Selskapet håper at prøveprosjektet kan utvikle seg til å bli et fast oppdrag, som kan gi store inntekter i årene fremover, opplyser Thomas Reinertsen, divisjonsdirektør for olje og gass i familiebedriften.

- Prosjektet er en betydelig milepæl for Reinertsen, sier han, men vil ikke røpe kontraktsstørrelsen av hensyn til den tøffe konkurransen i bransjen.

Olje- og gassutvinning på norsk sokkel foregår i stadig større grad ved hjelp av installasjoner på havbunnen, som til dels erstatter tradisjonelle oljeplattformer. Statoil har lenge hatt som mål å etablere fullstendige «undervannsfabrikker», som de mener vil være en nøkkel for å utvinne olje og gass i værharde områder og langt fra land.

Som en del av dette er Statoil blant annet i ferd med å ferdigstille prosjektet Åsgard havbunnskompresjon i Norskehavet, der store kompressorer skal senkes ned på rundt 300 meters dyp utenfor Trøndelagskysten.

Vedlikeholder plattformer

Reinertsen AS har i mange år levert vedlikehold- og modifikasjonstjenester (V&M) til Statoils oljeplattformer og til anlegg på land, men selskapet har ment at oljeselskapene også burde utdele slike V&M-kontrakter til installasjonene under havoverflaten. Frem til nå har Statoil benyttet leverandørene til å vedlikeholde dette utstyret.

Nå får de sjansen gjennom et prøveprosjekt som Statoil har gitt dem. Fire havbunnsinstallasjoner, såkalte strømningskontrollmoduler, skal trekkes opp fra sjøbunnen, og sendes til Reinertsens verft på Orkanger for vedlikehold.

- Nå kommer vi inn som en produktuavhengig leverandør av slike vedlikeholdstjenester. Vi har ingen interesse av å fremme egen teknologi, noe som vil være veldig kostnadsbesparende for Statoil, sier Reinertsen.

Han sier at de har argumentert for at de kan gjøre dette vedlikeholdet like bra, og tror Statoil nå ser at produktuavhengige vedlikeholdsleverandører kan gi mer konkurranse i markedet. De har i tillegg fått opsjon på ytterligere seks moduler.

Reinertsen opprettet i 2013 et eget subsea-kontor i Asker, og selskapets satsing på undervannstjenester ble kraftig markedsført under oljemessen i Stavanger i fjor høst.

Reinertsen sier at konkurransen om avtalen har vært stor, og at selskapet har satt sammen et team av ansatte fra hovedkontoret i Trondheim, kontoret i Asker og fra verftet på Orkanger.

- Vi har vært nødt til å strekke oss en del på grunn av konkurransen, men vi har også vært kreative, sier han.

Oljekutt

Oppdraget gir også etterlengtet aktivitet til Reinertsen, som i år og i fjor har måttet si opp hundrevis av oljeingeniører og offshorearbeidere fordi oljeselskapene har kuttet kraftig ned på både investeringer og drift.

- Dette er veldig viktig for oss. For det første betyr det at vi får mer arbeid i Trondheim og Asker, noe som vil bidra til å trygge arbeidsplassene der. Det vil også sikre arbeidsplassene ved verftet på Orkanger, hvor det også kan føre til noe rekruttering, sier Reinertsen.

Han sier at en del ansatte som har vært permittert har kommet tilbake til selskapet, og at de håper å kunne hente tilbake flere av dem som har måttet gå.

Starter umiddelbart

Thomas Reinertsen sier at Statoil vedlikeholder et betydelig antall slike moduler årlig, og han håper prøveprosjektet utvikler seg til en fast rammeavtale for dette arbeidet. Han sier at selskapet vil ha kapasitet til å utføre alt dette arbeidet på Orkanger. Hver modul vil sysselsette ti til 15 personer i perioden det tar å vedlikeholde dem, ifølge Reinertsen.

- Det viktigste nå blir å levere på de fire første modulene. Så blir det spennende så se om Statoil velger å benytte opsjonen på seks moduler til, eller om de går rett på en lang kontrakt, sier han.

I tilfelle blir trondheimsbedriften det første selskapet som får en slik avtale.

Prosjektet starter med en gang, og de første modulene kommer til Orkanger i løpet av rundt to uker. Levering av den første modulen skal etter planen skje til våren neste år.