Ryanair innfører strengere regler for håndbagasje

Enda flere nye regler hos lavprisselskapet.

NYE REGLER: Fra 1. november innfører Ryanair nye bagasjeregler. Foto: Shawn Pogatchinik/NTB scanpix

Saken oppdateres.

Lavprisselskapet Ryanair opplyser i en pressemelding at de tar noen nye grep og oppfordrer passasjerene sine til å sjekke inn bagasje, heller enn å ta den med inn i kabinen.

Årsak? Flyselskapet mener det vil skape mindre forsinkelser.

De siste årene har lavprisselskapenes innføring av gebyrer for innsjekket bagasje, ført til at færre har sjekket inn bagasjen sin. Mengden bagasje har i mange tilfeller skapt hodebry både for medpassasjerer og kabinansatte.

Nå håper Ryanair at innskjerpingen på håndbagasje vil gi passasjerene en bedre reiseopplevelse og færre forsinkelser.

– Vi håper dette vil øke hastigheten på ombordstigning av fly og eliminere flyforsinkelser, sier Kenny Jacobs i Ryanair i en pressemelding.

På de fulleste flyene har det vært opptil 360 håndbagasjer om bord. Det er det ikke nok hattehylleplass til.

MÅ KJØPE PRIORITET: Hvis du vil ha med deg trillekoffert og en liten veske til om bord, må du fra i vinter kjøpe prioritetspass. Ellers blir den største kofferten sendt med innsjekket bagasje. Foto: William Schomberg, Reuters /NTB scanpix

To håndbagasjer om bord? Da må du betale.

Flyselskapet har tidligere tillatt to kolli inn i kabinen: En håndbagasje i trillekoffertstørrelse etter selskapets størrelseskrav og en mindre håndbagasje, typisk veske eller PC-bag.

Med de nye reglene må du nå kjøpe såkalt «prioritetspass» til rundt 60 kroner for å få med deg den største bagasjen inn i flyet. Hvis du ikke gjør dette, må du levere fra deg den største ved innsjekking – uten ekstra kostnad.

På flyplassen vil det innføres to køsystemer, en kø for passasjerer med prioritetspass som kan ha med to håndbagasjer, og en kø for dem med bare én håndbagasje.

Her er de nye bagasjereglene:

  • Vekt på innsjekket bagasje økes fra 15 til 20 kilo.
  • Prisen på innsjekket bagasje reduseres fra 385 kroner til 275 kroner for 20 kilo.
  • Alle passasjerer med to håndbagasjer, som ikke har kjøpt prioritetspass, må levere fra seg trillekofferten eller den største bagen ved innsjekking. Bagasjen sjekkes inn kostnadsfritt.
  • Prioritetspasset, som gir mulighet til å ta med to bagasjer inn i kabinen, kommer til å koste rundt 60 kroner under bestilling eller rundt 70 kroner hvis en bestiller inntil en time før avreise.
  • Ved høytider som jul og påske, og i diverse høysesonger innføres det et ekstra gebyr på ca. 120 kroner for innsjekket bagasje.
  • Ekstrautstyr til baby og medisinutstyr kan fortsatt tas med inn i kabinen.

Reglene innføres for reiser med Ryanair fra og med 1. november.

Frode Steen ved NHH. Foto: Hallvard Lyssand

– Ryanair går foran, de andre kommer etter

Luftfartsekspert og professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) sier utviklingen er interessant. Ryanair ledet an prosessen med å dele opp billettene i ulike prisklasser i sin tid, og andre flyselskaper fulgte på.

– Det som skjer nå er interessant og et ledd i utviklingen. Om det er bra eller dårlig, handler om kundegruppen. Ryanairs kunder vil ikke synes dette er problematisk. Poenget er at så lenge du kan ha med deg de tingene du er redd for om bord, som PC eller nettbrett, så gjør det ingenting at ekstra bagasje sjekkes inn, sier Steen.

Men den nye ordningen er ikke nødvendigvis uten problemer.

– Ulempen er at denne type ordning kan få en kostnad. At du blir tvunget til å sjekke inn noe du er redd for, og da må velge å betale ekstra for å få den med deg inn i kabinen. Og tiden er en annen ting, hvis du må vente på innsjekket bagasje, sier han.

– Men det kan være at dette er mest irriterende for forretningsreisende, som jo er en mikroskopisk andel av Ryanairs kundegruppe, legger han til.

Flyselskapet opplyser i pressemeldingen at de vil tape rundt 50 millioner pund på å sette ned prisen på innsjekket bagasje. Steen tror likevel ikke at denne beslutning er tatt ut av intet.

– Ryanair har både sjekket og regnet på dette. Hvis de nye reglene fører til raskere innsjekking, så vil det helt sikkert føre til færre forsinkelser. De har en ekstrem holdning til turn-around, den skal være på 25 minutter. Får de den ned med eksempelvis tre minutter, sikrer de seg bedre marginer og tjener mer penger på flere flighter, sier luftfartseksperten.

Han tror reisende raskt venner seg til nye regler i luftfarten.

– Ryanair går foran, de andre kommer etter og vi blir vant med det.

Vis debatt

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?