Det er rådet fra Gunn Iren Berg Svendsen, daglig leder hos rekrutteringsfirmaet Jobzone i Trondheim.

Linkedin er et sosialt nettverk som, i motsetning til Facebook, stort sett bare brukes faglig og profesjonelt. Her samler du forretningskontakter, mulige samarbeidspartnere. Og du kan sjekke fremtidige sjefer.

Linkedin har vært kjent som et sted å legge cv-en for å bli headhuntet. Som rekrutterer søker Berg Svendsen selv ofte opp aktuelle kandidater til jobber, men hun syns det er like viktig at sjefer, som ansetter, har en god profil på nettstedet.

– Linkedins egne tall viser at hele 80 prosent av de som har profil ikke er på jakt etter ny jobb, men kanskje har de en jobb å tilby?

En klar trend innen rekruttering er at ungdommer som er på vei inn i arbeidslivet er mer opptatt av hvem som blir sjefen deres enn selve bedriften. De søker en sjef som kan gi dem noe ekstra, som kan gi utfordringer og utvikle dem, sier Berg Svendsen, og viser til sin egen sønn som studerer i London.

– Sønnen min er 23 år og da han skulle ha praksisplass var han klar på at det viktigste for ham var å finne en god sjef. Det lette han etter på Linkedin, og han fant det, sier Berg Svendsen.

Omdømmebygging

For Berg Svendsen handler det om omdømmebygging, av seg selv og Jobzone.

–Jeg er ikke på Linkedin for å få ny jobb, men ved å fremstille meg selv på riktig måte får jeg likevel nye utfordringer. Jeg har lagt inn i min oppsummering at jeg har ledet Jobzone fra null til 62 millioner i omsetning på ni år.

Det er lett å finne ut at jeg er daglig leder og rekrutterer, men ved å legge til tall fra regskapet viser jeg også på en konkret måte at jeg skaper resultatet. Når jeg la ut dette fikk jeg flere tilbud om styreverv, sier Berg Svendsen.

Rekruttereren syns alle, både ansatte og sjefer, bør ha en god og oppdatert Linkedin-profil.

–Det handler om å skape en balanse i hvordan du fremstår utad, og vinneren er den som viser sitt hele jeg, sier Berg Svendsen.

Vis til resultater

Men hvis jeg søker jobb via Jobzone, er det ikke nok å ha en god cv?

–Nå er det jo slik at det ikke er alltid vi får inn akkurat den søkeren vi ville ha. Da går vi ut og tar ett ekstra søk, utenfor søkerbunken. For å finne deg da må du være søkbar.

Dessuten er det dessverre ofte slik at mange har dårlig oppdaterte cv-er, da kan det bety mye å finne mer informasjon om deg, også faglig, på nettet, sier Berg Svendsen.

Noen bedrifter nekter sine ansatte å ha Linkedin-profil, i redsel for at de skal bli headhuntet av andre. Har du forståelse for det?

–Hvis noen av mine ansatte får tilbud på grunn av Linkedin, så blir jeg beæret. Det betyr at de ansatte har gitt Jobzone ett godt omdømme.

Hva er en god Linkedin-profil?

– Du må ha et godt bilde av deg selv, og en tittel som matcher det du gjør. Jeg har foreksempel skrevet både daglig leder og rekrutterer, fordi daglig leder ikke sier noe, men ordet rekrutterer sier hva jeg jobber med.

Etter dette må du ha en god oppsummering, tenk over hvilken kompetanse du ønsker å vise fram og vis til resultater. Ikke bare skriv som i en cv at du er pliktoppfyllende, strukturert og vil ha resultater, det skriver alle. Vis heller til konkrete resultater du faktisk har skapt. Bygg omdømmet ditt!

Et sted å bli sett

Karoline Ski, kommunikasjonssjef i Sintef fiskeri og havbruk, er også på Linkedin og bruker det aktivt.

–I yrket mitt her på Sintef er jeg ofte alene, men på Linkedin finner jeg det store, faglige nettverket. Der kan jeg bidra og få svar. Linkedin er rendyrket rundt fag, her er det ikke bilder av familier og private oppdateringer. Jeg er på Facebook også, der finner jeg det private.

Hvordan bruker du Linkedin?

–Du får tilbake det du gir. Er du ikke selv aktiv har du heller ikke mye igjen av å være der. Men hvis du er engasjert i faglige debatter, kan du få mye igjen. For meg er det et sted å være profesjonell og engasjert.

Må alle i næringslivet være på Linkedin?

–Absolutt ikke, men det har sine fordeler. Blant annet rekrutteringsmessig, mange av de som rekrutterer sier de bruker Linkedin aktivt.

- Redd for selvskryt

- Nå skriver jeg det som det er, at jeg er gründer!

Bente Gjeitnes er daglig leder og gründer av barneutstyrsbutikken Bebito, og på kurs i bruk av Linkedin. Hva er det, hvordan lage seg en attraktiv profil og hvorfor?

– Jeg har hatt Linkedin-profil ett halvårs tid, men bare skrevet at jeg er daglig leder. Men jeg er jo også både gründer og mentor, og som mentor liker jeg å jobbe med andre gründere. Jeg vil de skal ta kontakt med meg, sier Gjeitnes og vet at hvis det skal skje må hun først oppgi at hun selv er gründer.

Hvorfor har du ikke gjort det før?

– Jeg er jo som nordmenn flest, redd for å drive med selvskryt, sier Gjeitnes.

Hva ønsker du å oppnå ved å være på Linkedin?

–Jeg vil gjerne bli mentor for flere gründere, og etterhvert vil jeg gjerne inn i styrer, sier Gjeitnes selvsikkert.

Attraktive og aktive

Linkedin-kurset holdes av Gronett, kvinnenettverket til næringsforeningen. Her lærer 40 kvinner at de på Linkedin må fremstå attraktive og aktive. Det er liten vits i en å ha en profil om du ikke bruker nettverket.

– Jeg har hatt en såkalt død profil. Jeg lagde meg en profil, og siden har jeg ikke gjort annet enn å takke ja til de som har lagt meg til nettverket mitt, medgir Michelle Skogrand Wright, arkitekt og daglig leder ved Solem Arkitektur Vest.

Profilere bedriften

– Jeg er nysgjerrig på å bruke Linkedin profsjonelt. Jeg er ikke ute etter ny jobb, men jeg vil profilere bedriften og skape et større nettverkt, sier Wright.

Dragana Skjøstad er driftsleder for barnehager og lekeplasser i Trondheim eiendom, og har hatt Linkedin-profil i fire år. Men også det har vært en død profil

– Jeg må lære meg å bruke den. Jeg er ny i Trondheim, og derfor avhengig av å skape meg et nettverk, sier Skjøstad.

Kirsten Setsaas er daglig leder i Creto Megling, og er sikker på at både hun og firmaet vil tjene på at hun lærer seg å bruke Linkedin aktivt.

– Jeg vil bli flinkere til å bruke Linkedin i markedsføring av firmaet, jeg vil knytte kontakter, informere og annonsere ut.