Til sammen trenger Byåsen, Kolstad, Trondheims-Ørn og Ranheim 17,5 millioner sponsorkroner for å satse i toppen. Trønderenergi har bidratt med cirka 14,3 prosent av inntektene, men nå er det slutt.

Kraftleverandøren, som har besluttet å halvere sponsorbudsjettet sitt, beskrives av flere kilder Adresseavisen har snakket med som en betydelig aktør innen sponsing av trøndersk toppidrett.

- De har vært viktig for oss i mange år. Både med tanke på å få godkjent stadion med lysmaster, men også med penger i klubbkassa. Det blir stramt uten dem på laget, sier Ranheims daglige leder, Ivar A. Sandvik.

Les også: Trønderengergi kutter sponsing av topplag i Trondheim

Betydelig aktør

De har rykte på seg for å være en solid sponsor som bidrar med både penger og kompetanse.

- De har vært en betydelig aktør. Det er dramatisk for trøndersk idrett at de trekker seg ut, og det er nok mest dramatisk for toppklubbene, sier Endre Storholt, daglig leder i Koment, som har jobbet profesjonelt med sponsing under navnet Nordic Arena siden 2006.

Storholt utdyper:

- Det begynner å bli prekært for toppidretten i byen. De har et kostnadsnivå som er betydelig med utøvere på toppnivå uten de samme rammebetingelsene som man har i Rosenborg. Det er imponerende og i det ligger det verdier som bør være attraktivt for næringsliv. Men det slår tilbake på klubbene som må lage konsepter som gjør at investeringene lønner seg. Tida for milde gaver er definitivt over.

Les også: -Det er en tøff tid for oss

Nye sponsorer

Ranheims daglige leder klamrer seg fortsatt fast til håpet om at Trønderenergi skal være med videre. Likevel tvinges de til å se på nye løsniger om sponsoren skulle trekke seg helt ut.

- De har stått for en stor del av sponsorinntektene, men vi graver oss ikke ned og slår oss konkurs hvis de ikke blir med videre. Da må vi samle oss sterkere i klubben og jobbe ekstra hardt for å finne nye gode samarbeidspartnere, Sandvik.

Ved å halvere sponsoraktiviteten sin, mener Storholt at Trønderenergi går mot strømmen.

- Sponsing som kommunikasjonskanal vokser og nærmer seg fem milliarder kroner på landsbasis, sier han.

Les også: -Dramatisk for kultur- og idrettslivet

Andre på banen

Det er fotball og ski, da i første langrenn som er vinnerne i sponsormarkedet.

- Det er mye penger i omløp, men idretten må forstå at virksomheter som investerer vil ha avkastning. Det må bli en sterkere grad av profesjonalisering. De mindre idrettene må lære av de som har lyktes, mener sponsorveteranen.

Trønderenergis sponsorkutt kan være en anledning for andre aktører til å komme på banen.

- Faren for Trønderenergi ved å trekke seg ut, er at en konkurrent kan se mulighet til å komme i posisjon, sier han.

Dramatisk: Endre Storholt mener det er dramatisk for idretten at Trønderenegi trekker seg ut Foto: Foto. GLEN MUSK