Er bagasjen forsinket eller borte?

Slik går du frem hvis uhellet er ute.

DAGLIGDAGS PROBLEM: Bagasje blir ofte forsinket eller forsvinner – det et av de vanligste problemene som kan oppstå på reisen. Foto: Ralph Orlowski/Reuters, NTB scanpix

Saken oppdateres.

Bagasjeproblemer er noe av det aller vanligste nordmenn opplever i løpet av ferien, viser den ferske reiseundersøkselsen fra Europeiske.

Én av fem sier de har opplevd enten forsinket fly eller forsinket bagasje på reisen det siste året.

– Det er skikkelig krise hvis bagasjen blir borte, men du har gode rettigheter når uhellet er ute. Forbrukerrådet får ikke så mange henvendelser om bagasjeproblemer, men vi vet fra tidligere undersøkelser (2014) at fjorten prosent av dem som tar med seg bagasje på fly frykter at den ikke kommer frem, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Må være mer enn fire timer forsinket

Hvis uhellet skulle være ute, så er det flere ting du må huske på. Du har krav på hjelp fra forsikringsselskapet hvis bagasjen er mer enn fire timer forsinket.

– For mange blir det litt irritasjon og bekymring når ferien starter slik. Hvis du ikke har fått bagasjen din innen fire timer etter landing, kan du kjøpe nødvendige ting for første overnatting, for eksempel toalettsaker og klesskift, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske.

HÅNDBAGASJE? Verdisaker bør pakkes i håndbagasjen såfremt det lar seg gjøre. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Slik går du frem hvis bagasjen er forsinket:

  • Når du kommer frem til bestemmelsesstedet, henvender du deg i skranken til flyselskapet ditt og melder bagasjen savnet.
  • I skranken får du en PIR-rapport – Property Irregularity Report. Denne trenger du, spesielt i tilfelle bagasjen ikke dukker opp, men du trenger den også for å bruke reiseforsikringen din.
  • Husk kvitteringer slik at du kan dokumentere utleggene overfor forsikringsselskapet.
  • Når du har fått bagasjen tilbake, må du reklamere skriftlig til flyselskapet og kreve erstatning.
  • Fristen for å kreve erstatning er 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette.

Kilder: Forbrukerrådet og Europeiske

Unngå å pakke verdisaker i innsjekket bagasje

Et godt råd er å pakke alle verdisaker i håndbagasjen, så sant det lar seg gjøre.

– Du bør derfor ikke ha dyre gjenstander i kofferten din, som bunader og smykker av gull, uten reiseforsikring, sier Halsos i Forbrukerrådet.

Reiseforsikringene skal dekke tap av reisegods ved for eksempel tyveri, ran eller skadeverk. Det omfatter også tap av billetter, pass og penger.

Slik går du frem hvis bagasjen er borte:

  • Bagasjen regnes som tapt etter 21 dager.
  • Du har krav på å få erstattet verdien av bagasjen.
  • Erstatningsbeløpet er satt til en maksgrense på 10.000 kroner.

Kilder: Forbrukerrådet og Europeiske

Håndbagasje blir mer populært

De siste årene har det blitt mer håndbagasje i kabinen, det skyldes både kostnad ved å sjekke inn bagasje og for å spare tid og penger.

– Det er viktig å minne om at følgende ting alltid er viktig å ha i håndbagasjen, og dermed reduserer skadevirkningen om bagasjen er forsinket: Medisiner (til hele oppholdet), bilnøkler og husnøkler, verdisaker, elektronisk utstyr, pass og reisedokumenter og penger, råder Vennesland.

  • Se vår store bagasjeoversikt:

Disse to tingene irriterer ofte på flyplassen – er du enig?

Gikk du glipp av disse?