I 2009 opprettet Silje bedriften «Get Inspired». Etter to år uten den store suksessen kom Silje inn på tanken om å starte en nettbutikk for kvinner, og i 2011 ble det en realitet.

Det valget var ikke det aller verste. I dag driver hun nettbutikken «Get Inspired» med broren Sindre og fem andre heltidsansatte med stor suksess.

Etter en tung periode etter oppstarten av bedriften i 2009, skulle alt snu på dagen for Silje og nettbutikken. Bladet KK publiserte en artikkel om et plagg Silje solgte i nettbutikken, noe som satte fart på trafikken over natta.

– Det var en sinnssyk følelse. Jeg hadde jobbet i to år uten inntekt, og uten gode fremtidsutsikter, så det var meget deilig da det løsnet, sier gründeren.

Siljes bror, Sindre, kom inn i bedriften og ble ansatt på heltid som daglig leder da han var ferdig på studiene på BI i 2011. Da flyttet også bedriften fra Oslo til Trondheim. Selv om de er nære familie hevder begge to at det utelukkende er positivt.

Stor omsetning

– Det er supert. Jeg stoler hundre prosent på ham. Jeg tror det er enten eller, men i dette tilfellet fungerer det. Pappa er veldig stolt over at vi jobber sammen, sier Silje samtidig som lillebror nikker anerkjennende på hodet.

I bedriftens første hele driftsår, i 2010, endte inntektene på 900 000 kroner. Etter det har pilene pekt bratt oppover. I fjor hadde søskenene en omsetning på 23,5 millioner kroner.

Sindre meddeler at det har vært over all forventning.

– Ja, det har vært vanvittig vekst i selskapet. Det har alltid gått over budsjettert omsetning og vekst. I år har vi et omsetningsmål på 45 millioner. Det ser ut til at vi når målet for 2019 allerede i år, så i høst må vi ha en seriøs vurdering over hva vi skal gjøre videre, sier daglig leder Sindre.

Bedriften sponser bloggere og personer på bildedelingstjenesten Instagram for å få promotert varene sine. Den mest kjente av de er Caroline Berg Eriksen, bedre kjent som «fotballfrue». Med en kundemasse somer mellom 28 og 45 år er dette et viktig tiltak for bedriften.

– Fotballfrue er jo helt klart den mest kjente. Hun har vi samarbeidet med i bortimot tre år. Det er ingen tvil om at hun er en viktig bidragsyter for oss.

- Avhengig av sosiale medier

På sosiale medier er butikken blitt veldig populær. På Instagram har de 20 265 følgere og på Facebook kan man telle 53 378 «likes». Uten denne kanalen forteller Silje at de nærmest kunne lagt ned hele bedriften.

– De er alt. Det er der vi har blitt kjente. Facebook er uten tvil nummer én, mens vi ser at Instagram er på vei oppover. Bloggen er stabil, men vi legger ikke like mye tid i den nå som før. Vi kunne bortimot lagt ned uten sosiale medier.

På de sosiale mediene har de muligheten til å få direkte kontakt med kundene og effektivisere kundeservicen.

Sporty klær for unger

– Man får vist frem produktene sine, og snakke hver dag med kundene. En stor del av kundeservicen foregår i sosiale medier, så vi må være på hele tiden.

11. august åpner de en ny nettbutikk med navnet «Sportykids». Der skal de selge klær og sko til barn.

– Da skal vi bygge videre på konseptet til «Get Inspired». Vi skal ha det kuleste utvalget innen vår nisje, som da blir sporty fritidsklær, treningsklær og sko til barn.

I Bring/Posten sin kåring av «Folkets Nettfavoritter» 6. Mai i år ble Get Inspired tildelt andreplassen blant 1300 deltagende butikker.

- Økte med 20 prosent

Harald Andersen, samfunnspolitisk direktør i Virke, tror små faghandlere skal få slite de neste årene.

Han påpeker at trenden i markedet er tydelig.

– Netthandel vokser langt raskere enn fysisk handel. Tallene fra mai viser at netthandel økte med 20 prosent, mens fysiske handelsbutikker økte med 4,5 prosent.

For å illustrere hvordan tendensen i handelen henviser Andersen til desember i fjor.

– For å vise et veldig godt bilde av situasjonen kan man se på desember og juletiden i fjor. Da hadde netthandel en vekst på over 20 prosent, mens det bare var to prosent på handel i butikker og kjøpesentre.

- Rammer faghandel i distriktene

Dette mener han spesielt går utover de mindre faghandlerne i distriktet. Samtidig vil han presisere at det ikke bare er nettet som tar over markedet til de små butikkene, og bruker sportskjeder som et eksempel.

– Det er ikke bare nettet som er en stor konkurrent for disse. Store sportskjeder som XXL og G-MAX tar mye av markedet. Det er summen fra nettet, de større butikkene og at vi er hardere på lommeboka som gjør at småbutikkene sliter.

I årene som kommer er han ganske sikker på at flere nye småbutikker vil forsvinne, men vil likevel ikke svartmale situasjonen helt.

– Det er klart at det er en del mindre faghandlere som vil forsvinne de neste årene, men det er også muligheter som nærbutikk å vinne kunder gjennom å være best på kunnskap og varer.

«Showrooming»

Netthandel har fått frem nye trender blant befolkningen. Én av disse har til og med fått sitt eget navn, «Showrooming».

–Det er et fenomen som vi ser mer og mer av. Det betyr at de bruker nærbutikken som et utstillingsvindu og prøver varen, for så å gå hjem og bestille den på nett.

Selv om internett gjør at små butikker sliter, mener Andersen at de fysiske butikkene har stort forbedringspotensial i samme portal.

–Det finnes muligheter for småbutikker på nett også. De trenger ikke akkurat å sette opp nettbutikk, men kommunisere med kundene. Nettet er en gave som handelsbutikkene må dra utnytte av. Finner de en balanse mellom begge verdener, kan det blir bra. Man ser jo at nettbutikker går andre veien og setter opp fysiske butikker.

Når det gjelder å nå et bredere publikum, er det ingen tvil om at nettet er mer kapabel til det.

– Nettet slår uten tvil bredere og det er lettere å lykkes internasjonalt virtuelt.

Silje Landevåg tror heller ikke at nettbutikker vil ta helt over, men merker at flere tyr til nettet når de følger seg trygge. Samtidig er hun enig i Andersen sin påstand om at det mest sannsynlig vil gå utover de små.

– Det er tidsbesparende, enkelt og oversiktlig, man slipper kø og det kan folk gjøre i sin egen sofa. Jeg merker at flere og flere føler seg trygge på netthandel. Da tror jeg netthandel vil ta en del av dem som tidligere handlet hos de små, sier gründeren.

Bedriften forsøker å være så personlig som mulig med kundene. Dette klistremerket ble en stor hit blant kundene og delt mye i sosiale medier.