Da treningsforretningen Sportsmaster besluttet å åpne ny avdeling i Trondheim i fjor, ble Are Slettahjell sjef over natta i en alder av 24 år.

I dag selger butikken så det suser, flere og flere treningsglade nordmenn har fått opp øynene for muligheten til å trene i sitt eget hjem.

– Det er noen småbarnsfamilier innom. Nybakte mødre merker nok at det ikke er så mye tid til å ta turen til treningssentret, og løsningen blir da å skaffe seg treningsapparater hjemme.

Slik forklarer Slettahjell hvordan den vanlige kjøperen kan være.

Sportsmaster, som ligger på Leangen, åpnet i september i fjor og har siden da hatt svært positive tall å vise til.

Treningsglade kunder kommer innom for å kjøpe alt fra store, plasskrevende tredemøller til mindre, kompakte frivekter.

Privatpersoner og bedrifter kjøper mest

Han forteller at de vanligvis får bestillinger fra privatpersoner, men at de den siste tiden ser at også bedrifter ønsker å gi et bedre tilbud til sine ansatte gjennom å etablere treningsrom på arbeidsplassen.

– De vil gjerne ha ordentlig kvalitet på utstyret de kjøper inn til bedriften, og vi merker at interessen er økende hos den kundegruppen. Tidligere solgte vi mest til privatpersoner, men nå er det vel omtrent 50/50 delt mellom salg til bedrifter og privatpersoner, sier han.

Fikk teste tredemølle

Inn i butikken kommer ekteparet Kjell Arne Lie og Kate Livø. De er på tur fra Halden opp til Helgelandskysten der de planlegger å bruke noen dager på kajakkpadling. Slettahjell deler butikklokaler med Birk sport og kajakkbutikken SeaBirds Designs, og ekteparet er i utgangspunktet innom for å kikke på utstyr til sine kajakker der, men etter hvert tar de turen bort til Sportsmaster sine tredemøller.

– Jeg løper for det meste ute jeg, men dette kan jo godt brukes som oppvarming, sier Livø etter å ha testet den dyreste tredemøllemodellen i butikken. Prisen ligger på 50 000 kroner.

– Vi er mer ute i naturen og trener der, så jeg personlig ville ikke ha kjøpt meg tredemølle når jeg like godt kan ta en løpetur i skogen, men jeg skjønner godt de som mener at de ikke har tid til å komme seg ut. For dem er det kanskje mer praktisk, sier ektemannen Kjell Arne Lie.

– Folk får gjøre akkurat som de vil, og apparatene var jo veldig fine da, sier Kate Livø.

Føler ingen konkurranse

Treningssentrene merker ikke at folk trener mer hjemme.

– Vi merker ikke noe spesielt til konkurransen fra sportsbutikker som selger utstyr til privat bruk. Folk liker å trene i eget miljø, sammen med andre, og få oppfølging, slik som vi tilbyr her. Vi har selvsagt merket en nedgang nå på sommeren, men det er nok mest fordi folk tar treningen ute, og det oppfordrer vi også til på blant annet våre hjemmesider, sier Nina Hilland, resepsjonist ved Elixia St. Olav.

På 3T i Midtbyen har de heller ikke merket noen stor nedgang det siste halvåret.

– I vinter og høst er det bra pågang hos oss, mens på sommeren og våren trener folk mer ute. Senterkjeden vår har generelt stort besøk på alle sentrene, og da blir pågangen stor selv om noen velger å trene hjemme. Treningstrenden generelt har gått litt «back to basic», folk trener ute, bruker egen kroppsvekt, det er stor etterspørsel etter treningsformer som crossfit og annen styrketrening.

– I utgangspunktet er vi ikke redd for konkurransen fra Sportsmaster. Vi kjøper faktisk utstyr av dem selv. Brukerne hos oss får et helt annet tilbud på treningssenteret enn hjemme. Vi har utdannede treningsveiledere som gir gratis veiledning. Trening generelt har blitt mer populært, og det er plass til alle på markedet, virker det som, melder Atle Hokkseggen, treneransvarlig, hos 3T Midtbyen.