Bybane mener han også bør vurderes.

– Det viktigste man kan gjøre i Trondheim er å bevare den klassiske bebyggelsen. De som lykkes med bysentrum i verden, er de som tar vare på det historiske.

Det sier førsteamanuensis Erling Dokk Holm ved Markedshøyskolen. Han har en doktorgrad fra Arkitekthøgskolen, og han har vært en aktiv debattant i temaer tilknyttet byplanlegging og arkitektur.

Kafeene en bærebjelke

Av virksomhetene trekker han frem kafeene som en bærebjelke for økt omsetning, og han nevner kafé Dromedar som et godt eksempel.

Dokk Holm er ikke helt enig i at det nødvendigvis er kvalitetsbutikkene som vil styrke sentrumskjernen.

– Det må være litt av alt. Du bør ha H&M i sentrum, og ikke bare gjøre det til en samling av eksklusive butikker. I Oslo er det flere gater med dyre butikker, men der er det stort sett turistene som handler, sier han.

– Det er tull å tro at varehandelen vil øke, for sannheten er at vi vil få færre butikker i fremtiden. Kjøpesentrene har hatt en glansperiode siden 80-tallet, men nå ser vi at mange kjedebutikker går med underskudd fordi folk handler mer på nettet, sier han.

– Trondheim er bilbasert

Han mener Trondheim bør fortsette å bygge ut flere industriområder som en del av sentrum, slik som gjøres på Brattøra og ved Nedre Elvehavn, og forskeren nevner også kollektivtransport som et viktig tiltak for å gjøre byen mer tilgjengelig.

– Trondheim er et mye mer bilbasert sentrum enn Bergen og Oslo. Du kan gjerne lage et tilgjengelig bilsentrum, men da er problemet at det kanskje ikke er så fint. Noe av det Trondheim bør se på, er mulighetene for en bybane. I Bergen har det vært en enorm suksess, der har omsetningen i byen økt kraftig. Buss har ikke den samme mentale effekten, sier Dokk Holm.

Temaet om bybane, i tillegg til Gråkallbanen mellom sentrum og Lian, har vært inn og ut av debatten blant lokalpolitikerne og står så langt på stedet hvil.

Balansegang: Erling Dokk Holm mener Trondheim vil styrke sentrumkjernen best ved å bevare gamle bygg, og holde balansen mellom kjede- og merkebutikker. Foto: Terje Bendiksby/NTB Scanpix, NTB scanpix