– Foreløpig har det vært veldig få konkurser, til tross for at det er en god del treningssentre med røde tall. Men vi mener og tror at 2015 vil være starten på flere konkurs- og avviklingsår for denne bransjen, sier Ronny Helseth.

Han er produktsjef i Creno, en av Norges største leverandører av betalings- og medlemsoppfølging for treningssenterbransjen.

– Markedet er mettet

Sammen med Credicare står de for 90 prosent av markedet i Norge. Administrerende direktør i Credicare, Hugo Mølmesdal, spår heller ikke lyse tider for treningsbransjen fremover.

– Jeg tror det vil bli en konsolidering i bransjen de neste årene, der mange treningssentre blir lagt ned, sier Mølmesdal.

De siste årene har det vært en voldsom vekst i antall treningssentre. Bare i 2013 ble det opprettet 50 nye.

– Markedet har vokst veldig de siste årene. Denne veksten er det mange som har ønsket å ta del i, så det har blitt etablert utrolig mange treningssentre på slutten av 90-, begynnelsen av 2000-tallet. Nå tyder mye på at man har nådd ut til alle som naturlig går på et treningssenter og at markedet begynner å bli mettet, sier Finn Erik Sjong, rådgiver i Creno og tidligere eier og driver i treningssenterbransjen siden midten av 90-tallet.

– Nok er nok

Tall fra Credicare viser at 47 prosent av treningssentrene drev med underskudd i 2012. Tall fra Creno viser samme tendens de siste årene. Til tross for dette har det vært lite konkurser, noe Sjong og Helseth mener skyldes at rike treningssentereiere har pøst inn penger til videre drift.

– Det er mange eiere som har tapt mye penger, så jeg tror nok er nok nå, sier Sjong.

– Mange har et bilde av at treningssenterbransjen er veldig rik. Det stemmer ikke?

– Nei. På slutten av 90-, begynnelsen av 2000-tallet, var det mange som tjente gode penger på dette. Det er fortsatt noen som tjener gode penger, men de er nå få, sier Sjong.

– Når marginene er på under 5 prosent, så sier det seg selv at det ikke er en lukrativ butikk man driver, sier Helseth.

Tøft marked

Richard Larsson er eier og daglig leder i Condis Fredensborg i Oslo. Han bekrefter at det er tøffe tider.

– Nesten alle som driver treningssentre, sier at det går bra, for de kan jo ikke si til kundene sine at det går dårlig. Men det er harde tider i bransjen og nesten alle treningssentrene går med røde tall nå. Fremover vil bare de sterkeste overleve, sier Larsson.

Han tror Creno får rett i sine konkursspådommer.

– Det kommer til å være mange som går konkurs i slutten av 2014 og begynnelsen av 2015. Det er for mange treningssentre og for store kostnader, sier Larsson.

Per Borgen er styremedlem og medeier i Pluss Onsøy Squash & Treningsenter i Fredrikstad. Han forteller om en knalltøff bransje.

– Utgiftene er høye og man er avhengig av et visst antall medlemmer for å få det til å gå rundt. Vi har drevet med underskudd frem til nå, grunnet oppstarts- og utstyrskostnader. Nå går det litt bedre, men det er ikke lett. Vi registrerer at det er mange i bransjen som er bekymret for fremtiden, sier Borgen.

Hasse Hoftvedt er en av veteranene i treningssenterbransjen. Han var med på å etablere SATS på begynnelsen av 1990-tallet, og har drevet for seg selv siden han solgte seg ut. Nå er han daglig leder i Fitness.Xpress som har 12 000 medlemmer fordelt på fire treningssentre i Oslo-området.

– I treningssenterbransjen jobber du deg i hjel for smuler. Hadde du jobbet så mye i Nordsjøen, så ville du vært milliardær, sier Hoftvedt.

Tror kjedene vil klare seg

Han er enig i spådommen om at mange treningssentre vil gå konkurs eller bli nedlagt fremover, men tror at dette i hovedsak vil gjelde sentrene som ikke er en del av en kjede. Han tror også treningssentrene i byene, spesielt Oslo, har større forutsetninger til å overleve.

– Jeg tror ikke det vil bli like mange konkurser i Oslo-regionen, for her eies de fleste (SATS, Elixia og Fresh Fitness) av samme mastodont, Trygghetsgruppen og Altor. Jeg tror ikke de vil kaste inn håndkleet. Jeg tror de vil putte inn penger frem til konkurrentene eventuelt må kaste inn håndkleet, sier Hoftvedt.

