Optimistisk leder: Daglig leder i Midtbyen Management, Rigmor Bråthen, har et stort engasjement for en levende Midtby. Hun mener kvalitetsbutikker, markedsdager og synlige parkeringsplasser er blant tiltakene de må gjøre for å få flere folk til å handle i Nordre Gate og omegn. Foto: Javad Montazeri, ADRESSEAVISEN

Tilbake fra sommerferie i USA har lederen i sentrumsorganisasjonen «Midtbyen Management», Rigmor Bråthen, tatt seg tid til å lese gjennom Adresseavisens artikkelserie om Midtbyens utfordringer.

Flere butikklokaler står tomme, flere aktører peker på at få parkeringsplasser og økende omsetning på kjøpesentrene gir varehandelen stor konkurranse. Bråthen mener man ikke må svartmale situasjonen helt.

– Hvis noe står ledig i lang tid er det bekymringsfullt, men jeg vet at flere av de nevnte lokalene har planer som det tar tid å realisere. 23 tomme butikklokaler utgjør 6,5 prosent av de 350 virksomhetene i Midtbyen, så jeg synes ikke tallene i seg selv er så dramatiske, sier Bråthen. Hun mener videre at flukten til kjøpesentrene ikke er et særtilfelle for Trondheim by.

– Dette er noe vi ser i hele landet, men jeg har tro på at vi skal snu denne trenden. Statistikken viser at Trondheim Torg gjør det bra, og det er en viktig del av Midtbyen. Vi har også en jobb å gjøre når det kommer til synlige parkeringsplasser, og det har vi en dialog med Trondheim parkering om. Nå har vi også fått et bedre busstilbud, og må passe på at vi ikke gjør tiltak som gjør byen mindre tilgjengelig, sier hun.

Teller antall besøkende

Like ved kontoret deres i Nordre Gate har de installert en fotgjengerteller, og de er i gang med å installere flere. Den viser at besøkstallene øker kraftig på markedsdagene, som på Olavsfestdagene, martnan, julemarkedet og Toill-dagene.

– Det får folk til å ta turen hit og bli bedre kjent med identiteten til Midtbyen. Jeg opplever faktisk at en del byer ser til oss for å lære, da vi ser at andre byer kopierer ting vi har gjort, som Toill-dagene. Under martnan i år økte vi besøkstallet med 20 000 sammenlignet med i fjor, påpeker Bråthen.

Utfordringen ligger da i å få kundene til også å legge igjen penger i butikkene, noe Midtbyen Management bare kan være tilrettelegger for.

Hun tror det er butikkene med kvalitetsvarer som skal lokke kundene til Midtbyen i fremtiden.

– Dette er noe butikkene selv må sørge for. Vi har ikke samme mulighet til å styre sentrum som et kjøpesenter. Det er en fordel for oss at kundene i dag er blitt mer kvalitetsbevisste, da vi har flere av dem enn på kjøpesentrene, sier Bråthen.

Har en femårsplan

I mars 2012 vedtok formannskapet i Trondheim en handlingsplan for å styrke Midtbyen som et levende og handlekraftig sentrum. Målsettingen var da at den samlede omsetningen skulle øke med 25 prosent utover prisstigning innen fem år, med sikte på perioden 2014-2019.

– Jeg innser at det blir tøft. Jeg har et stort engasjement for Midtbyen, og det er viktig å se at vi har en rekke suksessfulle nyetableringer. Nå blir Thomas Angells gate forlenget som gågate, og det er ofte i gågatene butikken ønsker å være. Det handler om å gjøre byen mest mulig tilgjengelig, sier Rigmor Bråthen.

Tilrettelegger: Midtbyen Management har som mål å styrke aktiviteten og attraktiviteten i Midtbyen, men kan bare være en tilrettelegger. - Vi har ikke samme mulighet til å styre sentrum som kjøpsentrene, sier leder Rigmor Bråthen. Foto: Javad Montazeri, ADRESSEAVISEN