– Vi vil at prosessen stoppes, og at man bruker litt mer tid slik at man får se om grunnlaget for å gå videre er til det beste for sporten. Vi kan ikke selge Leangen før man har et endelig godt valg av ny travbane. Det har man ikke i dag.

Det sier Ole Martin Woldseth, talsmann for foreningen Redd midtnorsk travsport.

LES KOMMENTAR: Mye har gått galt for trøndersk travsport

I oktober 2014 skrev Adresseavisen at troikaen Koteng Bolig, Jenssen Invest og Sparebanken 1 SMN legger over en halv milliard kroner på bordet for å kjøpe Leangen travbane.

Banken har i etterkant trukket seg fra kjøpet.

Siden offentliggjøringen av salget har trøndersk travsport kranglet hvor man skal bygge en ny storstue. Alternativene har vært Malvik, Klæbu, Melhus og Orkdal. Ennå har man ikke klart å lande på et endelig valg.

I slutten av april vedtok Det norske travselskap (DNT) å godkjenne salget av Leangen travbane, og sa samtidig at styret mente at kjøperne kan starte prosessen med reguleringsarbeidet av Leangen på direkten.

- Kan tjene 20 mill. i året

Foreningen Redd midtnorsk travsport er, sammen med ti travlag, hovedsaklig fra Nord-Trøndelag, bekymret for at salget av Leangen er et feilgrep – og er i ferd med å gjøre opprør mot planene.

Woldseth lister opp flere grunner til å sette på bremsene:

Ved dannelse av Midt-Norsk travforbund (MNTF) i 2010 var det en forutsetning at travet skulle samles fra to til ett forbund, og dra i samme retning. Det har ikke skjedd, og partene er langt fra hverandre.

Aksjene i Leangen Eiendom AS ble, i følge Woldseth, i 2010 overført fra Trøndelag travsportforening til MNTF under forutsetning av at man skulle samle travet på Leangen, og utrede Leangen for fremtiden til neste generasjons travbane. Likevel ble det jobbet med et salg.

Da generalforsamlingen i MNTF skulle stemme over salg eller ikke mener Woldseth at travlagene ble forespeilet en salgssum på én milliard kroner, og stemte ja til det. Nå er summen nesten halvvert, og Woldseth kaller det falske premisser.

Salgssummen er ikke lenger øremerket midtnorsk travsport, men kan også gå ut av regionen. Leangentravets Eiendom AS, som besitter Leangen, har fått endret formålsparagraf. .Det gjør at overskudd av salg fra Leangen kan gå til norsk travsport, og et fond hvor andre virksomheter enn travet kan søke om midler.

Nye Leangen travbane er ikke utredet som et alternativ, noe som har skapt splid i travsporten.

– Hvorfor ikke høste det Leangen kan gi av bærekraft og overskudd? Det er 50 mål tomt på Leangen som kan utvikles og gi nye inntekter. Er jeg forsiktig vil jeg si at det kan gi opp mot 20 millioner kroner i årlige inntekter til travsporten, sier Woldseth.

Krever flere svar

Travlagene har engasjert advokatselskapet Pretor og advokat Rasmus Brodtkorb for å få juridisk hjelp i saken.

Advokaten har sendt brev til både DNT og Midt-Norsk travforbund for å få tilgang på dokumenter knyttet til salgsprosessen. Får de ikke svar er det aktuelt med rettslige skritt for å få stanset salget.

– Man er i ferd med å kreve rettslig forføyning, slik at grunnlaget for salget kommer frem. Vi er ikke ute etter å stoppe utviklingen, men ønsker å forstå grunnlaget, sier Woldseth.

– Dere ønsker at det fortsatt skal være travbane på Leangen?

– Ikke for enhver pris. Vi er ute etter å få brukt mer tid på å utrede hva Leangen er verdt, og klare å utnytte potensialet i Leangen til det som er til sportens beste. Vi ønsker en bærekraftig utvikling for travet, få opp omsetningen og økt rekrutteringen, sier han.

