– I Sverige har blogg-fenomenet tatt av, og det er ingen tvil om at trenden vil bli sterkere her til lands.

– Hvorfor?

– Fordi blogger skaper trafikk. Og bloggvirksomheten kommer til å vokse, både i forhold til enkeltpersoner og medier. Det er mye snakk om realitykjendiser, og i fremtiden vil vi få bloggkjendiser, sier Gimnes.

Vår nye møteplass

De norske avisene har haltet etter bloggerne. Dagbladet var først ute med en rekke blogger i 2003, skrevet av avisens egen ansatte. Et par år senere begynte VG å røre på seg ved å innføre VG-bloggen, som ble publisert samtidig på papir og nett. Også her var det avisens egne ansatte som skrev. I papirutgaven var spalten formet som en blogg med uthevde ord, men det hjalp lite å sette fingeren i papiret.

Ifølge medieforskeren Jill Walker Rettberg er blogging blitt mer og mer vanlig, samtidig som det har fått mer innflytelse i politikk og media. Hun mener bloggen er vår nye, store møteplass, der all salgs folk kommuniserer om alle slags temaer.

Mediehusene kommer

Gimnes tror de største bloggerne, de som når den store massen, før eller siden vil plukkes opp av de store mediehusene.

– I dag etablerer mediene blogger for å skape nettrafikk. Et eksempel er Davy Wathne som har sin egen blogg på TV 2. Det er alltid en fare for konformitet, men det vil alltid være et skille mellom nisjebloggeren og den som blogger for massene. En blogger som når massene er en opinionsleder, og er respektert i sine miljøer. Og har en blogger respekt, så har en også troverdighet. De kommersielle kreftene vil finne tjenester som generer trafikk, og en kjent blogger er interessant. En blogger har som regel ikke noe salgsapparat. Dette fenomenet kommer før eller siden i profesjonelle former – for eksempel i profesjonelle mediehus, sier Gimnes.