosjekter næringslivet vil prioritere i Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2018-29.

Dette er blant prosjektene NHO vil satse på i Midt-Norge:

  • E6 Melhus – Ulsberg

  • E6 Ranheim – Værnes

  • E39 Harangen – Thamshavn

  • Godsterminal på Torgård

  • Dobbeltspor Stjørdal - Heimdal

  • Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen

To tredeler til vei

Alle prosjekter som er listet opp med oppstart i perioden 2019-2022 (se kart) er like viktige, ifølge regiondirektør i NHO Trøndelag, Merethe Storødegård.

- Det er ingen grunn til at vi i Trøndelag skal være beskjedne, sier hun.

Storødegård vil også ha i pose og sekk når det gjelder fordelingen mellom by og land. Transportløsningene i storbyområdene skal bli "sømløs", samtidig som transportkorridorene mellom byene og over til Sverige rustes opp.

Til sammen foreslår NHO å bruke 252 milliarder kroner på bane og 478 milliarder kroner på vei i den 12 år lange NTP-perioden. I tillegg skal det settes av 50 milliarder kroner til kollektiv- og sykkeltiltak i bymiljøavtalene med Trondheim og andre storbyer.

- Bil = kork

Bakteppet er en befolkningsøkning på rundt 30 prosent fram mot 2040, framfor alt i storbyområdene. Bruker folk like mye bil som nå, betyr det 125 000 ekstra bilreiser per dag bare i Trondheim.

Det går ikke, ifølge NHO.

«Dette vil skape kork, køer og kaos som rammer både næringslivets transportbehov og persontransporten», heter det i rapporten.

I stedet vil NHO doble kapasiteten i kollektivtransporten. Dobbeltspor mellom Stjørdal og Heimdal vil løse kapasitetsproblemene i jernbanenettet, samtidig som det må satses på buss, påpeker Storødegård.

Hun understreker at NHO stiller seg fullt og helt bak klimaforliket på Stortinget, som slår fast at hele trafikkveksten i storbyene skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Likevel må det brukes penger på vei også i storbyene, mener hun.

- Bussen skal kjøre på veiene, og i byene vil vi også få en vekst når det gjelder gods. Det er tverrpolitisk enighet om at mer gods skal over på bane og sjø, men vi kommer ikke utenom at veiene blir viktige, sier hun.

Vil ikke bygge bredere

Hilde Opoku i MDG er glad NHO vil bruke penger på kollektivtrafikk i storbyene, men mener satsingen er for beskjeden.

- Vi mener vi må ha en 70-/30-fordeling mellom grønne tiltak og vei. I dag er fordelingen 50/50 i Trondheim. Men skal vi greie å nå klimamålene og samtidig få til endringene som trengs i trafikkmønsteret, må det satses mer, sier hun.

På E6 nord og sør for Trondheim ser ikke Opoku noe poeng i å bygge bredere veier.

- God kvalitet på veien er viktig, men vi trenger ikke økt kapasitet, sier hun.

Frp i bompengeskvis?

Av de 478 veimilliardene NHO ønsker å bruke, kommer en vesentlig andel fra bompenger. Listetopp for Frp i Trondheim, Elin M. Andreassen, synes NHOs prioriteringer virker fornuftige, men sier hun vil jobbe for å få ned bompengeandelen.

- Skal du innføre bompenger, må du ha tilslutning lokalt. Trondheim Frp går ikke inn for bompengefinansiering, Vår oppgave blir å jobbe inn mot våre partnere for å redusere andelen bompenger, og jeg har forventninger om at det skjer, sier hun.

Regiondirektør i NHO, Merethe Storødegård. Foto: Leif Arne Holme