Sannsynligvis er det Coop som styrer timingen i dette, mens Petter Northug er mer opptatt av å kjenne på snøen og samle røde blodlegemer på en bre i Italia. Men uansett bygger det opp bildet av Petter Northug som innovatøren som går egne veier og provoserer i øst og vest.

Fra før har Coop og Norges Skiforbund (NSF) en uoverensstemmelse om Northug-produktene som allerede er ute i forretningene. Må de trekkes tilbake i sesongen eller ikke? Mens den saken er uavklart, kjører Coop ut paller med treningstøy med logoene til Swix og Northug. Her er Swix-logoen kanskje det mest kontroversielle fordi den utfordrer skiforbundets nye tunge samarbeidspartner Bj Sport.

Selvfølgelig er denne kolleksjonen provoserende, og timingen gjør den ekstra utfordrende. Utspillet kom bardus på Skiforbundet da Adresseavisen ba om en kommentar.

Dette kan se ut som høyt spill fra Northug-leiren. I verste fall kan det velte hele avtalen og stoppe Northugs mulighet for å gå verdenscup og VM denne vinteren. Vi antar at det er en kalkulert risiko. Northug-leiren er vant med tøye strikken og få det som de vil.

Saken blir ekstra kilen ved at Swix er produsent av treningstøyet. Swix har i årevis vært Skiforbundets utstyrsleverandør. I fjor valgte de å trekke seg ut. Inn kom Active Brands med klesprodusenten Bj Sport med verdier for 80 millioner over fire år.

Denne avtalen var omstridt fordi det ble skapt mistanke om at Active Brands hadde folk på begge sider av bordet i forhandlingene. Langrennssjef Åge Skinstad har forretningsmessig samarbeid med Bjørn Dæhlie og deltok i forhandlingene på Skiforbundets side. Skipresident Erik Røste er nær venn og forlover til Bjørn Dæhlie samtidig som han er styreleder i Bj Sport. Røste meldte seg inhabil i forhandlingene.

Ikke overraskende ble det kastet frem mistanke om urent spill i sluttfasen. Mistanken gikk blant annet på at Active Brands hadde tilgang til informasjon som konkurrenten Helly Hansen ikke fikk.

Før hadde NSF bare interessekonflikten mellom deres egen sponsor Spar og Coop å ta hensyn til.

Nå må de også tenke på å beskytte sponsor Bj Sport mot den nye utfordringen fra Swix.