Hvorfor skal du gidde å bruke 30–40 timer på en strekning som ellers kan gjennomføres på under to?

I takt med Vietnams syvmilsskritt mot fremtiden kan The Reunification Express stå overfor en total overhaling. Opplev den trege, skranglete og uforglemmelige toglinjen mellom nord og sør – før det er for sent.

SJARM: The Reunification Express er kanskje gammeldags, men mangelen på fart utlignes av den unike sjarmen. I fremtiden kan toglinjen bli erstattet med en høyhastighetslinje.Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Saken oppdateres.

Å reise i Asia er ikke hva det en gang var. Mens middelklassen vokser og himmelen blir mer og mer travel, havner eldre transportmidler på sidelinjen.

The Reunification Express – den historiske toglinjen som forbinder nord og sør i Vietnam – gir en liten smakebit av de gode, gamle dagene med sakte-reise.

Men hvorfor skal du gidde å bruke 30–40 timer på en strekning som ellers kan gjennomføres på under to?

Bombet, forlatt og gjenbygd

Få toglinjer på jord har vært gjennom så mye som Vietnams Reunification Express. Siden franskmennene åpnet jernbanestrekningen i 1936 og til samlingen av det splittede landet 40 år senere, er linjen blitt bombet, forlatt, bombet igjen og gjenbygd. Nå løper den 1726 kilometer fra Hanoi i nord til Ho Chi Minh-byen (Saigon) i sør.

PÅ TUR: Mange land har komplekse skinnenettverk. Slik er det ikke i Vietnam. Du reiser enten opp eller ned. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

TITTING: Perrongene er gode steder for menneske-titting.Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

GATEMAT: For gatematentusiaster er Vietnam et av verdens fremste reisemål. Du kan knapt kaste et par spisepinner uten å treffe et suppekjøkken. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

FARGER: Hoi An er en fargerik by på dagtid også, men når mørket faller og mange tusen papirlykter tennes, føles det som å vandre gjennom en surrealistisk drøm.Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Det er en langsom, humpete reise hvor lite minner om moderne luksus.

Fineste klasse har lite mer enn vifter i taket, fire benker festet til veggen og akkurat nok plass til bagasjen på gulvet.

– Husk en ekstra pute, sa resepsjonisten på hotellet i mitt i Hanoi.

– Deler av skinnegangen er ikke blitt oppgradert siden krigens dager.

Det viser seg snart at hun har rett, men sakte blir vuggingen og humpingen del av kroppens naturlige rytme, og etter Hanois vrimlende trafikk og støvete forsteder glir toget langsomt over i et landskap av irrgrønne rismarker og peanøttåkre.

Jeg ble advart om hvor søvndyssende treg «ekspressen» kan være, men det er først når jeg ser småbarn løpe vinkende ved siden av vinduet, at ryktene om en forestående oppgradering gir mening.

TETT PÅ: Den beste delen av Vietnams tog er de personlige møtene man får med sine medpassasjerer. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

HANOI: Den kaotiske og sanselammende gamlebyen i Hanoi er et av Vietnams høydepunkter. Sett av minst en dag til å vandre rundt på måfå. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Et forslag om en høyhastighetslinje som kutter total reisetid fra 30–40 timer til seks timer, har sirkulert i vietnamesisk politikk siden 2007. Dette er lagt på is i påvente av videre planlegging.

Nøyaktig når gammelt må vike for nytt, er med andre ord vanskelig å spå, men det er liten tvil om at den dovne reisen langs Vietnams mektige kystlinje på et tidspunkt vil være historie.

Reisen dit

Det går ingen direktefly til Vietnam fra Norge. Fra London flyr Vietnam Airlines (www.vietnamairlines.com) til både Hanoi og Ho Chi Minh-byen.

Det er også lett å finne forbindelser til begge byer fra Bangkok, som kan nås fra Norge direkte med Norwegian (www.norwegian.no) og Thai Airways (www.thaiairways.com).

Vietnam

Befolkning: 92 millioner.

Tidsforskjell: Pluss seks timer.

Visum: Nordmenn som flyr inn i Vietnam, trenger ikke visum på forhånd hvis reisen varer i mindre enn 15 dager. For lengre reiser må tillatelse ordnes via et vietnamesisk visumkontor.

Valuta: Vietnamesiske Dong

Språk: Vietnamesisk

Av nettopp denne grunnen var Reunification Express et selvsagt valg for tyske Florian Schaschek.

– For meg er toget nesten alltid den mest minneverdige måten å reise på, sier han idet vi møtes i middagsvognen, hvor passasjerer fra alle togets tre klasser er samlet.

Sammen deler vi et måltid bestående av kruttsterk kaffe, iskald pils og risgrøt med soyasaus.

– Jeg kom hit for å se Vietnam. Da blir det meningsløst å befinne seg 10.000 meter over bakken, sier han.

