Lars Monsen er best kjent som villmarks- og ekspedisjonsfarer, forfatter, og programleder for en rekke villmarksprogram på TV.

Nå skal han også bidra til å utvikle og å være frontfigur for en undertøysserie med ullklær til friluftsfolk. Det var Lars Monsen selv som kom på idéen.

- Jeg har mer erfaring enn de fleste. Jeg vet hva som skal til og synes dette er moro og interessant å holde på med, skriver Monsen i en e-post, på spørsmål om hvorfor han ønsker å lage sin egen undertøysserie.

- Må ha troverdighet

Lars Monsen er ikke den første kjendisen som knytter sitt eget navn til produkter. Han følger blant annet i fotsporene til idrettsstjerner som Bjørn Dæhlie, Vegard Ullvang og Kari Traa, som alle har tjent millioner på å utvikle egne merkevarer.

- Det kan godt hende at dette er en smart forretningsidé som Monsen kan bli millionær på, sier Trond Blindheim, ekspert på omdømme og markedsføring, og rektor ved Høyskolen Campus Kristiania.

- Han er etter hvert blitt en mann som er kjent for å være Norges mest kjente friluftsmenneske. Siden han har tillit som friluftsmann, vil folk tenke at det han setter navnet sitt på må være bra, tror Blindheim.

Han mener likevel at det ofte ikke er nok med bare et kjent navn om man skal lykkes. Produktet må også være godt nok, og uttrykke særpreget til kjendisen. Et eksempel på et produkt som Blindheim mener ikke fungerer, til tross for at det har blitt frontet av et kjent ansikt, er såkalt «kjendisvin».

- Bjørn Eidsvåg er en av mange kjendiser som har fått vin kalt opp etter seg. Men det blir bare rart å kjøpe vin med hans navn på. Det ødelegger hele vinkulturen. Folk vil kjøpe autentiske varmerker som har troverdighet, mener Blindheim.

Har testet

Monsen har samarbeidet med klesprodusenten Aclima om undertøysserien.

- Han har gått gjennom og godkjent produktene våre. I sommer har han også vært på Svartisen for å teste produktene våre, sier Lars Eivind Johansen, som er markedssjef i bedriften.

- Hvordan har det vært å jobbe sammen med Monsen?

- Han er veldig kreativ og kommer med ideer - som for eksempel hvordan produktene kan bli mer slitesterke, hvordan de kan bli enklere å henge opp til tørk og hvordan man kan lage oppheng til kompass, sier Johansen.

Monsen vil selv fronte produktene, men hvordan det vil gjøres, er ikke avklart ennå.

- Det kan godt hende at han vil bli tatt bilde av i ytterklær, også har han undertøysproduktene under. I kraft av hvem han er, så trenger han ikke stå å "briefe" i undertøyet for at det skal være troverdig, sier Johansen.

Her signerer Lars Monsen (t.v.) avtalen med daglig leder av Aclima AS, Hans Petter Jacobsen. Foto: Privat