Mølmesdal i Credicare er enig med Hoftvedt. Han tror treningssentrene som er en del av en kjede vil ha størst sjanse for å overleve i fremtiden.

– Fortjenesten i bransjen går ned, og den fortjenesten som er, sentreres rundt de største selskapene. De store klarer seg, mens de små sliter med å få fortjeneste, sier Credicare-direktøren.

Anne Thidemann, direktør for området Trening i hovedorganisasjonen Virke, bekrefter at det er tøffe tider i bransjen, men hun er litt mer forsiktig i sine spådommer.

– For en del treningssentre er det større utfordringer økonomisk nå enn tidligere. Det er ikke overraskende i lys av den voldsomme veksten i antall treningssentre de siste årene, og at markedet har gått fra å være ungt, til mer modent. Vi har tidligere spådd at veksten vil stoppe opp, men vi tror ikke det vil skje store endringer over natten, sier Thidemann.

– Vil vokse videre

49,1 prosent av treningssentrene i Norge er en del av en kjede, men disse står for 90 prosent av omsetningen i markedet. Ingen av de store kjedene vi har snakket med tror de vil få færre treningssentre eller medlemmer i tiden som kommer.

– Vi har et ønske om å vokse videre og mener at det er et stort marked for flere treningssentre fremover. Men for å lykkes med dette må vi utvikle produktene våre og investere i utvikling, mener administrerende direktør i Health & Fitness, Olav Thorstad.

Health & Fitness er Nordens ledende treningskonsern, og består av fullservicekjedene Sats og Elixia og lavpriskjeden Fresh Fitness. De har tilsammen 71 sentre og 260 000 medlemmer i Norge, og er dermed den desidert største aktøren. Thorstad mener at spesielt lavprissentrene vil gjøre det godt fremover.

– Fresh Fitness har 75 000 medlemmer i Norge til sammen. Dette mener vi at vi kan tredoble i løpet av kort tid, sier Thorstad.

Stamina har 53 sentre rundt omkring i Norge. De har ingen tro på at dette antallet vil minske i tiden som kommer, heller tvert imot.

– Vi har en ambisjon om å utvide, enten gjennom oppstart av nye sentre eller oppkjøp av eksisterende sentre, sier administrerende direktør for Stamina Trening, Eskild Larsen.

3T er markedsledende i Trøndelag. Hittil i år har de hatt driftsmarginer på 20 prosent på sentrene i Trondheim, mot 18 prosent i fjor. Dette er langt høyere enn mange andre aktører i bransjen.

– Vi har gått veldig bra i mange år, og har tenkt til å gå bra i mange år fremover, sier Hilde Thommesen Holck, administrerende direktør i 3T Produkter AS.

Produkt viktigere enn pris

Helseth i Creno mener at de som ønsker å overleve i bransjen må fokusere mer på økonomistyring med riktige måleparametere, tett oppfølging av eksisterende medlemmer, og mindre på pris.

– Jeg synes mange har vært for kjapp til å konkurrere på pris, og ikke på produkt. Sier du at du har byens beste spinningsinstruktører, samtidig som du jenker prisene ned, så gjør du deg en bjørnetjeneste. Da har du heller ikke tro på at du har byens beste spinningsinstruktører. Det handler også om å ha en sunn kostnadskontroll og å posisjonere seg i markedet, sier Helseth.

Han mener også at sentrene må tilstrebe gode rutiner for å beholde medlemmer.

– Når inngangen til nye medlemmer blir færre, må man ta vare på de som er. Da må man sørge for at de trener og kjøper mer produkter og tjenester på senteret, sier Helseth.

– Jeg tror også det er viktig at folk føler tilhørighet til senteret. De som driver veldig godt i dag har over lengre tid satset på miljø, sier Sjong.

Mølmesdal i Credicare mener at de som skal overleve fremover må ha et sterkt fokus på økonomistyring.

– Mange av de som starter et treningssenter kan mye om hva som virker og ikke virker innen trening, men de kan mindre om økonomistyring. Det har så langt vært forbeholdt de store kjedene. Her tror jeg det er viktig å koble seg opp mot leverandører som håndterer dette for dem, sier han.

  • Er det for mange treningssentre? Eller er det behov for de som er?