– Risikofritt å bli i ti år

Opprørs-talsmannen kommer med kraftig kritikk av jobben som er gjort i forbindelse med utredningen av alternativene til Leangen. Han mener utredningene er særlig mangelfull når det kommer til marked, publikum, klima og rekruttering.

– Det må utredes bedre. Vi trenger flere inntektsposter enn det spillet gir oss. Om en perle som Leangen skal forsvinne fra miljøet i Trondheim blir det et skikkelig skudd for baugen for midtnorsk travsport. Jeg forstår det ikke, sier han.

– Hvor lang tid trenger man på en skikkelig utredning?

– Jeg vil si det sånn at det å fortsette å bruke Leangen i fem-ti år fremover ikke vil redusere verdien av Leangen som område. Utredningsarbeidet trenger ikke ta mer enn ett til to år, men det å gjennomføre det kan gjerne ta fem-ti år for min del.

-Ikke vanskelige spørsmål

Pretor Advokat har bedt om innsyn i travprosessen siden februar. De venter fortsatt på svar.

– Pretor Advokat representerer flere lokale travlag, og vi har bedt om å få svar på noen spørsmål. Foreløpig har vi ikke fått svar på spørsmålene som er stilt, men vi har mottatt et brev fra DNTs advokat, hvor han opplyser at han er engasjert for å besvare vår henvendelse. Da legger jeg til grunn at dette skjer ganske raskt, sier advokat Rasmus Brodtkorb. Bakgrunnen for spørsmålene er at medlemmene i travlagene er bekymret og stiller spørsmål ved om vilkårene som ble satt for salget av Leangen travbane er oppfylt.

– Det er ikke så komplisert å svare på det. Når medlemmene ber om en redegjørelse vil jeg tro DNT kommer til å gi dem innsyn i saken, sier Brodtkorb, som bekrefter at det frem til nå har vært problematisk å få relevant informasjon om salget av travbanen på Leangen.

– Foreløpig har det vært veldig taust. Spørsmålet ble rettet for første gang til styreleder i MNTF i februar, og da fikk vi en bekreftelse om at vi skulle få en tilbakemelding. Siden har vi ikke hørt noe, men nå når DNT har kommet på banen isteden, regner jeg med spørsmålene vil bli tilfredsstillende og raskt besvart.

Han bekrefter samtidig at det ut fra en helhetsvurdering kan bli aktuelt med rettslige skritt.

- Salgsavtalen så godt som ferdig

Styreleder i MNTF, Edmund Morewood, liker ikke at krangelen rundt Leangen-salget har blitt advokatmat.

– Det synes jeg ikke noe om. Jeg skjønner ikke hva de vil oppnå med å koble inn advokat, sier Morewood til Adresseavisen.

Han mener det ligger an til en snarlig løsning i saken.

– Salgsavtalen er så godt som ferdig. Den blir underskrevet med det aller første, og jeg håper at et valg av nytt sted blir tatt før ferien, sier han.

Morewood vil ikke spekulere i om det vil være mulig å stanse salget.

– Det er advokatmat, og den muligheten skal jeg ikke si så mye om.

MNTFs styreleder sier han ikke kjenner til at det har vært en forutsetning for aksjeoverdragelsen av Leangen at man skulle samle travet på Leangen. Samtidig mener han at det aldri har blitt sagt at verdien av Leangen er én milliard kroner.

– Vi hadde et tilbud på over 900 millioner, men det forutsatte at travet måtte være med på å ta risikoen. Det var helt uaktuelt å være med på, og dette er gammelt nytt, sier han.

Nå mener Morewood det er på tide å avslutte kranglingen i trøndersk travsport.

– Vi kan ikke holde på å krangle til evig tid. Kommer det en avgjørelse nå, må vi stå ved den alle sammen, sier han.

Leangen travbane. Foto: Morten Antonsen