Estimerte tall fra arrangøren av matfestivalen viser at gjennomsnittlig omsetning for utstillerne har økt fra 20000 til 80000 på ni år. I år er det omtrent hundre utstillere under festivalen.

– Det har vært en veldig god utvikling. Målet er at matfestivalen skal være den arenaen hvor produsentene får best omsetning, sier Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk mat og drikke AS.

De åpner i dag den tiende utgaven av Trøndersk matfestival i Midtbyen. Årsaken til den store økningen mener hun er at flere av utstillerne kjenner sitt publikum og er gode til å selge.

En av få arenaer

– Utstillerne har innbydende boder og økt profesjonalitet i salgsleddet. Det er noe av grunnen til at omsetningen øker.

Da festivalen startet i 2005 var det ikke mange arenaer hvor lokale matprodusenter kunne vise seg frem.

– Da var det mange som kom, smakte på nye produkter, ble kjent med produsentene og kjøpte varer. Etter det har de funnet igjen de samme produsentene under festivalen år etter år.

Markedsføring

En av produsentene som har vært med siden dag en er Galåvolden gård. For dem er Trøndersk matfestival årets beste marked.

– Festivalen betyr mest for oss som markedsføringsplass hvor nye potensielle kunder får smake på varene. Den betyr også en del omsetningsmessig, men markedsføringen er det viktigste, sier eier Ingulf Galåen.

Gården er også med i Rørosmat, hvor Galåen er styreleder. Det er en samling produsenter i området, som også kan skilte med å ha den største boden under festivalen.

– Det er mange som står sammen og presenterer seg som regioner, og da får de også litt ekstra profilering, forteller Rustad.