I høyet: Nina Stene, Amanda Robertsen og Victoria Amundsen er blant de fremadstormende jentene i travmiljøet i Trøndelag. Foto: John Andre Aasen/www.phokus.no

«Bildene spiller på unge, kvinnelige montéryttere kontra eldre, mannlige kusker med assosiasjoner som spiller på sex.»

Dette er noe av innholdet i brevet som også er sendt direkte til Leangen travbane med kopi til Det Norske Travselskap (DNT).

LES KOMMENTAR: Hopp i høyet!

I en fersk bildekampanje bruker Leangen travbane de unge kvinnelige travkuskene og montérytterne Amanda Robertsen, Victoria Amundsen og Nina D. Stene – alle kledd i helhvitt montéutstyr. Sammen med dem er de rutinerte mannlige kuskene Jomar Blekkan, Bjørn Garberg og Arne Nilsen.

– På sin plass med reaksjon

Nå kommer reaksjonene på kampanjen som har gått gjennom høsten.

«Vi mener kampanjen med bilder som er brukt på Leangen siden Midtsommertravet er en feilvurdering. (…) Vi reagerer på at montérytterne ikke bruker draktjakkene og blir oppfattet som «pynt» mer enn seriøse idrettsutøvere, og dermed avprofesjonaliseres. (…) Vi kan ikke forstå at ei slik vinkling kan være positiv for travsporten, verken for omdømmebygging eller rekruttering.»

Det skriver Liv Berge Heimsbakk i brevet, på vegne av en rekke foreldre og utøvere innen ponnitravet i Trøndelag. Hun er opprørt over bildene Leangen travbane bruker for å profilere seg selv.

– Vi synes det var på sin plass å komme med en reaksjon. Bildene er diskriminerende og utøverne fremstår som litt dårlige forbilder. Det er ikke sånn vi ønsker at forbildene skal fremstå. Vi ønsker ikke å gå på utøverne i det hele tatt, men det er et spørsmål til Leangen om hvordan man vil fremstå, sier hun til Adresseavisen.

Kommer med forslag

På ett av bildene brukt i kampanjen sitter Robertsen i fanget til Blekkan i en trillebår. Et annet viser de tre jentene som poserer i høyet.

– Man trenger kanskje ikke være en analytiker for å koble bildene til noe som ikke har så mye med travsport å gjøre, sier Heimsbakk.

«Kampanjen kunne med lett-het vært vinklet mot sporten og spenningen med nærbilder av aktive ryttere/kusker (…) De kunne også vært vinklet humoristisk eller symbolsk. Amanda kunne tippet en leende Jomar ut av trillebåra i møkkhaugen – et generasjonsskifte i all gemyttlighet. Eller jentene kunne spylt kuskene etter et hurtigarbeid på en leirete bane uten slørete blikk og gjennomsiktige klær. De kunne signalisert samhold på tvers, trivsel, sport og likeverd. Likevel tar noen valget og velger å spille på sex og gjøre det hele kleint», står det i brevet.

Selv har Heimsbakk tre døtre som er aktive innen hestesporten, og frykter kampanjen kan være skadelig for rekrutteringen.

– Jeg reagerer som forelder. Det er ikke slike ting vi forbinder med Leangen. Vi synes det er et godt miljø, og det er ikke greit at det fremstilles slik. I den konteksten der signaliserer de noe vi ikke forbinder med travet. De kunne heller tatt fatt i det som er positivt. Samholdet, godt miljø og at det er en spennende sport, sier hun – og forteller at de ikke kommer til å følge saken opp videre, men at de mener det er på sin plass å si fra.

Les også: Travsporten inn i dødens posisjon

– Spiller ikke på sex

Utviklingssjef Per Jørgensen ved Leangen travbane er ikke overrasket over at det reageres.

– Jeg har fått noen antydninger fra enkelte, men det er helt greit. Det er viktig at folk er engasjert. Men det vi har gjort har vært i samarbeid med både de mannlige og kvinnelige kuskene, sier han til Adresseavisen.

Han forteller at målet med kampanjen er å få frem at travsporten ikke bare består av «gamle kaller som kjører hest».

– Det er oppfatningen blant 95 prosent av Norges befolkning. Hvermannsen vet ikke at det finnes unge jenter og gutter som kjører hest, og da var det veldig enkelt for meg å ta en prat med disse jentene. Sammen ble vi enige om å ta noen bilder, og det var deres forslag hvilket antrekk de skulle stille i. Jeg synes bildene har blitt fantastisk pene, sier Jørgensen.

Utviklingssjefen sier han har fått gode tilbakemeldinger fra travmiljøet, og mener bildene ikke spiller på sex.

– Det er ikke poenget i det hele tatt. Men om jeg skal få frem at det er mange damer i sporten er vi nødt til å faktisk vise det. Setter jeg dem i sulkyen med hjelm og briller er det ingen som ser at det er damer, sier Jørgensen, som ikke frykter for reprimander av likestillings- og diskrimineringsombudet.

–Nei, jeg velger å tro at de har viktigere saker. Jeg håper i hvert fall det.

Les også: Verdens mest kjente kokk velger trøndersk

Les også: Østeuropeiske gjenger raider polutsalg

Arne Nilsen, Bjørn Garberg og Jomar Blekkan sammen med Nina Stene. Foto: John Andre Aasen/www.phokus.no
I trillebåra: Jomar Blekkan og Amanda Robertsen i et av bildene i kampanjen. Foto: John Andre Aasen/www.phokus.no