Passet hadde ikke lang nok gyldighet – måtte droppe drømmereisen til Sri Lanka

Men ekteparet klaget, og fikk 15.000 kroner tilbake.

MISTET REISEN: Josef Bløndal mistet turen til Sri Lanka i vinter på grunn av for kort passgyldighet. Foto: Privat

Saken oppdateres.

Feil informasjon om passgyldighet førte til at Sri Lanka-turen i vinter gikk i vasken for ekteparet Hedvig Krane (62) og Josef Bløndal (66) fra Tromsø.

De bestilte flyreise med Qatar Airways hos reiseselskapet Apollo.

Ekteparet har vært i Sri Lanka flere ganger tidligere, og sjekker alltid om det er noe nytt i henhold til pass eller annen informasjon.

På Apollos hjemmesider ble det henvist til Sri Lankas ambassade, som ifølge ekteparet ikke var enkel å finne frem på.

– Så da sjekket vi Utenriksdepartementet også, hvor det ble opplyst at passet måtte ha tre måneders gyldighet etter hjemkomst. Og det hadde passene våre, sier Hedvig Krane.

FIKK IKKE REISE: Hedvig Krane og Josef Bløndal reiste fra Tromsø med mellomlanding i Oslo, der turen skulle gå videre til Sri Lanka. De fikk ikke reise videre på grunn av for kort passgyldighet. Foto: Privat

Men ved innsjekk på Oslo Lufthavn en tidlig morgen i vinter, fikk de beskjed av Qatar Airways om at Josefs pass ikke lenger var gyldig. Passgyldigheten for Sri Lanka hadde blitt endret fra tre til seks måneder, noe hverken UD eller Apollo opplyste på sine hjemmesider.

– Først fikk vi beskjed om at vi kunne ombooke reisen til dagen etter. Men fordi det var via Apollo som ikke åpnet kontoret før klokken ti, fikk vi ikke endret billettene. Nødpass kunne også ordnes, men tiden gikk og flyet gikk. Dermed ble billettene kansellert og drømmereisen forsvant, forteller Krane.

– Endringen var ikke oppført

Hverken Apollo eller Utenriksdepartementet var opplyst om endringen i passgyldigheten. Ekteparet fikk heller ikke endret reisen sin på Oslo Lufthavn, da Apollos kontor ikke hadde åpnet ennå.

Da klaget ekteparet til Pakkereisenemnda, hvor de fikk medhold.

Nemnda skriver blant annet i sin avgjørelse: Nemnda legger til grunn at klageren har gjort det som var mulig i forhold til å forsikre seg om at passet var gyldig for innreise til Sri Lanka. Søknad om visum ble godkjent fra ETA. Både offentlig informasjon og opplysninger gitt både muntlig og skriftlig av Apollo ga informasjon om at passet måtte være gyldig tre måneder etter planlagt utreisedato. Når Apollo i tillegg til å feilinformasjon om passets gyldighetstid også feilinformerte om kontorets åpningstider på Gardermoen, kom klageren i den situasjon at billettene tur/retur ble kansellert etter at innsjekkingsskranken lukket, fordi de ikke var med som passasjerer ved utreisen

Hele summen på litt over 15.000 kroner ble betalt tilbake. Nytt pass ble bestilt i Tromsø og reisen gikk fra Stockholm til Sri Lanka noen uker senere.

– Hva er deres anbefalinger til andre reisende?

– Ring ambassaden hvis du er i tvil. Nå er hjemmesidene både hos Apollo og UD oppdatert, men vi var i god tro. Så det kan være lurt å dobbeltsjekke, sier Bløndal.

Apollo: Husk seks måneders-regelen

Apollo sier at de i utgangspunktet følger de opplysningene som ligger på det enkelte lands ambassades side, og informasjon på UDs landsider.

– UD viste seg å ha feil informasjon på sine sider i dette tilfellet, og klager forholdt seg til dette da vedkommende mente det var vanskelig å finne informasjon på Sri Lankas ambassades sider, sier kommunikasjonsansvarlig Beatriz Rivera i Apollo.

Hun sier videre at det på deres sider står at de aller fleste land utenfor Schengen har regler om at passet skal være gyldig seks måneder etter planlagt hjemkomst. Rivera understreker at det bør være en tommelfingerregel for alle reisende.

Både Apollo og UD har oppdatert sidene for Sri Lanka i ettertid av saken.

Klageskjema reise

Her finner du klageskjema hos Norsk Reiselivsforum: www.reiselivsforum.no

For hotellklager i Norge–Forbrukerrådet: https://eskjema.forbrukerradet.no/skjema/FRA0061/

For hjelp til klage på reisen utenfor Norge–Forbruker Europa: http://forbrukereuropa.no/no/reise

På spørsmål fra oss til UD, får vi følgende uttalelse:

«Utenrikstjenesten har ikke ansvar for informasjon om andre lands innreisebestemmelser eller krav til visum. På generelt grunnlag anføres at det er den reisendes ansvar å påse at reisedokument er gyldig for innreise.»

En utfordring med gyldig pass og visum

De siste årene har økt grensekontroll ført til strengere regler for identifikasjon.

Passet er nå det eneste gyldige identifikasjonen for nordmenn på reise. Politiet anbefaler at alle tar med seg pass på reisen – også i Norden.

Reiselivsforum og Transortklagenemnda, som ekteparet klaget inn sitt passtrøbbel til, har flere tips til reisende.

– Gyldig pass og visum kan i noen tilfeller være en utfordring. På våre hjemmesider har vi noen generelle reiseråd og ber folk om å undersøke med ambassaden til det landet du skal reise til om du er usikker på hvilke krav som gjelder deg og ditt reisefølge, sier daglig leder Anne B. Lea i Reiselivsforum.

Mange land krever pass ved innreise og krever også at passet skal være gyldig i en viss tid, oftest seks måneder, etter hjemreise.

– Mange krever også visum – og vær oppmerksom på at behandling av søknad om visum kan ta opp til to uker. USA har også spesielle krav til pass og visum. Videre har mange land også krav til vaksinasjonsattester ved innreise, sier Lea.

Gikk du glipp av disse?