BILLIG: Souvenirer – ekte og falske – fra Vietnams fortid er en vesentlig industri her Hanois gamleby. Er det antikke, russiske armbåndsur du er ute etter, koster det ikke mer enn en hundrelapp eller to.Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

NASJONALPARKEN: Ved siden den vennlige befolkningen, dagliglivet og følelsen av det tradisjonelle Vietnam er hovedattraksjonen i Phong Nha utvilsomt nasjonalparken – Phong Nha Ke-Bang, som fikk verdensarvstatus i 2003. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Hele landet i en gavepakke

Reunification Express er kjent som en av Asias store togopplevelser, men ikke bare for utsiktens skyld. Linjen gir deg enkel tilgang til storslagne nasjonalparker, yrende metropoler og turistvennlige småbyer.

Og mens togreiser i resten av Asia kan være et forvirrende spindelvev av tabeller og ruter, er denne vesentlig greiere å forholde seg til. Valget er enkelt: Du reiser enten opp eller ned.

Utenfor vinduet ruller landet forbi, landsby for landsby, mens tankene blir flytende og himmelen tar fyr over Sør-Kinahavet. Hittil har jeg reist på første klasse, men siste delen av turen til Ho Chi Minh-byen tilbringer jeg i billigste sovevogn.

Ved første glimt av medpassasjerene, en kvinne med barn, to fnisete tenåringer og et eldre ektepar, tar jeg det for gitt at reisen mot hovedstaden vil bli usosial. Men nok en gang viser toget seg som det ideelle sted å få kontakt med andre.

I fravær av et felles språk består samtalene våre av lite annet enn smil og gestikulering. En pose med chips på deling, en dårlig utført tryllekunst for den minste, et bilde av en slektning på rundgang.

Når toget endelig ankommer Ho Chi Minh-byen, er ryggen mørbanket og blikket tåkete av søvnmangel, men jeg forlater likevel stasjonen med en melankolsk følelse.

For selv om fremtidige generasjoner vietnamesere og turister vil kunne krysse landet på én formiddag i rene, raske og lydløse tog, vil noe verdifullt ha gått tapt underveis. Reisen vil ha blitt til transport.

KAOS: Strømnettverket i Hanoi er like kaotisk som byen selv. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

VAKKERT: I Hoi An er kveldshimmelen sjelden kjedelig. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Tre minneverdige stoppesteder på Reunification Express, mellom Hanoi og Ho Chi Minh-byen:

Hoi An: Landets mest populære småby er kanskje en klisjé på Vietnam-reisen, men forblir en fantastisk velbevart gavepakke av arkitektur og kultur. Sett av en dag i gamlebyen, eller to for å oppleve den nærliggende Cham Island.

Dong Hoi: En av rutens mindre kjente stasjoner, men ta taxi bare tre kvarter vestover og bli målløs over synet av UNESCO-listede Phong Nha nasjonalpark. Hundrevis av huler finnes her i de mektige kalksteinsfjellene, inkludert verdens største. Turer kan blant annet bookes gjennom Phong Nha Farmstay (www.phong-nha-cave.com).

Hue: Midtpunktet på reisen og tidligere setet for det mektige Nguyen-dynastiet. Også et velkjent stopp, men obligatorisk på grunn av det gigantiske palasset og tempelanlegget midt i byen. Man kan lett bruke en hel dag på å utforske denne attraksjonen alene, men sett også av tid til keisernes graver langs parfymeelven sør for Hue.

NASJONALPARKEN: Jo lengre man fortsetter inn i den 31 kilometer lange Tien Son Cave i Phong Nha Nasjonalpark, jo mer spektakulært blir det. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Praktiske tips for reisen:

Standard om bord: Det er tre klasser på vietnamesiske tog. Soft-sleeper: Fire senger pr. kupé, klimaanlegg, mer behagelig og derfor den standard de fleste turistene velger. Hard-sleeper: Seks senger pr. kupé, mindre behagelige senger. Soft seat: Sete i vogn, best for korte turer.

Togbilletter: Bestill i god tid i forveien. De fleste hoteller i Vietnam vil kunne booke dem for en liten tilleggsavgift, samt gi oversikt over rutetider og tilgjengelighet. Eventuelt kan man bestille via et av de mange reisebyråene som ligger strødd i landets mer trafikkerte turistområder.

Ørepropper: Ta med deg ørepropper! Spesielt viktig hvis du befinner deg langt fremme i toget. Skinnegangen er ofte blokkert av mennesker og dyr, og det øredøvende hornet som skremmer dem unna, kan bryte selv den tyngste søvn.

Kontakt: Bilder av familie og hjemland kan brukes for å bryte isen når du vil bli kjent med medpassasjerer. Et par fraser på vietnamesisk imponerer også stort.

Hygiene: Ta med Antibac (mer enn du tror du trenger) og eget toalettpapir.

Informasjon: Sjekk de glimrende Vietnam-sidene på nettstedet The Man In Seat 61www.seat61.com/Vietnam.htm

PAUSE: Keisernes graver utenfor Hue er et fredelig og naturskjønt avbrekk fra bykjernen. Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

§
Vis debatt
Gikk du glipp av disse?